چندی پیش مایکروسافت رویداد Inspire را برگزار کرد و طی آن محصولات مرتبط با هوش مصنوعی و همکاری هایی را که در توسعه این محصولات با سایر شرکت ها انجام می دهد، معرفی نمود. یکی از نکات قابل توجه این مراسم، اعلام خبر همکاری Meta با مایکروسافت در یک پروژه هوش مصنوعی بزرگ است! در واقع متا با همکاری مایکروسافت یک مدل زبانی بزرگ (LLM) را طراحی کرده و اکنون آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران عمومی و محققان قرار داده است.

همکاری متا با مایکروسافت و اعلان جنگ با ChatGPT

همان طور که در بلاگ رسمی Meta عنوان شده، این شرکت در حال توسعه همکاری های خود با شرکت مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی است. بر مبنای این همکاری، متا به تازگی از مدل زبانی بزرگ خود با نام Llama 2 رونمایی کرده است. مایکروسافت نیز در بلاگ رسمی خود اعلام کرده که Llama 2 از جانب پلتفرم های Azure و ویندوز به طور کامل پشتیبانی خواهد شد. همچنین مایکروسافت اعلام کرده که شرکت کوالکام نیز در حال همکاری با متا است تا Llama 2 از ابتدای سال 2024 بر روی گوشی های هوشمند، لپ تاپ و هدست نیز برای اپلیکیشن های هوش مصنوعی که به سرویس های ابری تکیه ندارند، قابل دسترسی باشد.

متا طی یک اقدام جسورانه اعلام کرده است که Llama 2 به صورت کاملاً اوپن سورس (منبع باز) ارائه می شود و تمامی کسب و کارها، استارت آپ ها، کارآفرینان و محققان می توانند از کدهای آن برای توسعه ابزارهای خود استفاده کنند. این ویژگی «شانس های زیادی را برای کسب تجربه های جدید ایجاد می کند و راه را برای ایده پردازی باز می کند. همچنین این موضوع از لحاظ اقتصادی نیز کاملاً به صرفه خواهد بود».

همکاری متا با مایکروسافت و اعلان جنگ با ChatGPT

متا معتقد است که باز کردن دسترسی به سورس هوش مصنوعی Llama 2، آن را امن تر می کند. این شرکت خاطر نشان کرده که توسعه دهندگان و محققان می توانند این مدل زبانی بزرگ را هر طور که مایلند، تست کنند و با صفر تا صد آن آشنا شوند. در این شرایط اگر مشکلی برای این مدل زبانی ایجاد شود، راه حل آن سریع تر پیدا خواهد شد.

در ادامه متا توضیح می دهد که Llama 2 توسط تیم های داخلی و خارجی تست شده و امنیت آن به طور کامل در زمینه ورودی و خروجی های خصمانه تضمین شده است. متا به سرمایه گذاری بیشتر بر روی ارتقای امنیت این مدل زبانی تأکید کرده است.

در حال حاضر Llama 2 بر روی پلتفرم Azure AI در دسترس قرار گرفته است و در حال بهینه سازی برای اجرای لوکال بر روی ویندوز است. همچنین این مدل هوش مصنوعی از طریق وب سرویس آمازون (AWS) و Hugging Face نیز در دسترس قرار گرفته است.

همکاری متا با مایکروسافت و اعلان جنگ با ChatGPT

اقدامات اخیر متا به طور زنگ های خطر را برای ChatGPT و OpenAI به صدا در آورده است! به خصوص اعلام خبر همکاری این شرکت با مایکروسافت می توان برای OpenAI گران تمام شود! باید منتظر بمانیم و ببینیم که این جنگ هوش مصنوعی در میان غول های دنیای تکنولوژی به کجا خواهد کشید و این نبرد، چه تأثیری بر روی زندگی مردم عادی خواهد گذاشت!

منبع: android authority