پس از برگزاری رویداد WWDC 2023، اکنون می توانیم نگاه جزئی تری به نسخه بعدی iPadOS بیندازیم. این سیستم عامل تغییرات بزرگ و هیجان انگیزی نسبت به قبل دارد که از میان آنها می توان به قابلیت شخصی سازی لاک اسکرین، پیاده سازی ویجت و امکانات جدید برای کار کردن با PDF اشاره کرد. همچنین برخی ویژگی های آپدیت جدید macOS به iPadOS 17 اضافه شده است. این ویژگی ها شامل آپدیت های سفاری و قابلیت های اضافه شده به Stage Manager می شود.

سال گذشته با عرضه iPadOS 16، شاهد یک آپدیت بزرگ برای سیستم عامل آیپد بودیم. این سیستم عامل اپلیکیشن های جدیدی مانند FreeForm و Stage Manager for iPad را معرفی و آیپد را به یک سیستم مالتی تسک تبدیل کرده است. در iPadOS 17 نیز ویژگی های جدیدی معرفی شده است؛ بیایید به آنها نگاهی بیندازیم!

مشخصات سیستم عامل جدید iPadOS 17

لاک اسکرین های جدید

یکی از بهترین ویژگی های جدیدی که در WWDC 2023 معرفی شد، لاک اسکرین های جدید برای آیپد بوده است. همانند لاک اسکرین iOS، شما می توانید این بخش را با عکس ها و ساعت های هوشمند مختلف شخصی سازی کنید و ظاهر دلخواهتان را به آن ببخشید. ساعت در لاک اسکرین آیپد می تواند به صورت هوشمند توسط بخشی از عکس پس زمینه مخفی شود. همچنین شما این اختیار را دارید تا فونت و تم کلی ساعت را نیز تغییر دهید. به طور کلی ساعت های جدید آیپد شباهت زیادی به ساعت های iOS دارند.

ویجت ها

در iPadOS 17 شما می توانید ویجت های مورد نظرتان را به صفحات لاک و هوم اضافه کنید. ویجت هایی که بر روی لاک اسکرین قرار می گیرند، شباهت زیادی به ویجت های iOS دارند؛ ولی به دلیل بزرگتر بودن صفحه نمایش آیپد در مقایسه با آیفون، سایز این ویجت ها نیز بزرگتر شده است. ویجت های آیپد کاملاً تعاملی هستند و این امکان را به شما می دهند تا از طریق آنها دستگاه های HomeKit را فعال یا غیر فعال کنید، به برنامه های Apple Health دسترسی داشته باشید و حتی موزیک های دلخواهتان را در اپل موزیک پلی یا اسکیپ نمایید.

ویجت های جدید آیپد قابلیت قرارگیری بر روی هوم اسکرین را هم دارند و با پس زمینه و سایر اپلیکیشن های شما ادغام می شوند. این ویجت ها هم تعاملی هستند و شما می توانید با آنها کار کنید. از جمله این ویجت ها می توان به Photos و Music اشاره کرد که با قرار دادن آنها بر روی هوم اسکرین آیپد، می توانید به سرویس های عکس و موزیک اپل دسترسی پیدا کنید. جالب اینجاست که ویجت های هوم اسکرین با ویجت هایی که بر روی لاک اسکرین قرار دارند هماهنگ و یکپارچه عمل می کنند.

مشخصات سیستم عامل جدید iPadOS 17

اپلیکیشن iPad Health

بله، اپلیکیشن Health هم به آیپد آمده است! این برنامه در آیپد ابعاد بزرگتری دارد و اطلاعات و نمودارهای بیشتری را در قالب یک پنجره به شما نمایش می دهد. رابط کاربری این برنامه نیز متناسب با سایز آیپد به روز رسانی شده است.

امکانات بیشتر برای کار کردن با PDF

در جدیدترین نسخه iPadOS به فایل های PDF توجه ویژه ای شده است. در iPadOS 17 شما امکانات بیشتری برای ادیت PDF در اختیار دارید و حتی می توانید به راحتی در آن حاشیه نویسی کنید. همچنین می توانید به صورت گروهی با همکاران خود بر روی فایل های PDF کار کنید.

سایر ویژگی های جدید

برخی از ویژگی های iOS نیز به iPadOS 17 اضافه شده اند که از میان آنها می توان به استیکرهای جدید و یک منوی کشویی قابل توسعه برای اپلیکیشن Messages اشاره کرد. فیس تایم نیز در این سیستم عامل ارتقا پیدا کرده است و می توان آن را به باکس Apple TV متصل کرد. در این حالت می توانید تماس های تصویری خود را بر روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون تجربه نمایید.

مشخصات سیستم عامل جدید iPadOS 17

در iPadOS 17 قابلیت Stage manager هم بهبود یافته و اکنون می توان موقعیت قرارگیری یا اندازه آن را به شکل منعطف تری انتخاب کرد. در اپلیکیشن FreeForm نیز به ابزارهای طراحی جدید و قابلیت های متعدد برای hover، تیلت و رسم شکل دسترسی خواهید داشت.
کیبورد مجازی آیپد یک مدل تصحیح اتوماتیک جدید دریافت کرده است که به شما کمک می کند تا سریع تر و آسان تر تایپ کنید. همچنین این قابلیت کمک می کند تا غلط های املایی در متن شما به حداقل برسد. در نهایت باید به این نکته هم اشاره کنیم که Siri هم دیگر بدون گفتن ‘hey’ فعال می شود و سریع تر عمل می کند!

تاریخ عرضه

اگر اپل همچنان به اصول کاری قبلی خود پایبند باشد، iPadOS 17 در حدود ماه های سپتامبر یا اکتبر در دسترس قرار خواهد گرفت. در سال 2022، سیستم عامل iPadOS 16 یک ماه پس از عرضه iOS 16 ریلیز شد تا بر روی آیپدهای جدید نصب شود. این شرایط ممکن است امسال نیز تکرار شود.

با این حال علاقه مندان اکنون می تواند نسخه بتای دولوپر iPadOS 17 را دریافت کنند.

منبع: imore