شرکت Libre Computer به تازگی از کامپیوتر تک برد Sweet Potato رونمایی کرده است. این برد با ابعاد 85.6x56.5 میلی متر عرضه شده و از فرم فاکتور مشابه با مدل مشهور و شناخته شدۀ رزبری پای 4 برخوردار است. از جمله مشخصات کامپیوتر تک برد Sweet Potato می توان به چیپ Amlogic S905X و حافظه رم DDR4 با ظرفیت 2 گیگابایت اشاره کرد. نکته قابل توجه در مورد این SBC این است که کاربر می تواند با تهیه کیت اختیاری HAT، قابلیت PoE را نیز به آن اضافه کند. در ادامه با این مشخصات بیشتر آشنا خواهیم شد.

کامپیوتر تک برد Libre Computer Sweet Potato

کامپیوتر تک برد Sweet Potato از برند Libre Computer با مدل نامبر AML-S905X-CC-V2 معرفی شده است. جالب اینجا است که آخرین SBC تولید شده از این سری حدود 5 سال پیش عرضه شده بود و اکنون پس از یک دورۀ طولانی مدت، شاهد ورود مجدد این سری از بردها به بازار هستیم. طبیعتاً نسخه جدید در مقایسه با نسخه 5 سال گذشته از بسیاری جهات ارتقا پیدا کرده است. مثلاً در نسخه جدید این کامپیوتر، شاهد جایگزین شدن پورت از رده خارج micro USB با پورت USB-C هستیم. همچنین این مدل جدید از فناوری PoE (تأمین برق از شبکه اترنت) پشتیبانی می کند.

در کامپیوتر تک برد Sweet Potato از چیپ Amlogic S905X استفاده شده است. این چیپ به یک پردازنده چهار هسته ای Cortex-A53 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-450 MP3 مجهز است. در کنار این چیپ، 2 گیگابایت حافظه رم DDR4 نیز به کار رفته است. برای ارتقای ظرفیت حافظه ذخیره سازی این برد نیز می توان از کارت حافظه microSD و ماژول eMMC استفاده کرد. لازم به ذکر است که کامپیوتر تک برد Sweet Potato از سیستم عامل های اوبونتو، دبیان و CoreELEC پشتیبانی می کند.

کامپیوتر تک برد Libre Computer Sweet Potato

همان طور که اشاره شد، کامپیوتر تک برد Sweet Potato از قابلیت PoE پشتیبانی می کند. برای این منظور باید این برد را از طریق پورت USB-C (با مشخصات 5 ولت و 3 آمپر) به یک شبکه اترنت سریع (100 مگابیت در ثانیه) متصل کنید و آن را با کیت HAT جفت نمایید. در این حالت، برق مورد نیاز این برد از شبکه تأمین می شود. دیگر امکانات ارتباطی این SBC شامل موارد زیر می شود:

•    چهار پورت USB-A با قابلیت پشتیبانی از پهنای باند 480 مگابیت در ثانیه
•    یک پورت HDMI 2.0
•    یک هدر 40 پین GPIO
•    یک هدر 8 پین صدا
•    یک هدر 5 پین USB
•    یک سنسور گیرندۀ IR

از طریق هدر 5 پین USB می توانید از این برد در دوربین های UVC استفاده کنید.

کامپیوتر تک برد Libre Computer Sweet Potato

کامپیوتر تک برد Sweet Potato از برند Libre Computer هم اکنون با قیمت 35 دلار عرضه شده است. نکته جالب اینجا است که نسخۀ قبلی این برد نیز با ظرفیت رم مشابه، با همین قیمت راهی بازار شده بود. به این ترتیب ارتقاهایی مانند مجهز شدن به پورت USB-C و سازگاری با قابلیت PoE بر روی قیمت این کامپیوتر تک برد تأثیری نداشته است. لازم به ذکر است که کیت HAT (که برای فراهم آوردن استفاده از قابلیت PoE لازم است)، با قیمت 15 دلار به فروش می رسد.

منبع: notebookcheck