به تازگی یک فایل از اسناد داخلی شرکت مایکروسافت در فضای آنلاین منتشر شده که نشان می دهد مایکروسافت در حال ایجاد یک نسخه مصرف کننده از سرویس ابری Windows 365 است. این سرویس به تمام افراد اجازه می دهد تا از طریق دستگاه خود با هر نوع سخت افزاری بتوانند به نسخه دسکتاپ ویندوز دسترسی پیدا کنند. ویندوز 365 پیش از این فقط برای کاربران تجاری در دسترس قرار گرفته بود و دسترسی به ویندوزهای 10 و 11 را به صورت ابری امکان پذیر کرده بود.

دسترسی به ویندوز 11 از طریق فضای ابری ممکن خواهد شد

اما این خبر از کجا به بیرون درز پیدا کرده است؟! اخیراً یک فایل داخلی از اسناد مایکروسافت که متعلق به ژوئن 2022 است، در وب سایت های آنلاین مشاهده شده است. در یکی از صفحات این فایل که موضوع اصلی آن به اختلافات بین Xbox و FTC مربوط می شود، مایکروسافت به این نکته اشاره کرده که این شرکت قصد دارد تا بر روی توسعه ویندوز در فضای ابری تمرکز بیشتری معطوف کند:

«توسعۀ بیشتر ویندوز 11 بر روی فضای ابری: باید سرویس Windows 365 از تمامی نسخه های سیستم عامل ویندوز پشتیبانی کند و امکان دسترسی به این نسخه ها را از روی هر نوع دستگاهی امکان پذیر نماید. باید از قدرت فناوری Cloud استفاده شود تا کاربران عادی نیز بتوانند از سرویس های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. هدف نهایی دسترسی «تمام کاربران» به آخرین نسخه از تکنولوژی های روز است».

در این فایل بر روی سرویس های هوش مصنوعی به عنوان «رقم زنندۀ تفاوت ها» تأکید ویژه ای شده و هدف از تلاش های مایکروسافت، امکان تجربۀ فناوری های دیجیتال عنوان شده است. پیش از این مایکروسافت سرویس Windows 365 را به طور کامل با ویندوز 11 ادغام کرده بود و کاربران این سیستم عامل می توانند به راحتی به این سرویس ابری بر روی دستگاه های خود دسترسی داشته باشند. حتی در ویندوز 11 می توانید انتخاب کنید که دستگاه شما با Windows 365 بوت شود.

دسترسی به ویندوز 11 از طریق فضای ابری ممکن خواهد شد

کارشناسان وب سایت ویندوز سنترال اعلام کرده اند که به برخی از قابلیت هایی که مایکروسافت برای Windows 365 در نظر گرفته است، دسترسی پیدا کرده اند. از جمله این قابلیت ها می توان به «اشتراک خانوادگی» اشاره کرد که به والدین اجازه می دهد تا به صورت هم زمان به کامپیوتر ابری فرزندان خود دسترسی داشته باشند و به آنها در انجام تکالیفشان کمک کنند یا به صورت چند نفره با هم بازی کنند!

این طور که به نظر می رسد کاربران برای استفاده از سرویس Windows 365 باید با پرداخت 10 دلار در ماه، اشتراک تهیه کنند. با این حال هنوز هزینه اشتراک این سرویس قطعی نیست و ممکن است تا عرضه نسخه نهایی آن تغییر پیدا کند.

واضح است که مایکروسافت مشتاق است تا موفقیت سرویس Xbox Cloud Gaming را در زمینه دیگری نیز تجربه کند! اینکه کاربران فارغ از نوع سخت افزار سیستم خود بتوانند به تمام ویندوز 11 به صورت ابری دسترسی داشته باشند، موفقیت بزرگی برای مایکروسافت خواهد بود و یک راه جدیدِ درآمدزایی را نیز برای این شرکت ایجاد می کند!

دسترسی به ویندوز 11 از طریق فضای ابری ممکن خواهد شد

البته نسخه لوکال ویندوز هرگز از بین نمی رود، اما مایکروسافت به وضوح آینده ای را پیش بینی می کند که در آن برخی افراد استریم ویندوز را به اجرای مستقیم آن از روی دستگاه خود ترجیح می دهند. از آنجایی که این روزها بیشتر کارهایی که ما در رایانه شخصی خود انجام می دهیم از طریق اینترنت است، شاید این ایده چندان هم دور از ذهن نباشد!

منبع: windows central