شرکت مدیاتک به تازگی تراشه Dimensity 900 5G را معرفی کرده است. این تراشه به عنوان نسل جدید تراشه Dimensity 820 شناخته می شود که سال گذشته (2020) روانه بازار شده بود. تراشه جدید به منظور استفاده بر روی گوشی های موبایل میان رده طراحی شده و با همان شیوه 6 نانومتری که مدیاتک در ساخت تراشه پرچم دار Dimensity 1200 از آن استفاده کرده، ساخته شده است.

تراشه جدید مدیاتک، Dimensity 900 5G، ویژگی های گوشی های پرچم دار را به گوشی های میان رده می آورد

تراشه Dimensity 900 از دو هسته ARM Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش هسته ARM Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز بهره می برد. همچنین این تراشه به پردازنده گرافیکی مدل ARM Mali-G68 MC4 مجهز شده است. می توان گفت که هر ویژگی ای که از یک تراشه موبایل ساخته شده در سال 2021 انتظار دارید، در تراشه Dimensity 900 گرد هم آمده است! به عنوان مثال این تراشه از صفحه نمایش های FHD+ با نرخ تازه سازی 120 هرتز پشتیبانی می کند. همچنین در آن از ISP رده بالا با قابلیت پشتیبانی از HDR استفاده شده که امکان پشتیبانی از دوربین های چهار گانه با سنسور اصلی حداکثر 108 مگاپیکسلی را فراهم می آورد! دوربین 108 مگاپیکسلی یکی از جدیدترین دستاوردهای صنعت گوشی های هوشمند است که در برخی گوشی های پرچم دار معروف، مانند گوشی Samsung Galaxy S21 Ultra مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از مقامات بلندپایه تیم مربوط به حوزه تکنولوژی های ارتباطی مدیاتک در رابطه با این تراشه جدید این گونه اظهار نظر کرده است:

«تراشه Dimensity 900 از امکانات ارتباطی ایده آل برخوردار است و از صفحه نمایش های جدید و تکنولوژی 4K HDR پشتیبانی می کند. به این ترتیب شرکت های تولید کننده گوشی های 5G امکانات متعددی برای طراحی محصولات خود در اختیار خواهند داشت و انعطاف بالایی در این زمینه برای آنها وجود دارد. این تراشه از شبکه ارتباطی 5G و وای فای 6 پشتبانی می کند. به همین دلیل کاربران می توانند اطمینان داشته باشند که دستگاه آنها از بالاترین سرعت و ثبات در برقراری ارتباط وایرلس برخوردار خواهد بود.»

در تراشه Dimensity 900 از یک مودم 5G NR sub-6GHz با حامل های تجمیع شده CA استفاده شده که سرعت دانلود حداکثر 2.7 گیگابیت در ثانیه ای را به ارمغان می آورد. در حالی که مدیاتک این تراشه جدید را در دسته بندی تراشه های گیمینگ خود قرار نداده، اما در این تراشه از موتور گیمینگ HyperEngine استفاده شده است. به این ترتیب دستگاه های مجهز به این تراشه برای اجرای بازی نیز مشکلی نخواهند داشت. ضمن اینکه این دستگاه ها می توانند از دو سیم کارت به صورت هم زمان پشتیبانی کنند. از دیگر ویژگی های متمایز تراشه جدید مدیاتک باید به بهره بردن آن از نسل سوم APU به منظور ارتقای عملکرد حوزه هوش مصنوعی سیستم، پشتیبانی از حافظه های رم LPDDR5 و سازگاری با حافظه های ذخیره سازی UFS 3.1 اشاره کنیم. ضمن اینکه تراشه Dimensity 900 از تکنولوژی MiraVision بهره می برد و دارای قابلیت ارتقای کیفیت در هنگام پلی بک ویدئوهای HDR10+ است.

مدیاتک اعلام کرده است که اولین گوشی قدرت گرفته از تراشه Dimensity 900 در اواخر سه ماهه سوم سال 2021 عرضه خواهد شد. به نظر می رسد که مدیاتک این تراشه را به منظور رقابت با تراشه اسنپ دراگون 750G طراحی کرده که پیش از این به طور گسترده بر روی گوشی های اندرویدی میان رده و ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفته بود.

منبع: androidcentral