پردازنده های نسل 11 راکت لیک اینتل به پایان راه خود نزدیک می شوند و در آینده ای نزدیک قرار است تا تولید آنها متوقف شود. همچنین اینتل قصد دارد تا برخی از چیپست های سری 400 و 500 را نیز از رده خارج کند. این طور که در خبرها آمده، اینتل تا تاریخ 25 آگوست 2023 به سفارش های ثبت شده برای این محصولات رسیدگی می کند و پس از آن دیگر آنها را تولید نخواهد کرد. همچنین این غول دنیای تکنولوژی، آخرین سفارش های ثبت شده از این محصولات را تا تاریخ 23 فوریه 2024 تحویل خواهد داد. لازم به ذکر است که پردازنده های زئون سری E که بر مبنای Rocket Lake طراحی شده اند، همچنان در بازار باقی خواهد ماند.

اینتل تولید پردازنده های نسل 11 راکت لیک را متوقف کرد

پردازنده های نسل 11 اینتل تا زمانی که در انبارهای این شرکت موجود باشند، توسط شرکای اینتل به بازار عرضه خواهند شد. به این ترتیب این شانس برای شما وجود دارد تا بتوانید این پردازنده ها را در جشنواره های تخفیف برندهای فرعی پیدا کنید و بتوانید آنها را با قیمت پایین تر بخرید. البته با توجه به اینکه اینتل این پردازنده ها را از رده خارج اعلام کرده، بهتر است تا قبل از خرید آنها سری به لیست سایر پردازنده های ارزان قیمت از نسل 12 هم بزنید!

در هر صورت بعید به نظر می رسد که سازندگان کامپیوترهای شخصی و کاربران عادی پردازنده های نسل 11 راکت لیک را به کلی کنار بگذارند. این پردازنده ها در مجموع نقدهای متوسطی دریافت کردند و انتقادهایی از آنها مطرح شد. به عنوان مثال یکی از کارشناسان وب سایت معتبر ویندوز سنترال در نقد پردازنده اینتل Core i9-11900K چنین نوشته بود:

اینتل تولید پردازنده های نسل 11 راکت لیک را متوقف کرد

«پردازنده Core i9-11900K از لحظات عملکرد تک هسته ای نسبت به نسل قبلی پیشرفت چشمگیری داشته است و از این جهت می توان این پردازنده را برای گیمینگ کاملاً مناسب دانست. البته این پردازنده مصرف برق بالایی دارد و تعداد هسته های آن نسبت به قبل کمتر شده است. باید ببینیم که آیا این پردازنده توانایی رقابت با سری AMD Ryzen 9 5000 را خواهد داشت یا خیر؛ من که این طور فکر نمی کنم».

اینتل تولید پردازنده های نسل 11 راکت لیک را متوقف کرد

پس از دریافت چنین انتقادهایی، اینتل پردازنده های نه چندان جذاب Rocket Lake را با پردازنده های تحسین شده Alder Lake جایگزین کرد. پردازنده Core i9-12900K از این سری نمودی از رده بالاترین تکنولوژی های اینتل بود و تا مدت ها رقیبی در بازار نداشت. حالا هم که این شرکت پردازنده های نسل 13 سری Raptor Lake را به بازار فرستاده و در آن از تکنولوژی های نوین خود بهره برده است. پیش بینی می شود که شاهد رقابت جذابی بین پردازنده اینتل Core i9-13900K از این سری با پردازنده پرچم دار ای ام دی Ryzen 9 7950X باشیم! این مسائل باعث شده تا دیگر اینتل تمایلی به تولید پردازنده های قدیمی نسل 11 نداشته باشد و تمرکز خود را به توسعه نسل های 12 و 13 معطوف کند. پس به زودی پردازنده های راکت لیک از بازار کامپیوترهای رومیزی خارج خواهند شد.

منبع: windowscentral