مشخصات فنی

هر دو لپ ‌تاپ لنوو مدل های X1 Carbon (Gen 10) و X1 Yoga (Gen 7) در نمایشگاه CES 2022 معرفی شدند و اکنون در وب ‌سایت لنوو و برخی از خرده‌ فروشان شخص ثالث در دسترس هستند. بیایید مشخصات فنی موجود در هر لپ‌ تاپ را تجزیه ‌و تحلیل کنیم تا از نزدیکی ارتباط آنها با یکدیگر مطلع شویم.

در هر دو لپ ‌تاپ از پردازنده ‌های نسل دوازدهم موبایل اینتل استفاده شده است که از میان سری ‌های U و P قابل انتخاب هستند. البته تراشه ‌های vPro و غیر vPro با حداکثر Core i7-1280P یا i7-1265U نیز در دسترس هستند.

مقایسه دو لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و لپ تاپ X1 Yoga (Gen 7): کدام یک بهتر است؟

برای این نسل از لپ تاپ های لنوو، مقدار حافظه به LPDDR5-5200 مگاهرتز افزایش یافته است که هر لپ ‌تاپ تا 32 گیگابایت رو را پشتیبانی می کند. گزینه های ذخیره سازی شامل M.2 PCIe 4.0 SSD با حداکثر 2 ترابایت حافظه است. ضمن این که هر دو لپ تاپ از گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe استفاده می کنند.

در مورد عمر باتری لپ تاپ ها باید بگوییم که تا حد زیادی به صفحه نمایش و CPU شما بستگی دارد. اما هر دو لپ تاپ دارای باتری 57 وات ساعتی هستند.

طراحی و ویژگی ها

اگرچه ساخت دو لپ تاپ ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و X1 Yoga (Gen 7) به دلیل فرم فاکتور آن ها متفاوت است، اما دارای ویژگی های مشابهی هستند. اولی یک نوت بوک استاندارد با درب است که می تواند حدود 180 درجه باز شود، در حالی که دومی جزء نوت بوک های قابل تبدیل است که با چرخش 360 درجه می تواند حالت های مختلفی به خود بگیرد. X1 Yoga در رنگ خاکستری و X1 Carbon با رنگ مشکی عرضه می شود. هر دو از آلومینیوم ساخته شده اند و دارای گواهی پایداری MIL-STD 810H هستند.

هر دو لپ ‌تاپ از صفحه ‌کلید جذاب ThinkPad و سیستم TrackPoint با نوک اشاره‌ گر و دکمه ‌های فیزیکی ماوس برخوردار هستند. طرفین کیبورد اسپیکرهایی با قدرت بالا وجود دارد که به لطف تویترهای دوگانه و ووفرهای دوگانه، صدای بلندی را منتشر می کنند. همچنین از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند.

مقایسه دو لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و لپ تاپ X1 Yoga (Gen 7): کدام یک بهتر است؟

لنوو برای این نسل‌ها همه کاره است. این شرکت در تینک بوک های X1 Yoga و X1 Carbon میکروفون‌ های چهار آرایه ‌ای با Dolby Voice، دوربین ‌هایی با وضوح FHD، گزینه ‌های هیبریدی IR یا گسسته و اختیاری «Computer Vision» را نیز اضافه کرده است. این ویژگی اساساً نسخه ای از تشخیص حضور انسان است که از یک واحد پردازش عصبی برای دیدن چه کسی جلوی رایانه شخصی نشسته است، استفاده می کند. اگر خودتان نباشید، هیچ یک از لپ‌ تاپ ‌ها روشن نمی شوند.

در ادامه باید بگوییم که در هر دو نوت بوک لنوو، پورت های یکسانی وجود دارد و شامل دو تاندربولت 4، دو USB-A، HDMI و جک صدای 3.5 میلی ‌متری می باشد. در مورد ابعاد فیزیکی، X1 Carbon به دلیل نداشتن ویژگی ‌های تبدیل ‌پذیری اضافی که X1 Yoga دارد، حدود نیم پوند وزن کمتری دارد.

مقایسه دو لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و لپ تاپ X1 Yoga (Gen 7): کدام یک بهتر است؟

صفحه نمایش و قلم جوهری

X1 Carbon (نسل 10) دارای هفت نمایشگر از FHD+ گرفته تا UHD+ است که همه از یک پنل IPS استفاده می کنند. همچنین ویژگی های 100% sRGB یا 100% بازتولید رنگ DCI-P3، پوشش ضد تابش یا ضد انعکاس را ارائه می دهد، اما اکثر آن ها دارای کیفیت پایینی هستند.

X1 Yoga (Gen 7) به دلیل فرم قابل تبدیل آن، تنها با نمایشگرهای لمسی عرضه می شود. همچنین دارای یک خودکار جوهری است. این لپ تاپ دارای چهار نمایشگر است که از بین آنها می توان رزولوشن FHD+ و UHD+ را انتخاب کرد. مجهز بودن به یک پنل OLED با روشنایی 500 نیت، روکش ضد انعکاس، Dolby Vision، HDR 400 و کم مصرف بودن از ویژگی های این لپ تاپ می باشد.

مقایسه دو لپ تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و لپ تاپ X1 Yoga (Gen 7): کدام یک بهتر است؟

قیمت

قیمت لنوو به دلیل فروش های مکرر و کوپن ها همیشه در حال تغییر است، اما در حال حاضر قیمت X1 Carbon کمی مقرون به صرفه تر است. این قضیه معمولاً هنگام مقایسه رایانه های شخصی قابل تبدیل با رایانه های شخصی نوت بوک صدق می کند. این لپ‌ تاپ ‌ها هر دو از بهترین لپ‌ تاپ‌ های تجاری هستند و با این حال قیمت‌ های آن ها به سرعت بالا می‌ رود.

منبع: windowscentral