در دورانی که گوشی های هوشمند به سرعت در حال پیشرفت هستند و هر روز ویژگی های جدیدی به آنها اضافه می شود، اما یک ویژگی بیش از همه توانسته برای انسان مفید باشد: تماس اضطراری ماهواره ای اپل! این ویژگی که در آیفون 14 با نام Emergency SOS Via Satellite شناخته می شود، به تازگی توانسته تا جان دو طبیعت گرد معمولی در منطقۀ Arthur’s Pass کشور نیوزیلند نجات دهد. این برای اولین بار است که این ویژگی در نیوزیلند مورد استفاده قرار گرفته است و البته سؤال هایی را در مورد استفاده از «فرستنده های مکان نمای شخصی (PLB)» در فضای باز ایجاد کرده است.

بهره مندی از تماس اظطراری ماهواره ای اپل

قابلیت تماس اضطراری ماهواره ای در آیفون 14 به کاربران اجازه می دهد تا در شرایطی که به هیچ شبکه مخابراتی دسترسی ندارند، بتوانند با مقامات محلی و امداد گران ارتباط برقرار نمایند. در مورد نیوزیلند، دو طبیعت گرد گرفتار جریان شدید آب شده و به ساحل رودخانه کشانده می شوند. این طبیعت گردان در شرایطی که هیچ راه فراری نداشته اند، توانسته اند از ویژگی تماس ماهواره ای استفاده کرده و با سرویس های امداد و نجات ارتباط برقرار نمایند.

این خبر توسط اکانت خبری Canterbury West Air Rescue Service در اینستاگرام منتشر شده است. در این پست، به اهمیت PLB ها علی رغم پیشرفت های شگرفی که در گوشی های هوشمند صورت گرفته، اشارۀ ویژه ای شده است. به عبارت دیگر، فرستنده های مکان نمای اشخاص (PLB) همچنان بهترین روش برای پیدا کردن موقعیت افراد نیازمند به امداد هستند و باید به آنها توجه ویژه ای شود.

بهره مندی از تماس اظطراری ماهواره ای اپل

در طرف مقابل، هواوی نیز بر روی تقویت قابلیت های ماهواری محصولات خود تمرکز زیادی کرده است. گوشی جدید Mate 60 Pro که به تازگی رونمایی شده، به کاربران چینیِ شبکه ارتباطی China Telecom اجازه می دهد تا تماس ماهواره ای برقرار کنند. این ویژگی می تواند برای هواوی میت 60 پرو در بازار رقابتی گوشی های هوشمند یک برگ برنده به حساب آید!

بهره مندی از تماس اظطراری ماهواره ای اپل

ارزشمند بودن ویژگی تماس اضطراری اپل غیر قابل انکار است، و به همین دلیل اپل قصد دارد تا آن در سری آیفون 15 نیز بگنجاند. با این حال حادثۀ نیوزیلند می تواند یک زنگ خطر بزرگ را برای طبیعت گردان و ماجراجویان به صدا در آورد. درست است که آیفون های اپل می توانند در شرایط اضطراری جان کاربران خود را نجات دهند، اما همان طور که اشاره شد نمی توان آنها را جایگزینی برای PLB دانست. در طرف مقابل، شارژ گوشی هم یک دغدغۀ اصلی است. در طول مدت یافتن موقعیت افراد نیازمند به کمک و فرآیند امداد رسانی، اگر شارژ آیفون شما تمام شود می خواهید چه کار کنید؟! اگر گوشی تان خاموش شود، ارتباط شما با امداد گران قطع می شود و ممکن است آنها نتوانند هرگز شما را پیدا کنند! پس به شما پیشنهاد می کنیم تا در هنگام ماجراجویی در طبیعت علاوه بر آیفون، حتماً یک PLB نیز با خود به همراه داشته باشید تا همیشه خیالتان راحت باشد! یا حداقل یک پاوربانک با شارژ کامل را همیشه در کوله پشتی تان داشته باشید!

منبع: gizmochina