سایت ها، اپلیکیشن ها و سرویس های اینترنتی روز به روز تنوع بیشتری پیدا می کنند و کاربران برای استفاده از آنها باید حساب کاربری و رمز عبور ایجاد کنند. اما مسائلی مانند امنیت رمزهای عبور و به خاطر سپردن آنها ممکن است برای کاربران مشکلاتی ایجاد کند! شاید برای شما هم پیش آمده باشد که رمز عبور سایت مشخصی را فراموش کنید و برای ورود به سایت و استفاده از خدمات آن به دردسر بیفتید! به خصوص اینکه برخی سایت های مهم و حساس، پس از چند بار اشتباه وارد کردن رمز عبور، حساب کاربری را مسدود می کنند! در این میان  برخی از نرم افزارها و ابزارها به شما در مدیریت رمزهای عبورتان کمک می کنند. از جمله این نرم افزارها باید به LastPass اشاره کنیم که یکی از بهترین و کامل ترین محصولات موجود در این زمینه به حساب می آید.

تغییرات جدید نسخه رایگان اپلیکیشن LastPass

اما نرم افزار LastPass چیست و چگونه کار می کند؟ LastPass برنامه مدیریت رمز عبور است که با انواع سیستم عامل های موجود مانند ویندوز، مکینتاش، لینوکس، اندروید، iOS و... سازگار است و شما می توانید با بهره بردن از افزونه های مختلف، از آن در ارتباط با انواع مرورگر مانند مایکروسافت Edge، گوگل کروم، فایرفاکس، سفاری و... استفاده کنید. این نرم افزار از رمزهای عبور شما به طور کاملاً ایمن محافظت می کند و امکان ذخیره کردن پسوردهای طولانی و پیچیده را به شما می دهد. به این ترتیب دیگر با مشکل فراموش کردن آنها مواجه نخواهید شد!

  • آیا استفاده از LastPass رایگان است؟ 

باید بگوییم که این نرم افزار در دو نسخه رایگان و پرمیوم عرضه شده و مسلماً نسخه پرمیوم امکانات بیشتری را در اختیار شما می گذارد! اما برای استفاده های معمولی و محدود، نسخه رایگان این نرم افزار پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. اما تفاوت های نسخه رایگان و پرمیوم LastPass چیست؟ یکی از تغییراتی که در آپدیت جدید این نرم افزار اعمال خواهد شد این است که دیگر امکان استفاده هم زمان از LastPass بر روی دستگاه های دیجیتال قال حمل (مانند گوشی موبایل، ساعت هوشمند و تبلت) و کامپیوتر (PC و لپ تاپ) در نسخه رایگان وجود ندارد و برای بهره بردن از این قابلیت باید نسخه پرمیوم آن خریداری شود. این تغییرات در تاریخ 16 مارج 2021 (26 اسفند 1399) اعمال می شود. از این تاریخ به بعد کاربران امکان استفاده از نسخه رایگان LastPass بر روی یکی از دستگاه های خود، گوشی یا کامپیوتر، را به صورت هم زمان خواهند شد. 

تیم توسعه دهنده LastPass برای روشن تر شدن موضوع، توضیحات زیر را ارائه داده است:

«فرض کنید که شما از نسخه رایگان LastPass بر روی کامپیوتر استفاده می کنید. از تاریخ 16 مارچ به بعد، این نسخه بر روی کامپیوتر رومیزی شما، لپ تاپ شما و به عنوان مثال لپ تاپ پدر شما فعال خواهد بود. در واقع این نرم افزار بر روی تمامی کامپیوترها و لپ تاپ هایی که شما بخواهید، دردسترستان خواهد بود! اما دیگر نمی توانید از این نرم افزار بر روی گوشی موبایل، تبلت یا ساعت هوشمند خود استفاده کنید. مگر آنکه نسخه رایگان نرم افزار را به نسخه پرمیوم ارتقا دهید.

عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی از تاریخ ذکر شده به بعد، شما می توانید از LastPass بر روی انواع گوشی های هوشمند اندرویدی و iOS، تبلت و ساعت هوشمند به صورت هم زمان استفاده کنید. اما دیگر به آن بر روی کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ دسترسی نخواهید داشت. با ارتقای این نرم افزار به نسخه پرمیوم، هیچ گونه محدودیتی در نوع و تعداد دستگاه ها برای شما وجود ندارد.»

  • آیا امکان تغییر دسته بندی دستگاه های قابل استفاده در LastPass وجود دارد؟

زمانی که برای اولین بار پس از تاریخ 16 مارچ در نسخه رایگان نرم افزار LastPass لاگین کنید، نرم افزار نوع دسته بندی دستگاه های شما را تعیین می کند. به عنوان مثال اگر با موبایل لاگین کنید، LastPass شما را جزء دسته بندی وسال دیجیتال قابل حمل قرار می دهد. همچنین این نرم افزار امکان سه بار تغییر دسته بندی را به شما می دهد. یعنی شما می توانید پس از لاگین کردن با موبایل، با لپ تاپ هم لاگین کنید. اما توجه داشته باشید این تغییر دسته بندی فقط برای سه بار امکان پذیر است. در هر صورت اگر از این نرم افزار زیاد استفاده می کنید و به پسوردهای خود بر روی دستگاه های مختلف در طول روز نیاز پیدا می کنید، بهتر است تا آن را به نسخه پرمیوم ارتقا دهید.

منبع: windowscentral