این احتمال وجود دارد که اپل تا پایان سال جاری میلادی تراشه M3 را عرضه کند. اما طبق یک گزارش جدید، نسخه های قدرتمندتر این چیپست که با مدل های M3 Pro و M3 Max شناخته می شوند در اواسط سال 2024 به بازار می آیند و در چندین دستگاه مک از آنها استفاده خواهد شد. متأسفانه در مورد مشخصات فنی این دو تراشه رده بالای اپل اطلاعاتی به طور رسمی منتشر نشده اما با بررسی گزارش آقای مارک گارمن می توان به یک دید کلی در مورد آنها دست پیدا کرد.

بررسی تراشه های اپل M3 Pro و M3 Max

در جدیدترین گزارش آقای مارک گارمن که در خبرنامه ‘Power On’ از نشریه بلومبرگ چاپ شده و توسط وب سایت MacRumors پوشش داده شده، تراشه های M3 Pro و M3 Max فقط در مک بوک پروهای 14 و 16 اینچ مورد استفاده قرار نمی گیرند و به احتمال قوی از آنها در دستگاه Mac mini هم استفاده خواهد شد. اگر چه در این گزارش به مشخصات فنی این تراشه ها اشاره ای نشده است، اما مک مینی احتمالاً فقط در یک نسخه و با تراشه M3 Pro عرضه خواهد شد. مدل پایه ایِ این دستگاه نیز از چیپ M3 قدرت می گیرد. این استراتژی در مورد مک مینی های M2 نیز از جانب اپل اعمال شده است و از تراشه M2 Max در این دستگاه ها استفاده ای نشده است. یکی از دلایل این موضوع می تواند به ابعاد کوچک Mac Mini و نیاز چیپ M2 Max به سیستم های خنک کننده پیشرفته مربوط باشد. به هر حال احتمال استفاده از چیپ M3 Max در نسل بعدی مک مینی چندان زیاد نیست.

بررسی تراشه های اپل M3 Pro و M3 Max

تراشه های M3 Pro و M3 Max اولین چیپ های سیلیکون سفارشی اپل هستند که قرار است تولید انبوه آنها بر اساس فناوری 3 نانومتری TSMC انجام شود. با این حال برخی گزارش ها حاکی از آن هستند که شرکت تایوانی TSMC توانایی دستیابی به ظرفیت حداکثر 55 درصدی را برای تولید چیپ های پیشرفته 3 نانومتری دارد و به این ترتیب، احتمالاً تولید اولیه چیپ های M3 Pro و M3 Max محدود خواهد بود. البته گفته شده که خروجی TSMC تا پایان سال 2023 به 100000 نسخه خواهد رسید، اما این احتمال وجود دارد که به دلیل کاهش هزینه های تولید، افزایش ظرفیت و پاسخگویی به تقاضاهای بالا برای تراشه های 3 نانومتری، فرآیند تولید این چیپ ها از N3B به N3E تغییر پیدا کند. این تغییر، افزایش سرعت تولید این تراشه ها را دچار یک وقفه خواهد کرد.

با اینکه آقای گارمن به مشخصات چیپست های M3 Pro و M3 Max اشاره ای نکرده، اما در گزارش های قبلی آمده که اپل در حال کار کردن بر روی ساخت یک پردازنده 12 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 18 هسته ای است که توانایی پشتیبانی از 36 گیگابایت حافظه رم را دارد. احتمال اینکه این مشخصات به تراشه M3 Pro مربوط باشد زیاد است. به هر حال در مورد مشخصات تراشه M3 Max هنوز هیچ ایده ای نداریم.

بررسی تراشه های اپل M3 Pro و M3 Max

یک نکته جالب این است که اپل ممکن است تعداد هسته های E (بازدهی) تراشه M3 Pro را افزایش دهد. به این ترتیب با فرض درست بودن احتمال بالا، پردازنده 12 هسته ای این تراشه به 8 هسته P و 4 هسته E مجهز خواهد بود. آقای گارمن در این مورد اظهار نظری نکرده است؛ اما یکی از دلایل این تغییر در تعداد هسته ها می تواند این باشد که اپل قصد دارد از تراشه M3 Pro در آیپد پروی بزرگ 14 اینچی نیز استفاده کند. به این ترتیب دو نسخۀ اقتصادی و رده بالا از این دستگاه در بازار موجود خواهد بود که کاربران متناسب با نیازهایشان می توانند آنها را انتخاب کنند. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تراشه های رده بالای اپل M3 Pro و M3 Max چه مشخصاتی خواهند داشت.

منبع: wccftech