اپل به ‌تازگی آیفون 14 را رونمایی کرده و از ارتقا سری آیفون ‌های خود خبر داده است. آیفون 14 که اکنون به ‌عنوان جدیدترین سری آیفون‌ اصلی شناخته می شود، قرار است با گلکسی S22 سامسونگ رقابت کند. اگرچه این گوشی با دوربین بهبود یافته ای عرضه می شود، اما S22 همچنان سخت افزار قدرتمندتری ارائه می دهد. اما ازسوی دیگر، می توان گفت که پردازش تصویر اپل برتر خواهد بود. هر دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 22 و آیفون 14 پردازنده های قدرتمندی دارند و اندازه آنها بسیار نزدیک به هم است. تفاوت ‌های مهمی بین این دو گوشی وجود دارد، اما آیا این تفاوت ‌ها برای اینکه به وضوح یکی از آنها گوشی بهتری باشد کافی است؟ بیایید این تفاوت ها را تجزیه کنیم.

مشخصات آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

آیفون 14 و گلکسی اس 22 بسیار شبیه به هم هستند و از بدنه آلومینیومی شیشه ای ساخته شده اند. آیفون 14 ادعا می کند که نسبت به آیفون 13 سنسورهای دوربین بهبود یافته ای دارد، اما سامسونگ گلکسی اس 22 از دوربین قوی تری برخوردار است و دوربین اصلی آن 50 مگاپیکسل است. حتی دارای یک لنز تله فوتو است که در آیفون 14 وجود ندارد. اما مقایسه پردازنده آنها جالب است! چراکه آیفون 14 از چیپست A15 Bionic سال گذشته یا بهتر بگوییم از همان پردازنده 5 هسته ای موجود در آیفون 13 پرو استفاده می کند، اما همچنان نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 1 موجود در S22 برتری دارد. این دو گوشی در برابر یکدیگر متعادل به نظر می رسند، اما نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

مشخصات آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

طراحی آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

آیفون 14 همان ظاهر زیبای آیفون 13 را حفظ کرده است و با لبه های صاف عرضه می شود، درحالیکه گلکسی اس 22 منحنی های بیشتری دارد و ظاهر آن کم حاشیه تر طراحی شده است.

هر دو گوشی از قاب آلومینیومی بین دو تکه شیشه ساخته شده اند. Galaxy S22 دارای محافظ صفحه Gorilla Glass Victus+ است که مقاومت در برابر خراش بهتری دارد تا محافظت در برابر شکستگی. این درحالی است که آیفون از CeramicShield تخصصی اپل بهره می ‌برد که دارای محافظت در برابر شکستگی بهتری است. البته هر دو برای یک گوشی مدرن به اندازه کافی خوب هستند و دوام آنها تقریباً برابر است.

صفحه نمایش یک تمایز کلیدی برای این دو گوشی است. در گذشته شایعاتی منتشر شده و ذکر شده بود صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S22 کوچکتر از مدل های قبلی است اما در حال حاضر بیایید برای مشخص شدن صحت این موضوع به صفحه نمایش آن نگاهی بیاندازیم و همچنین آن را با آیفون 14 مقایسه کنیم. در حالی که آیفون 14 و سامسونگ اس 22 هر دو دارای نمایشگرهای 6.1 اینچی با نسبت تصویر 19.5:9 هستند، اما S22 برتر است. در آیفون 14، صفحه نمایش Super Retina XDR OLED تنها تا 60 هرتز می رود و روشنایی آن به 800 نیت قابل قبول و حداکثر 1200 نیت می رسد. از سوی دیگر، Dynamic AMOLED 2X در گلکسی S22 تا 1300 نیت و نرخ تازه سازی 120 هرتز می رسد. اگرچه آیفون 14 از وضوح و تراکم پیکسلی بهتری برخوردار است که در مقایسه با تراکم پیکسلی S22 425ppi برابر با 460ppi است، اما با وجود این، S22 صفحه نمایش برتری دارد.

طراحی آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

عملکرد آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22: تراشه آخرین نسل اپل همچنان برنده است

اپل در آیفون 14 جدید از چیپست A15 Bionic موجود در آیفون 13 پرو استفاده می کند. اگرچه یک چیپست یک ساله در این گوشی وجود دارد، اما تراشه قدرتمندی است. آیفون 13 با A15 Bionic به اندازه کافی قدرتمند بود که گلکسی S22 را با اسنپدراگون 8 نسل 1 شکست داد. البته در حین استفاده از این تلفن ها، تشخیص تفاوت آنها دشوار خواهد بود، زیرا هر دو تراشه به اندازه کافی قدرتمند هستند. نرخ تازه‌ سازی صفحه نمایش سریع ‌تر S22 ممکن است در برخی از سناریوها سریع ‌تر به نظر برسد، در حالیکه آیفون 14 انیمیشن‌ های بهتری دارد، بنابراین ممکن است نرم ‌تر به نظر برسد.

اگر دوست دارید داده‌ های محلی زیادی مانند عکس، ویدیو و موسیقی در تلفن خود داشته باشید. فراموش نکنید، آیفون 14 اکنون دارای ارتباطات ماهواره ای SOS اضطراری است که یک ویژگی اضافی عالی است.

اپل با معرفی آیفون 14، عمر باتری بالاتری را نسبت به آیفون 13 وعده می دهد. پخش ویدیو این آیفون از 17 ساعت آیفون 13 به 20 ساعت رسیده و پخش صدای آن از 55 ساعت به 80 ساعت افزایش یافته است. پس تقریباً 15 تا 20 درصد عملکرد بهتری نسبت به آیفون 13 دارد. از سوی دیگر، S22 نه تنها باتری کوچک ‌تری نسبت به مدل ‌های قدیمی ‌تر گلکسی اس دارد، بلکه یک صفحه نمایش 120 هرتزی دارد که انرژی و باتری بیشتری مصرف می ‌کند. بنابراین آیفون 14 در بخش باتری پیروز می شود.

عملکرد آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22: تراشه آخرین نسل اپل همچنان برنده است

ویژگی ها و نرم افزار آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

هر دو اپل و سامسونگ ویژگی های منحصر به فردی خود را دارند. مطمئناً اندروید انعطاف پذیری بیشتری دارد، اما iOS از حفظ حریم خصوصی و ثبات بهتری برخوردار است. اپل با معرفی آیفون 14، چند ویژگی را اضافه کرده که در حال حاضر در گلکسی اس 22 یا هیچ گوشی اندرویدی دیگری وجود ندارد.

اول از همه، قابلیت های ارتباطی ماهواره ای SOS اضطراری در آیفون 14 است. این آیفون می ‌تواند با استفاده از ارتباطات ماهواره ‌ای، بدون هیچ سرویس تلفن همراه یا اتصال Wi-Fi به خدمات اضطراری پیامک ارسال کند. این یک ویژگی حیاتی است که داشتن آن بسیار خوب است. این ویژگی ممکن است به زودی به گوشی ‌های اندرویدی بیاید، اما گلکسی S22 فاقد سخت ‌افزار است، به این معنی که هرگز این ویژگی را نخواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های آیفون 14 که امیدواریم هرگز مجبور به استفاده از آن نشوید، اما داشتن آن بسیار خوب است، تشخیص تصادف است. این ویژگی می تواند با استفاده از حسگرهای خود و برخی محاسبات، تصادفات اتومبیل را تشخیص دهد و بلافاصله با 911 و مخاطبین اضطراری شما تماس بگیرد.

همچنین iOS 16 جدید از مجموعه‌ای از امتیازات اضافه شده، از جمله ویژگی ‌های سفارشی ‌سازی جدید مانند جلوه عمق در صفحه قفل، ویجت ‌های Lock Screen، بهبود اعلان ‌ها، امکان ویرایش و عدم ارسال iMessages، ویژگی ‌های جدید Photos و ... برخوردار شده است. شاید این بروزترین آپدیت iOS در تمام دوران باشد که آیفون 14 را به یک گوشی بهتر تبدیل می‌ کند.

ویژگی ها و نرم افزار آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22

دوربین آیفون 14 در مقابل گلکسی اس 22: اپل محاسبات بیشتری را در اختیار دارد

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سامسونگ گلکسی اس 22 روی کاغذ دوربین بهتری دارد و از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی برخوردار است. از سوی دیگر، آیفون 14 از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی برخوردار است، اما در آن از یک سنسور بهبود یافته نسبت به نسل گذشته آیفون استفاده شده است. همچنین S22 دارای یک لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو 10 مگاپیکسلی است، در حالیکه آیفون 14 تنها یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی دارد، اما دوربین تله فوتو ندارد.

S22 دارای تنظیمات دوربین ثابتی است که به لطف سنسور دوربین اصلی بزرگتر، عکس های واضح و با وضوح بهتری تولید می کند. با این حال، آیفون سنسور بهتری دارد که قبلاً S22 را شکست داده بود. و باید بگوییم که حسگر بزرگتر S22 به اندازه آیفون 13 از جزئیات یا دقت برخوردار نبود. با موتور فوتونیک جدید و سایر بهبودهایی که اپل در مشخصات فنی آیفون 14 انجام داده است، می تواند دوربین S22 را شکست دهد.

آیفون‌ها همیشه نسبت به گوشی ‌های رقیب از نظر قابلیت‌ های ویدیویی برتری قابل توجهی داشته ‌اند که این ویژگی در آیفون 14 بیشتر حس می شود. همانطور که می دانید، آیفون 13 در مقایسه با گلکسی اس 22 یک نقطه ضعف بزرگ در قابلیت های ویدیو داشت و آن عدم ضبط ویدیو با کیفیت 8K بود. آیفون 14 نیز همین کاستی را دارد. با این حال، اگر به کیفیت کلی ویدیو نگاه کنید، آیفون 14 مطمئنا انتخاب بهتری خواهد بود. در آخر لازم به ذکر است که شما می توانید در صورت تمایل به درک بهتر و آشنایی بیشتر با آیفون 14 مقاله اولین تجربه کار با آیفون 14: در دست گرفتن این گوشی مانند در دست گرفتن یک تکه آجر است! را نیز مشاهده کنید.

منبع: imore