درحالیکه جدیدترین نسل پردازنده های اینتل (پردازنده های Rocket Lake نسل یازدهم) به زودی منتشر خواهند شد همان طراحی سوکت نسل دهم را خواهند داشت، امسال ارتقاء پردازنده کامپیوتر خیلی هم بی دردسر نخواهد بود. این تراشه در برخی از مادربردهای قدیمی عمل نخواهد کرد؛ به عنوان مثال اینتل اعلام کرده است که بردهای B460 و H470 با Rocket Lake سازگاری ندارند.

برخی از منابع معتبر به تازگی اطلاعاتی را فاش کرده اند مبنی بر اینکه برخلاف بردهای B460 و H470، بردهای Intel Z490 و H470 از یازدهمین نسل پردازنده های Intel Core پشتیبانی خواهند کرد. این سازنده CPU در وبسایت پشتیبانی محصولات خود می گوید: «شاید بوت کردن پردازنده های نسل یازدهم Intel Core در مادربردهای Z490 و H470 با مشکل مواجه شود، اما بروزرسانی بایوس این ایراد را برطرف خواهد نمود.» این شرکت اضافه می کند: «پیشنهاد اینتل این است که کاربران بایوس دستگاه های خود که دارای تراشه سری Intel 400 هستند را بروزرسانی کنند تا بتوانند از جدیدترین نسل پردازنده ها که در آینده ای نزدیک عرضه خواهند شد بهره ببرند.»

دلایل عدم سازگاری بردهای قدیمی با پردازنده Rocket Lake

این اولین بار نیست که اینتل با چنین مشکلی روبه رو شده است؛ بارها پیش آمده که پس از ساخت و ارائه پردازنده های جدید، امکان پشتیبانی از آنها توسط برخی از بردها وجود نداشته باشد. برخلاف AMD، بزرگترین رقیب این تولیدکننده، اینتل هیچ وقت سعی نکرده است سازگاری های بیشتری بین پردازنده های جدید و مادربردهای قدیمی تر در اختیار کاربران قرار دهد. با این حال مشکل پردازنده های یازدهم کمی با دفعات قبلی متفاوت تر است؛ سیلیکون جدید طراحی سوکت مشابهی خواهد داشت اما اینتل قصد ندارد از برخی مدل های قدیمی مادربرد پشتیبانی کند. این شرکت هیچ گونه توضیحی در این مورد نداده است که چرا تعدادی از مادربردها با نسل جدید پردازنده های Rocket Lake سازگار هستند و بعضی نه. اما یکی از منابع معتبر این مشکل را این گونه توجیح می کند که انتقال قدرت در مادربردهای ناسازگار برای چنین پردازنده ای کافی نخواهد بود.

دلایل عدم سازگاری بردهای قدیمی با پردازنده Rocket Lake

علاوه بر بردهای سری 400، اینتل از اوایل سال میلادی 2021 شروع به تولید سری جدید بردهای 500 کرده است؛ پس احتمال دارد این شرکت تلاشی برای حل مشکل استفاده از پردازنده Rocket Lake در مادربردهای قدیمی نکند تا جدیدترین محصولاتش بیشتر به فروش برسند. این بردهای جدید مزایای بیشتری نسبت به بردهای 400 قدیمی تر دارند؛ از جمله پشتیبانی از PCIe (اتصال رایج و متداول مادربرد) نسل چهارم، Wi-Fi 6 و افزایش سرعت کلاک حافظه. پشتیبانی از این ویژگی ها می تواند با توجه به مدل برد سری 500 (شامل Z590، H570، B560 و H510) متفاوت باشد.

ارائه پشتیبانی غیر رسمی برای بردهای قدیمی

احتمال می رود که یک پشتیبانی بایوس به صورت غیر رسمی منتشر خواهد شد تا پردازنده های Rocket Lake بتوانند در همه مادربردها مورد استفاده قرار بگیرند. البته صحت این قضیه، زمان وقوع آن و اینکه آیا نسل یازدهم پردازنده های اینتل توانایی آن را دارند که در یک مادربرد سازگار غیررسمی به فعالیت بپردازند یا نه مشخص نیست. اگر یک برد قدیمی تر سری 400 دارید که با پردازنده نسل یازدهم اینتل Rocket Lake سازگاری نخواهد داشت، بهتر است به دنبال خرید مدل های جدیدتری باشید تا بتوانید از جدیدترین تولیدات شرکت اینتل استفاده کنید. به این منظور می توانید به وبسایت شرکت ایده برتر پارسیان مراجعه نمایید تا انواع این محصولات را با یکدیگر مقایسه کرده و خرید خود را ثبت کنید.

منبع: digitaltrends