مدیاتک اخیراً از یک تراشه موبایل میان ردۀ جدید با نام Dimensity 8050 رونمایی کرده است. این تراشه بر مبنای فرآیند 6 نانومتری ساخته شده و به پردازنده هشت هسته ای مجهز است. پردازنده به کار رفته در این تراشه از 4 هسته قدرتمند Cortex-A78 بهره می برد که توانایی دستیابی به فرکانس حداکثر 3 گیگاهرتز را دارند.

با وجود اینکه مدیاتک تراشه 8050 را به عنوان یک مدل جدید به بازار معرفی کرده است، اما این تراشه از لحاظ معماری و ساختار شباهت زیادی به مدل های Dimensity 1300 و 1200 دارد. در ادامه با مشخصات چیپست جدید مدیاتک بیشتر آشنا خواهید شد.

قابلیت 200MP در گوشی های میان رده

تراشه مدیاتک دایمنسیتی 8050 بر اساس فرآیند 6 نانومتری TSMC ساخته شده و به مودم 5G و معماری هشت هسته ای مجهز شده است. همان طور که اشاره شد، 4 هستۀ پردازنده این تراشه از نوع Cortex-A78 هستند. یکی از این هسته ها که با عنوان Super Core متمایز شده است، می تواند به حداکثر فرکانس 3 گیگاهرتز دست پیدا کند. فرکانس سه هسته A78 دیگر این پردازنده 2.6 گیگاهرتز اعلام شده است.
پردازنده دایمنسیتی 8050 دارای 4 هسته Cortex-A55 هم هست که برای بهینه سازی عملکرد تراشه و افزایش بازدهی آن کاربرد دارند. لازم به ذکر است که تراشه جدید مدیاتک با حافظه های رم LPDDR4x (ظرفیت حداکثر 16 گیگابایت) و حافظه های ذخیره سازی UFS 3.1 سازگار است.

در تراشه مدیاتک Dimensity 8050 از پردازنده گرافیکی قدرتمند Mali-G77 با 9 هسته اختصاصی استفاده شده است. این تراشه از ضبط ویدئو با رزولوشن 4K پشتیبانی می کند و به گوشی اجازه می دهد تا تصاویری با رزولوشن حیرت انگیز 200 مگاپیکسل ثبت کنند! به این ترتیب با عرضه این تراشه، به زودی شاهد رونمایی از گوشی های میان رده با دوربین 200 مگاپیکسل خواهیم بود! این موضوع می تواند تحول بزرگی در بازار گوشی های ارزان قیمت تر ایجاد کند! همچنین چیپست دایمنسیتی 8050 در زمینه عکاسی در شب، در مقایسه با مدل های قبلی دایمنسیتی تا 20 درصد سریع تر عمل می کند.

قابلیت 200MP در گوشی های میان رده

تراشه دایمنسیتی 8050 دست تولید کنندگان گوشی های هوشمند را برای انتخاب صفحه نمایش باز می گذارد! این تراشه از نمایشگرهای Full HD+ (با نرخ نوسازی تصویر 168 هرتز) و QHD+ (با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز) پشتیبانی می کند و محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی کند. ضمن اینکه این تراشه از فناوری اختصاصی MediaTek MiraVision بهره می برد که باعث می شود تا ویدئوهای HDR در هنگام پلی بک کیفیت به مراتب بالاتری داشته باشند و تجربه تماشای ویدئوهای سینمایی را به کاربر القا کنند.

بر اساس خبرهای منتشر شده، گوشی تکنو Camon 20 Premier اولین دستگاهی است که در آن از تراشه مدیاتک دایمنستی 8050 استفاده شده است. این گوشی هم اکنون با قیمت حدود 450 دلار در بازارهای کشورهای آفریقایی توزیع شده است. قطعاً به زودی گوشی های بیشتری با این تراشه تولید و در کشورهای مختلف توزیع خواهند شد.

قابلیت 200MP در گوشی های میان رده

مدیاتک به عنوان یکی از غول های صنعت تولید تراشه موبایل شناخته می شود و محصولات آن در انواع گوشی ها به کار می روند. با این حال این برند تایوانی اخیراً تمرکز خود را بر روی بازار گوشی های میان رده معطوف کرده است. استراتژی مدیاتک، تولید تراشه های رده بالا برای گوشی های میان رده است تا بتواند سهم بیشتری از این بازار را به تسخیر خود درآورد. به نظر می رسد برندهای دیگری مانند یونیساک (UNISOC) نیز همین روند را در پیش گرفته اند و قصد دارند تا حضور خود در بازار میان رده ها را تقویت کنند.

منبع: gizmochina