اگر پیگیر اخبار تکنولوژی باشید و به سایت ما زیاد سر بزنید، حتماً تا به حال چندین بار با کلمۀ Thunderbolt مواجه شده اید! اما اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید، باید بگوییم که تاندربولت یک تکنولوژی ورودی/ خروجی پر سرعت است که توسط اینتل ارائه شده است. این تکنولوژی از طریق یک کانکتور و کابل، با انواع فناوری های ارتباطی دیگر مانند USB، DisplayPort و PCIe تلفیق می شود و سرعت انتقال دیتا را چندین سطح ارتقا می دهد.

استاندارد تاندربولت به شما این امکان را می دهد تا طیف وسیعی از دستگاه ها را تنها از طریق یک پورت (مثلاً پورت Type-C) به کامپیوتر متصل کنید. اکنون اینتل از «تاندربولت 5» رونمایی کرده است، نسل جدید این فناوری که سرعت بالاتری نسبت به قبل را ارائه می دهد و مرزهای سرعت انتقال دیتا را جابجا می کند!

رونمایی اینتل از تاندربولت 5

تاندربولت 5: نسل جدید استانداردهای ارتباطی با بالاترین سرعت

نسل جدید تاندربولت 5 از پهنای باند دو طرفۀ 80 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند و دو برابر سرعت بالاتری را نسبت به تاندربولت 4 به ارمغان می آورد. این استاندارد با قابلیت Bandwidth Boost سازگار است که در هنگام استریم ویدئو، پهنای باند را تا 120 گیگابیت در ثانیه افزایش می دهد. علاوه بر افزایش سرعت، تاندربولت 5 خروجی دیتای PCI Express را نیز دو برابر می کند و سرعت ذخیره سازی دیتا را ارتقا می دهد. این ویژگی نرخ انتقال دیتا بین کامپیوتر و کارت گرافیک اکسترنال را بیشتر می کند.

رونمایی اینتل از تاندربولت 5

تاندربولت 5 با سایر استانداردهای رایج در این صنعت شامل USB4 V2، دیسپلی پورت 2.1 و PCI Express Gen 4 سازگاری کامل دارد و از نسل های قبلی تاندربولت و USB پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است که تاندربولت 5 به گونه ای طراحی شده تا بازدهی الکتریکی بالاتری نسبت به نسل های قبل داشته باشد. به طور دقیق تر باید گفت که این استاندارد از توان 240 وات پشتیبانی می کند که برای شارژ انواع لپ تاپ یا تأمین برق مورد نیاز کارت گرافیک های اکسترنال کاملاً کفایت می کند.

تاندربولت 5 پهنای باند مورد نیاز تولید کنندگان محتوا، گیمرها و کاربران حرفه ای را به راحتی تأمین می کند و حتی آن را افزایش هم می دهد! این دسته از کاربران با بهره مندی از این استاندارد می توانند بر روی فایل های دیتای حجیم تر و ویدئوهای بزرگتری کار کنند و سطح کاری خود را چندین پله بالاتر ببرند. همچنین این استاندارد امکان استفاده از صفحه نمایش های با کیفیت تر را فراهم می آورد و زمان تأخیر را در هنگام کارهای بصری به مراتب کاهش می دهد.

رونمایی اینتل از تاندربولت 5

اینتل هدف خود از معرفی تاندربولت 5 را همین موارد اعلام کرده و خاطر نشان کرده است که با این استاندارد می توانید پهنای باند بالاتری در اختیار داشته باشید و حجم بیشتری از دیتا (شامل سیگنال های بصری و گرافیکی) را در زمان کوتاه تری بین دو دستگاه انتقال دهید. به احتمال قریب به یقین لپ تاپ های پرچم داری که تا پایان سال 2023 به بازار عرضه می شوند، به یک پورت Thunderbolt 5 مجهز خواهند بود.

منبع: gizmochina