طی یک ماجراجویی شگفت انگیز در زمینه تکنولوژی، شرکت های مدیاتک و کوالکام به تازگی قراردادهای همکاری بزرگی را با مارک زاکربرگ و شرکت Meta امضا کرده اند! این دو غول صنعت تراشه سازی دنیا قصد دارند تا در پروژۀ توسعه مدل زبانی بزرگ متا Llama 2 همکاری داشته باشند و آن را به دستگاه های موبایل بیاورند. از این جهت تراشه های پرچم دار نسل آیندۀ این برندها ویژگی های متفاوتی نسبت به قبل خواهند داشت!

بررسی تراشه مدیاتک Dimensity 9300

تراشه پرچم دار نسل آیندۀ مدیاتک که قرار است با نام Dimensity 9300 عرضه شود، احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی در دسترس قرار خواهد گرفت. این تراشه به مجموعۀ نرم افزاری بهینه سازی شده برای اجرای Llama 2 مجهز است و از لحاظ سخت افزاری نیز برای اجرای فناوری هوش مصنوعی مولد با ارتقاهای چشمگیری مواجه شده است. به این ترتیب اپلیکیشن هایی که از Generative AI قدرت می گیرند، به بهترین شکل توسط این تراشه اجرا می شوند. کوالکام نیز پیش از این اعلام کرده بود که همین برنامه را در پیش گرفته و قصد دارد بر روی هوش مصنوعی مولد سرمایه گذاری کند.

بررسی تراشه مدیاتک Dimensity 9300

یکی از بزرگترین مزیت های این اقدام مبتکرانه، بهبود حریم خصوصی کاربر است. اجرای تسک های مربوط به هوش مصنوعی مولد به صورت لوکال بر روی گوشی کاربر به معنای آن است که اطلاعات افراد به سرورهای شرکت های توسعه دهندۀ اپلیکیشن ها ارسال نمی شود و این موضوع حریم شخصی کاربران را ایمن تر از قبل می کند. به طور کلی یکی از دغدغه های اصلی در حوزه Generative AI این است که شرکت های ارائه دهندۀ این فناوری می توانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند و از آنها برای آموزش مدل های زبانی خود استفاده کنند. اما با مجهز شدن تراشه موبایل به این فناوری، دیگر نیازی به سرویس های آنلاین نیست و تمام اطلاعات کاربر در هنگام استفاده از هوش مصنوعی در همان گوشی او باقی می ماند.

با بررسی جزئیات چیپست Dimensity 9300 می توان از طراحی جسورانۀ آن مطمئن شد! این تراشه به پردازنده ای قدرتمند متشکل از هسته های Arm Cortex-X4 و A720 مجهزاست و از پردازنده گرافیکی Immortalis-G720 بهره می برد. این ترکیب، وعدۀ یک تراشۀ فوق قدرتمند را می دهند که می تواند تجربه کار کردن مستقیم با هوش مصنوعی بر روی گوشی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

بررسی تراشه مدیاتک Dimensity 9300

به این ترتیب پایان سال 2023 می تواند آغازی بر یک عصر جدید در صنعت تولید گوشی های هوشمند باشد. با تولید نسل جدید تراشه های پرچم دار مدیاتک و کوالکام، شرکت های تولید کننده گوشی می توانند از آنها در محصولاتشان استفاده کنند و به این ترتیب فناوری هوش مصنوعی مولد به ساده ترین شکل ممکن به زندگی روزمرۀ بشر راه خواهد یافت! تصور کنید بدون نیاز به اتصال به اینترنت بتوانید با گوشی خود صحبت کنید و از او برای پخت شام امشب راهنمایی بگیرید! یا از گوشی خود بخواهید برایتان یک برنامه سفر در ایام تعطیلات بچیند. این موارد دیگر یک رؤیا نیست و به زودی تک تک شما می توانید از آنها بهره مند شوید!

منبع: gizmochina