بر اساس گزارش های منتشر شده مدیاتک در حال کار کردن بر روی نسل جدید پردازنده های موبایل خود با همکاری انویدیا است. این پردازنده جدید یک مدل پرچم دار خواهد بود و قرار است در آن از پردازنده های گرافیکی ساخت انویدیا استفاده شود.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی مدیاتک

این طور که DIGITIMES Asia گزارش داده است، پردازنده رده بالای آیندۀ مدیاتک در دستگاه های موبایل کاربرا خواهد داشت و انتظار می رود تا از آن در برخی گوشی های اندرویدی پرچم دار نسل بعدی استفاده شود. این چیپست در زمینه قابلیت های هوش مصنوعی و گیمینگ به شکل چشمگیری نسبت به مدل های قبلی ارتقا پیدا خواهد کرد.

در این گزارش به این نکته هم اشاره شده است که همکاری بین مدیاتک و انویدیا فقط به تولید چیپست های موبایل محدود نمی شود و این دو شرکت قصد دارند تا محصولات سازگار با پلتفرم WOA (Windows on ARM) را نیز برای دستگاه های نوت بوک توسعه دهند.
محصولات WOA نیز از پردازنده های گرافیکی ساخت انویدیا و فناوری های هوش مصنوعی آنها بهره خواهند برد. استراتژی مدیاتک و انویدیا برای ورود به بازار نوت بوک، مشابه با استراتژی آنها در بازار تراشه های موبایل خواهد بود. به این ترتیب محصولات مشترک آنها در این زمینه نیز از قابلیت های هوش مصنوعی و گرافیکی رده بالایی برخوردار خواهند بود.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی مدیاتک

همکاری بین کمپانی های بزرگ در صنعت تکنولوژی موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز سابقه داشته است. به عنوان مثال چندی پیش سامسونگ اعلام کرد که قصد دارد با AMD در زمینه ساخت تراشه های اکزینوس همکاری کند و از پردازنده های گرافیکی ساخت AMD در نسل آینده این تراشه ها استفاده نماید. در همین راستا سامسونگ و AMD یک قرارداد چند ساله با یکدیگر امضا کرده اند. پس در آینده ای نزدیک، شاهد به کار رفته گرافیک های قدرتمند و کم مصرف AMD Radeon در تراشه های موبایل Exynos خواهیم بود.

چنین همکاری هایی می تواند تجربه گیمینگ با دستگاه های موبایل را ارتقا دهد. به عنوان مثال همکاری سامسونگ و AMD باعث می شود تا پای فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) به چیپست های موبایل باز شود! همکاری مدیاتک و انویدیا نیز قطعاً قابلیت های هیجان انگیز زیادی را به دستگاه های موبایل اضافه خواهد کرد.

مرکز خبری DIGITIMES Asia در گزارش خود عنوان کرده است که همکاری مدیاتک با انویدیا در صنعت تولید نوت بوک نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت. همان طور که اشاره کردیم، این دو شرکت در زمینه توسعه محصولات Windows on ARM یا WOA نیز با یکدیگر همکاری خواهند داشت. این همکاری می تواند حضور مدیاتک در بازار لپ تاپ های میان رده و بالا رده را پر رنگ تر از قبل کند. همچنین به احتمال زیاد از تراشه های نسل آینده مدیاتک در کروم بوک های جدید نیز به وفور استفاده خواهد شد.

نسل جدید پردازنده های گرافیکی مدیاتک

این همکاری برای انویدیا نیز منفعت دارد و باعث افزایش تقاضا برای پردازنده های گرافیکی ساخت این شرکت خواهد شد. به خصوص در ماه های پایانی سال که تقاضای فصلی در بازار گیمینگ افزایش پیدا می کند، انویدیا می تواند به سود قابل توجهی دست پیدا کند.
همکاری MediaTek با NVIDIA در کنار همکاری Samsung با AMD نوید روزهای هیجان انگیزی را برای طرفداران گوشی های هوشمند و تبلت می دهد. به این ترتیب در سال 2024 احتمالاً گوشی ها و تبلت های رده بالای زیادی با قابلیت های گیمینگ به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: videocardz