با وجود اینکه این روزها لپ تاپ به دستگاهی پرکاربردتر از گذشته در میان کاربران تبدیل شده، با این وجود شرکت های تولید کننده سخت افزار، کامپیوترهای رومیزی را فراموش نکرده اند! اگر قصد راه اندازی یک کامپیوتر قدرتمند را دارید، باید به معیارهایی مانند کارت گرافیک رده بالا، پورت های ارتباطی کامل و حافظه های رم و ذخیره سازی با ظرفیت بیشتر توجه داشته باشید. همچنین باید از یک پردازنده قدرتمند استفاده کنید! به همین دلیل اینتل به عنوان یکی از غول های دنیای تکنولوژی، پردازنده های دسکتاپ جدید نسل 11 خود را عرضه کرده است. این پردازنده ها که برای اولین بار از آنها در مراسم CES 2021 تحت عنوان سری "Rocket Lake-S" رونمایی شده، شامل پردازنده های هشت هسته ای Core i9 و Core i7 و پردازنده شش هسته ای Core i5 می شود.

پردازنده Core i9-11900K، پیشتاز پردازنده های نسل 11 اینتل

این پردازنده ها تنوع بالایی دارند و طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهند. به عنوان مثال پردازنده های دارای قابلیت اورکلاک سری K (125 وات) برای راه اندازی سیستم های رده بالا و قدرتمند کاربرد دارند؛ پردازنده های سری F (65 وات) از مدل های میان رده و بدون گرافیک تجمیع شده به شمار می آیند؛ و پردازنده های سری T (35 وات) برای راه اندازی کامپیوترهای معمولی، لپ تاپ های اداری و PC های کوچک و جمع و جور طراحی شده اند. پرچم دار پردازنده های Rocket Lake-S، پردازنده های Core i9 هستند که دارای سرعت 5.3 گیگاهرتز برای یک هسته و سرعت 4.8 گیگاهرتز در مجموع تمام هسته ها است. به طور میانگین این پردازنده ها سرعت بین 4.7 تا 5.2 گیگاهرتز را برای شما به ارمغان می آورند.
قیمت رسمی این پردازنده ها در بازارهای جهانی، برای پردازنده های Core i5 حدود 182 دلار و برای پردازنده های رده بالای Core i9 برابر با 539 دلار است.

بهره بردن از فناوری Deep Learning Boost

از آنجا که این پردازنده ها از نسل 11 پردازنده های اینتل محسوب می شوند، در آنها از آخرین معماری Xe graphics، پردازنده گرافیکی مجتمع دو برابر شده UHD Graphics 750 و هسته های بهینه تر Cypress Cove استفاده شده است. هسته های به کار رفته در این پردازنده ها از فناوری Deep Learning Boost (مبتنی بر هوش مصنوعی) بهره می برند و بالاترین میزان کارایی را به ارمغان می آورند. همچنین این پردازنده ها از 20 PCIe 4 lanes (در مجموع 44 PCIe lanes) پشتیبانی می کنند و با حافظه های رم سریع DDR4-3200 سازگاری دارند. در حالی که این پردازنده ها ارتقای فوق العاده چشمگیری برای اجرای بازی نسبت به پردازنده های نسل 10 نداشته اند، با این وجود پشتیبانی از کدک های مختلف ویدئویی و فناوری DL Boost باعث شده اند تا پردازنده های نسل 11 برای ادیت ویدئو و عکس به صورت حرفه ای کاملاً مناسب باشند.

سازگار با مادربردهای مجهز به چیپست های سری 400 و 500

اگر چه پردازنده های Rocket Lake-S با مادربردهای دارای چیپست های سری 400 سازگار دارند، اما اگر قصد راه اندازی یک کامپیوتر قدرتمند و به روز را دارید، بهتر است تا از مادربردهای مجهز به چیپست سری 500 استفاده کنید. این مادربردها حتی در مدل های رده پایین تر خود (مانند مدل های سری Z و مدل های مجهز به چیپست های H570 و B560) از قابلیت اورکلاک داینامیک حافظه پشتیبانی می کنند و به اسلات های PCIe 4، پورت های USB 3.2 با سرعت 20 گیگابیت در ثانیه، کنترلر Wi-Fi 6E و چیپ Thunderbolt 4 مجهز هستند. 

شما می توانید برای خرید انواع مادربرد و پردازنده موجود در بازار با بهترین قیمت به سایت شرکت ایده برتر پارسیان مراجعه کنید. همچنین برای کسب مشاوره در زمینه راه اندازی انواع کامپیوتر رومیزی و خرید قطعات کامپیوتر می توانید از طریق تماس با شماره 73027-021 با کارشناسان شرکت ایده برتر در ارتباط باشید.

منبع: cnet