کامپیوتر دسکتاپ Mac Pro یکی از معدود دستگاه های مک بود که هنوز به تراشه های اپل سیلیکون مجهز نشده بود. اما مراسم WWDC 2023 نشان داد که این شرایط در حال تغییر است و این دستگاه نیز سرانجام می تواند از مزایای چیپ های M2 بهره مند شود. این طور که اپل اعلام کرده است، مک پروی جدید از تراشه فوق پیشرفته M2 Ultra قدرت می گیرد! همچنین این دستگاه دارای رم و حافظه ذخیره سازی بی نظیری است و با قیمت 7199 دلار راهی بازار شده است! بیایید به Mac Pro M2 اپل نگاه دقیق تری بیندازیم.

مشخصات مک پروی جدید Mac Pro M2 (2023)

قلب تپنده مک پرو 2023 را تراشه M2 Ultra تشکیل می دهد

تقریباً مدت زمان زیادی است که به روز رسانی دستگاه های مک به پلتفرم اپل سیلیکون آغاز شده است. مک پرو آخرین دستگاهی از سری Mac است که قرار است مرحلۀ گذار از پردازنده های اینتل را طی کند و به کامپیوتر سریع تر و قدرتمندتری تبدیل شود!

در همین راستا اپل در کنفرانس WWDC 2023 اعلام کرده است که قصد دارد تا در نسخه جدید مک پرو از تراشه M2 Ultra استفاده کند. اگر با این تراشه آشنایی ندارید باید به شما بگوییم که صحبت از یکی از قدرتمندترین چیپست های سری M اپل در میان است! این تراشه به یک پردازنده 24 هسته ای، یک پردازنده گرافیکی 60 هسته ای و موتور عصبی 32 هسته ای مجهز است! همچنین نسخه دیگری از تراشه M2 Ultra نیز عرضه شده که پردازنده گرافیکی آن 76 هسته دارد و البته 1000 دلار هم گران تر است.

مجهز بودن به تراشه M2 Ultra، مک پرو 2023 را به یکی از بهترین مک های تاریخ اپل تبدیل کرده است! از ادیت ویدئو و رندرهای سنگین گرفته تا کدنویسی برای پلتفرم های نوینی مانند visionOS، مک پرو 2023 برای شما کاربرد خواهد داشت و تا سال های سال نیازی به آپدیت و ارتقای آن احساس نخواهید کرد!

رونمایی از مک پروی جدید زمان زیادی به طول انجامیده است. در مراسم سال گذشته WWDC 2022، اپل عنوان کرده بود که «تنها یک دستگاه مک باقی مانده که هنوز از اینتل به پلتفرم سیلیکون مهاجرت نکرده و آن دستگاه، مک پرو است. ما برای این کار آماده ایم، ولی نه حالا!». اکنون در مراسم WWDC 2023 اپل به این انتظار طولانی مدت پایان داده و آخرین دستگاه باقی مانده از سری مک را نیز به تراشه های سری M مجهز کرده است.

مشخصات مک پروی جدید Mac Pro M2 (2023)

در اواخر سال 2022 بود که مارک گارمن، تحلیلگر ارشد اپل از بلومبرگ، در مورد تولید مک پرو با تراشه M2 Extreme شک و شبهاتی را ایجاد کرده و گفته بود: «این دستگاه رده بالا احتمالاً به دلایل متعددی تولید نخواهد شد. از جمله این دلایل می توان به تغییرات گسترده در ویژگی های مدنظر اپل و برنامه های این شرکت برای استفاده از رده بالاترین تراشه های ممکن در محصولات جدید خود اشاره کرد. اپل قصد دارد تا با استفاده از تراشه های فوق قدرتمند، نیاز به ارتقای دستگاه های خود را تا چندین سال از بین ببرد و به این ترتیب در هزینه های تولید صرفه جویی کند».

در ژانویه 2023 آقای گارمن اعلام کرد که انتظار می رود مک پروی آینده به تراشه M2 Ultra مجهز باشد و اپل برنامه ای برای مجهز کردن آن به تراشه M2 Extreme ندارد. اکنون صحت این پیش بینی مشخص شده است و شاهد رونمایی اپل از Mac Pro M2 Ultra بوده ایم.

مک پرو (2023) از قابلیت تعویض و ارتقای رم برخوردار نیست

همان طور که مارک گارمن در ژانویه 2023 پیش بینی کرده بود، مک پروی جدید فاقد یکی از ویژگی های کلیدیِ نسخه اینتل است: قابلیت تعویض و ارتقای رم. در این دستگاه رم به مادربرد چیپ M2 Ultra مستقیماً چسبیده و امکان جدا کردن آن وجود ندارد. با این حال دو اسلات اضافی برای نصب حافظه های SSD، کارت گرافیک یا کارت شبکه در آن وجود دارد.

همان طراحی قبلی با سخت افزار داخلی متفاوت

انتظارش می رفت که مک پرو 2023 با نسخه ای که قبلاً از آن وارد بازار شده بود ظاهر مشابهی داشته باشد، و اکنون مشخص شده که این انتظار چندان هم بیراه نبوده است! این نسخه نیز مانند مک پروی قبلی فضای خالی زیادی دارد و دست شما برای توسعه آن باز است. حتی می توانید از کارت گرافیک های بزرگ در آن استفاده کنید.

مشخصات مک پروی جدید Mac Pro M2 (2023)

قیمت مک پرو M2 (نسخه 2023)

در حالیکه قیمت آغازین اینتل مک پرو 5999 دلار است، قیمت نسخه M2 Ultra از این دستگاه 6999 دلار اعلام شده است. همچنین اگر می خواهید تا کامپیوتر شما 8 برابر سریع تر شود، می توانید با پرداخت 1000 دلار دیگر آن را با یک نسخه قوی تر از M2 Ultra تهیه کنید. اپل یک نسخه قابل نصب در رک را نیز از مک پروی جدید ارائه داده که می توان از آن به عنوان سرور استفاده کرد. لازم به ذکر است که Mac Pro M2 Ultra هم اکنون برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته است.

منبع: imore