دوران غم انگیزی برای WordPad از راه رسیده است! اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که از زمان ویندوز 95 (در سال 1995) تا به امروز با این برنامه کار می کرده اید، متأسفانه خبر بدی برای شما داریم! بر اساس پستی که در اکانت توییتری Xeno منتشر شده، مایکروسافت اعلام کرده است که به طور کاملاً قاطعانه قصد دارد ورد پد را از ویندوز حذف کند! بله، دوران این برنامۀ کلاسیک ویندوزی هم سرانجام به پایان رسید!

پایان کار WordPad Microsoft

مایکروسافت در جدیدترین اعلامیۀ خود در این رابطه، چنین گفته است:

«برنامۀ WordPad دیگر به روز رسانی نخواهد شد و به زودی از لیست قابلیت های ویندوز حذف می شود. اگر به تولید فایل های متنی پیشرفته مانند .doc یا .rtf نیاز دارید، ما به شما استفاده از مایکروسافت ورد را توصیه می کنیم. اما اگر فقط به فایل های متنی ساده مانند .txt نیاز دارید، می توانید از نوتپد استفاده کنید».

شاید برایتان جالب باشد که از حدود 28 سال پیش تا کنون، WordPad به طور مستمر از جانب مایکروسافت به روز رسانی شده است و ظاهر آن چند باری مورد طراحی مجدد قرار گرفته است. این برنامه در ابتدا به عنوان جانشین Microsoft Write پا به عرصۀ ظهور گذاشت و از اوایل سال 2000 به برنامۀ ادیت متن اصلی ویندوز تبدیل شد. در اصل ورد پد یک نسخۀ سبک و ساده از مایکروسافت ورد بود که به طور رایگان با ویندوز ادغام شده بود. در اصل کاربران برای استفاده از مایکروسافت ورد باید اکانت تهیه می کردند، اما اگر به ویرایش های متنی ساده نیاز داشتند، می توانستند از WordPad به طور رایگان در ویندوز استفاده کنند.

پایان کار WordPad Microsoft

در طول این سال ها، این اپلیکیشن چند باری مورد طراحی مجدد قرار گرفت. خصوصاً در زمان عرضۀ ویندوز 7، وردپد تغییرات مهمی را دریافت کرد و بخش بالایی پنجره آن به سبک طراحی Ribbon UI مجهز شد. این رابط کاربری در ادامه و با عرضۀ ویندوز 8 به روز رسانی شد و کمی ظاهر تخت تری دریافت کرد. این آخرین باری بود که مایکروسافت برای وردپد یک آپدیت اساسی ارائه داد و پس از آن تغییرات خاصی در ابزار ادیت متن ایجاد نشده است.

اکنون بیش از یک دهه از آخرین باری که WordPad مورد لطف و محبت مایکروسافت قرار گرفت می گذرد! پس از این همه سال بی توجهی، شنیدن خبر اینکه مایکروسافت قصد دارد این برنامه را به کلی از نسخه بعدی ویندوز حذف کند چندان هم آدم را غافلگیر نمی کند! این اپلیکیشن چند سالی هست که دیگر کاربرد گذشته را ندارد، به خصوص این روزها که شما می توانید به سادگی به صورت آنلاین به Word دسترسی داشته باشید. همچنین Notepad هم در ویندوز 11 آپدیت های مهمی را دریافت کرده و علاوه بر طراحی ظاهری مدرن، ویژگی های کاربردی متعددی نیز به آن اضافه شده است. پس دیگر به نظر می رسد جایی برای WordPad نیست و این یار قدیمی ویندوز کم کم باید به قبرستان نرم افزاری مایکروسافت ملحق شود!

پایان کار WordPad Microsoft

مایکروسافت هنوز به طور دقیق نگفته است که چه زمانی ورد پد را حذف می کند؛ اما به احتمال زیاد این اتفاق با ارائۀ نسخه بعدی ویندوز رقم خواهد دارد. انتظار می رود این نسخه از ویندوز حوالی پایان سال 2024 عرضه شود. شما با WordPad کار می کردید؟ از اینکه قرار است برای همیشه از ویندوز حذف شود چه احساسی دارد؟! احساسات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: windowscentral