به نظر می رسد که اگر می خواهید تا به تمام ویژگی های آیفون 13 پرو دست پیدا کنید نباید مدل base (پایه ای) آن را تهیه کنید! اپل اخیراً در رویداد “California Streaming” محصولات جدید خود شامل آیفون 13، اپل واچ سری 7، طراحی جدید آیپد مینی و نسل 9 آیپد را معرفی کرده و اکنون اطلاعات زیادی در رابطه با این محصولات دردسترس قرار گرفته است.

نسخه 128 گیگابایتی گوشی آیفون 13 پرو از ویدئوهای ProRes 4K پشتبیانی نمی کند!

همراه با آیفون 13 و آیفون 13 پرو مکس، اپل از قابلیت ضبط ویدئوی ProRes با وضوح 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه نیز رونمایی کرده است. این یک اتفاق بزرگ است که باعث می شود تا تنها با یک گوشی موبایل آیفون بتوان از قابلیت ProRes در حالت end-to-end بهره برد. اپل در رابطه با این ویژگی چنین اظهار نظر کرده است:

«آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس ویژگی ProRes را نیز معرفی کرده اند که یک کدک ویدئویی پیشرفته است و به صورت گسترده به عنوان فرمت نهایی ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. این ویژگی سبب طبیعی تر شدن رنگ ها با تراکم کمتر می شود و به لطف سخت افزار قدرتمند به کار رفته در دوربین این گوشی ها در دسترس قرار گرفته است. در واقع این تراشه قدرتمند A15 Bionic و تکنولوژی های پیشرفته انکود و دیکود ویدئوی به کار رفته در آن است که امکان بهره برداری از کدک ProRes را ایجاد کرده است. آیفون تنها گوشی در دنیا است که امکان ضبط، ادیت و به اشتراک گذاری نقطه به نقطه به صورت دالبی ویژن یا ProRes را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.»

نسخه 128 گیگابایتی گوشی آیفون 13 پرو از ویدئوهای ProRes 4K پشتبیانی نمی کند!

اما به نظر می رسد که برای دستیابی به بالاترین رزولوشن در این فرمت باید حافظه داخلی آیفون 13 پرو یا آیفون 13 پرو مکس را ارتقا داد. چرا که اپل اعلام کرده است که نسخه های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت این گوشی ها از قابلیت ضبط ویدئوی 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه به صورت ProRes پشتیبانی می کند و نامی از نسخه 128 گیگابایتی نیاورده است. در واقع نسخه 128 گیگابایتی گوشی های آیفون 13 پرو و پرو مکس تنها از ضبط ویدئو با کیفیت 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می کند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا اپل دسترسی به بالاترین رزولوشن در ضبط ویدئو را به گوشی های دارای حافظه داخلی بالاتر محدود کرده است. به احتمال زیاد این موضوع به دلیل حجم زیادی است که ویدئوهای ضبط شده با فرمت ProRes اشغال می کنند و باعث پر شدن سریع حافظه داخلی گوشی می شوند. به همین دلیل هر چه حافظه داخلی بالاتر باشد، خیال کاربر بابت ضبط ویدئو با این فرمت راحت تر خواهد بود.

گوشی های آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از تاریخ 17 سپتامبر 2021 (26 شهریور 1400) قابل پیش خرید خواهند بود و یک هفته پس از آن در تاریخ 24 سپتامبر (2 مهر 1400) به صورت رسمی به بازار عرضه می شوند.

منبع: imore