مدیاتک و کوالکام دو رقیب بزرگ در صنعت تولید تراشه موبایل به شمار می آیند و بازار رقابت بین آنها حسابی داغ است! شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که در تمامی گوشی های اندرویدی پرچم دار از تراشه های ساخت این دو شرکت استفاده می شود.
چندی پیش بود که کوالکام اعلام کرد که به زودی تراشه پرچم دار جدید خود را با نام Snapdragon 8 Gen 3 به بازار خواهد فرستاد. مطابق انتظار مدیاتک نیز بیکار ننشسته است و نماینده خود را برای رقابت با این تراشه معرفی کرده است.

تراشه پرچم دار جدید مدیاتک با نام Dimensity 9300

بر اساس خبری که یکی از افشاگران معروف چینی به نام Digital Chat Station اعلام کرده است، تراشه پرچم دار جدید مدیاتک با نام Dimensity 9300 عرضه خواهد شد. مدیاتک قصد دارد تا این تراشه را بر اساس فرآیند N4P شرکت TSMC تولید کند. انتظار می رود که تراشه دایمنسیتی 9300 با همکاری شرکت ویوو ساخته شود و برای اولین بار در گوشی Vivo X100 مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند N4P شرکت TSMC، باعث عملکرد بهینه تر چیپست در مقایسه با فرآیند 5 نانومتری (N5) می شود. پس می توان انتظار داشت که تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9300 نسبت به مدل های ساخته شده بر اساس تکنولوژی N5، تا 11 درصد قدرتمندتر باشد. همچنین چگالی ترانزیستورهای این تراشه 6 درصد بیشتر است که باعث می شود تا این مدل در مقایسه با مدل های N4 تا 6 درصد قوی تر عمل کند. همچنین این تراشه 22 درصد مصرف انرژی بهینه تری خواهد داشت. این مشخصات باعث می شوند تا تراشه Dimensity 9300 به یکی از نقش های اصلی در دنیای چیپست های موبایل تبدیل شود!

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 9300 به پردازنده ای با خوشه بندی هسته «فوق بزرگ» + «بزرگ» + «کوچک» مجهز خواهد بود. انتظار می رود هسته فوق بزرگ (Ultra-large) به کار رفته در این تراشه از مدل کورتکس X4 و هسته های بزرگ آن از مدل کورتکس A715 باشند. همچنین احتمالاً از هسته های کورتکس A515 به عنوان هسته های کوچک در این تراشه استفاده خواهد شد. اگر این پیش بینی صحیح باشد، باید منتظر عملکرد بی نظیر تراشه دایمنسیتی 9300 در اجرای پردازش های سنگین با بهینه ترین میزان مصرف انرژی باشیم!

تراشه پرچم دار جدید مدیاتک با نام Dimensity 9300

نکته قابل توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد، امکان جایگزینیِ آسان فرآیند N4P است. به عبارت دیگر می توان چیپست های مبتنی بر این فرآیند را به سادگی در دستگاه های ساخته شده با پلتفرم 5 نانومتری به کار برد. این ویژگی هزینه ساخت گوشی های جدید را برای شرکت های فعال در این حوزه فوق العاده کاهش می دهد!

مطابق با برنامه زمان بندی مدیاتک، تراشه Dimensity 9300 در نیمه دوم سال 2023 در دسترس قرار خواهد گرفت. پیش بینی می شود این تراشه به رقیبی جدی برای اسنپدراگون 8 نسل 3 تبدیل شود و جایگاه کوالکام را به چالش بکشد! جالب اینجاست که پرچم دار کوالکام هم در نیمه دوم سال 2023 و تقریباً هم زمان با دایمنسیتی 9300 به بازار خواهد آمد! این مورد می تواند رقابت بین این دو را داغ تر هم بکند!

تراشه پرچم دار جدید مدیاتک با نام Dimensity 9300

به طور کلی رقابت بین کوالکام و مدیاتک در نهایت به نفع کاربران عادی گوشی های هوشمند خواهدیود. چرا که هر دو تراشه پرچم دار این شرکت از لحاظ قدرت عملکرد و مصرف انرژی بهینه با ارتقاهای چشمگیری مواجه شده اند و این می تواند به پیشرفت گوشی های اندرویدی در سال 2023 منجر شود.

منبع: gizmochina