اینتل Core i9-13900K به معنای واقعی کلمه یک پردازندۀ هیولا است! در بنچمارک های پردازنده Intel Core i9-13900K مشخص شد، که این پردازنده در حالت معمولی هم کلاک اسپید بالایی دارد، چه برسد به اینکه بخواهد اورکلاک هم بشود!

پیش از این کارشناس وب سایت ویندوز سنترال، دنیل روبینو، توانسته بود تا این پردازنده قدرتمند را تا فرکانس 8.0 گیگاهرتز اورکلاک کند. اکنون دو اورکلاکر حرفه ای به نام های Jon Sandström و Pieter Plaiser توانسته اند تا با این پردازنده به فرکانس اورکلاک حیرت انگیز 9.0 گیگاهرتز دست پیدا کنند! این یک رکورد جهانی جدید در زمینه اورکلاک CPU به شمار می آید!

رکورد اورکلاکینگ دنیا باز هم شکسته شد؛ این بار توسط پردازنده اینتل Core i9-13900K

پردازنده اینتل Core i9-13900K دارای 24 هسته (شامل 16 هسته E و 8 هسته P) است و توان اجرای 32 ترد را دارد. عملکرد چند هسته ای پردازنده Core i9-13900K از Core i9-12900K بهتر است و فرکانس پایه این پردازنده 3.0 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس توربوی آن 5.8 گیگاهرتز اعلام شده است. اما این فرکانس ها فقط مربوط به شرایط معمولی است و این طور که مشخص است برای این پردازنده به نوعی یک شوخی به حساب می آید!

البته باید به این نکته اشاره کنیم که نه اینتل و نه اورکلاکرهایی که به آنها اشاره کردیم، در شرایط استاندارد نمی توانند این فرکانس را بر روی یک PC عادی تکرار کنند. با این حال دستیابی به این فرکانس در شرایط آزمایشگاهی هم کار ارزشمند و فوق العاده ای است. اینتل در این آزمایش از نیتروژن مایع به عنوان خنک کننده استفاده کرده است که البته امر رایجی است. اما دو اورکلاکری که به آنها اشاره کردیم، از هلیوم مایع برای این منظور استفاده کرده بودند. این ماده توانایی پایین آوردن دمای پردازنده تا منفی 250 درجه سانتی گراد را هم دارد!

رکورد اورکلاکینگ دنیا باز هم شکسته شد؛ این بار توسط پردازنده اینتل Core i9-13900K

وقتی دما به این اندازه پایین می آید، بهتر است به سراغ واحد اندازه گیری کلوین برویم! پس باید بگوییم که پردازنده اینتل Core i9-13900K با هلیوم مایع به دمای فوق العاده پایین 23 درجه کلوین رسیده بوده است! مسلماً چنین شرایطی در دنیای واقعی امکان پذیر نیست و شاید این پردازنده بر روی یک کامپیوتر با قدرتمندترین مادربرد دنیا هم نتواند به فرکانس 9.0 گیگاهرتز دست پیدا کند!

کانال یوتیوبی SkatterBencher ویدئویی از پشت صحنه آزمایش اورکلاک پردازنده اینتل Core i9-13900K و دستیابی آن به فرکانس 9.0 گیگاهرتز را منتشر کرده است. اگر به مسائل سخت افزاری علاقه دارید، می توانید به این کانال در یوتیوب مراجعه کنید.

رکورد اورکلاکینگ دنیا باز هم شکسته شد؛ این بار توسط پردازنده اینتل Core i9-13900K

در این ویدئو مشاهده می شود که اورکلاکرها یک ظرف فلزی را در بالای پردازنده اینتل قرار داده اند. این تکنیک به پایین تر آمدن دمای پردازنده از حد متعارف آن کمک کرده است. همچنین هلیوم مایع از نیتروژن مایع سردتر است و عملکرد بهتری را ارائه داده است. با این حال اورکلاکرها توانسته اند تا دمای پردازنده اینتل Core i9-13900K را فقط برای یک ساعت پایین نگه دارند! این مورد هم دلیل دیگری است بر سنگین بودن این آزمایش و البته قدرت فوق العاده پردازنده پرچم دار اینتل! باید ببینیم این پردازنده در دنیای واقعی چه عملکردی را از خود ارائه می دهد. هر چند از هم اکنون می توان آن را یکی از قدرتمندترین پردازنده های سال 2023 نام گذاری کرد!

منبع: windowscentral