مایکروسافت اعلام کرده است که تمامی نسخه های فعال از ویندوز 10 را به صورت اتوماتیک به نسخه 22H2 آپدیت خواهد کرد و هیچ استثنایی در این زمینه قائل نمی شود. به این ترتیب تمام نسخه های پیشینِ ویندوز 10، از جمله 21H2، از تاریخ 13 ژوئن 2023 تحت پشتیبانی مایکروسافت نخواهند بود و «منقضی» خواهند شد.

هشدار مایکروسافت به ارتقا ویندوز 10

نسخه 22H2 آخرین نسخۀ سیستم عامل ویندوز 10 است و مایکروسافت تا اکتبر 2025 از آن پشتیبانی خواهد کرد. به عبارت دیگر، سایر نسخه های ویندوز 10 از جانب مایکروسافت منقضی به حساب می آیند و هیچ آپدیت امنیتی جدیدی برای آنها ارائه نمی شود. به همین دلیل، این شرکت اعلام کرده است که به روز رسانی ویندوز 10 به نسخه 22H2 برای تمامی کاربران اجباری است. در واقع اگر از کاربران ویندوز 10 هستید و می خواهید تا در دو سال آینده از خدمات مایکروسافت بهره مند شوید، چاره ای جز ارتقای سیستم عامل خود نخواهید داشت.
مایکروسافت در این رابطه اعلام کرده است:

«به زودی یک آپدیت اتوماتیک در بخش Windows Update دستگاه های مجهز به سیستم عامل ویندوز 10 فعال خواهد شد. این آپدیت، مخصوص دستگاه هایی است که نسخه سیستم عامل آنها منقضی شده و تحت پشتیبانی ما نیستند. با اعمال این به روز رسانی، کاربران ویندوز 10 می توانند آپگریدهای جدید را به صورت ماهانه دریافت کنند و خیالشان بابت امنیت دستگاه راحت باشد».

هشدار مایکروسافت به ارتقا ویندوز 10

با توجه به اینکه نسخه 21H2 ویندوز 10 (و نسخه های پیش از آن) از جانب مایکروسافت پشتیبانی نمی شوند، کاربران آنها همواره در معرض بدافزارها و خطرات امنیتی هستند. این عامل موجب شده است تا مایکروسافت ارتقا به نسخه 22H2 را برای تمامی این کاربران اجباری کند. این آپدیت تا پایان ماه ژوئن 2023 برای تمامی کاربرانی که آپدیت ویندوز خود را غیر فعال نکرده اند، به صورت اتوماتیک اعمال می شود.
خوشبختانه آپدیت 22H2 چندان سنگین نیست و نصب آن بیش از چند دقیقه زمان نمی برد. این نسخه با 21H2 از لحاظ ویژگی ها و امکانات تفاوت چندانی ندارد و به همین دلیل بسیاری از کاربران خانگی و اداری به آن اهمیتی نداده اند. اما تفاوت اصلی این دو ورژن، به ویژگی های امنیتی و فنی آنها مربوط می شود و از این بابت، ارتقای ویندوز 10 به نسخه 22H2 فوق العاده مهم و حیاتی است.

هشدار مایکروسافت به ارتقا ویندوز 10

در چند ماه اخیر تمام تمرکز مایکروسافت بر روی ویندوز 11 و فراتر از آن بوده است. در اخباری که به تازگی در این رابطه منتشر شده، آپدیت ها و ویژگی های جدیدی برای این سیستم عامل در راه است و یک سری «خلاقیت جدید» قرار است به آن اضافه شود! با این حال همان طور که می دانید، نصب ویندوز 11 مستلزم مجهز بودن سیستم به یک سری پیش نیازهای سخت افزاری است. بسیاری از کاربران در سرتاسر دنیا هنوز از این پیش نیازها برخوردار نیستند و به همین دلیل هنوز از ویندوز 10 استفاده می کنند. این عامل باعث شده تا مایکروسافت نتواند ویندوز 10 را به کلی به حال خود رها کند و به نوعی مجبور باشد تا به پشتیبانی از آن ادامه دهد! به هر حال اگر از کاربران ویندوز 10 هستید، تا اکتبر 2025 فرصت دارید تا زمینه را برای ارتقا به ویندوز 11 مهیا کنید. از این تاریخ به بعد مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز 10 (حتی نسخه 22H2) برای همیشه پایان خواهد داد.

منبع: windowscentral