ورود اینتل به عرصه تولید کارت گرافیک های مجزا حرف و حدیث های زیادی را با خود به همراه داشته است. تازه ترین چالشی که اینتل با آن مواجه شده، به سایز درایور کارت گرافیک های آن مربوط می شود؛ جایی که به نظر می رسد این شرکت به معنای واقعی کلمه از رقبایش عقب مانده است!


درایور کارت گرافیک Arc اینتل با سایز 1.2GB

درایور GeForce Graphics Driver 528.02 از انویدیا که در 5 ژانویه 2023 عرضه شده حدود 788 مگابایت حجم دارد. درایور Adrenalin 22.11.2 از AMD نیز که در تاریخ 8 دسامبر عرضه شده، حدود 546 مگابایت حجم دارد. حتی نسخه جدید این درایور (23.1.1) که برای کارت گرافیک های رده بالای رادئون RX سری 7000 کاربرد دارد، با حجم 590 مگابایت در دسترس قرار گرفته است.

در این میان، درایور کارت گرافیک های Arc اینتل (نسخه 31.0.101.4034) که در تاریخ 13 ژانویه برای دانلود عرضه شده، از حجم عجیب و غریب 1.2 گیگابایت برخوردار است! جالب اینجا است که گستره سخت افزار و نرم افزارهایی که هر یک از این درایورها پشتیبانی می کنند، اصلاً با هم قابل قیاس نیستند و درایور اینتل بر روی سرویس های محدودتری نسبت به درایورهای انویدیا و AMD کاربرد دارد.

اینکه حجم درایورهای انویدیا نسبت به AMD بیشتر است، چندان جای تعجبی ندارد. چرا که تیم سبز هر بار اپلیکیشن GeForce Experience را نیز به همراه درایور کارت گرافیک های خود به صورت یک پکیج ارائه می دهد. این اپلیکیشن ابزارهای کاربری برای استریمینگ و روش های جدید بهینه سازی گیم پلی بازی را ارائه می دهد. همچنین ابزار اسکرین شات انویدیا به نام Ansel در این آپدیت ها قرار داده می شود. با توجه به این موضوع حجم درایورهای انویدیا را حتی می توان مناسب دانست!

درایور کارت گرافیک Arc اینتل با سایز 1.2GB

اما اینکه سایز درایورهای AMD برای کارت گرافیک های رادئون 7000 نسبت به درایور کارت گرافیک های قبلی این شرکت بیشتر است، کمی جای تأمل دارد. انتظار می رود ای ام دی در آپدیت ها بعدی حجم این درایور را بهینه سازی کند.

در رابطه با اینتل، اوضاع کمی عجیب تر است! Arc Alchemist اولین نسل از کارت گرافیک های مجزای اینتل است و فقط به درایور Arc driver 31.0.101.4034 نیاز دارد. اما تیم قرمز در اقدامی عجیب این درایور را برای تمامی کارت گرافیک های خود، از سری HD 7700 به عرضه کرده است. به عبارت دیگر، در حالیکه هیچ کارت گرافیکی به جز سری Arc از این درایور پشتیبانی نمی کند، اما فایل های مورد نیاز برای سایر کارت گرافیک ها هم در آن گنجانده شده است! به همین دلیل حجم این درایور بی دلیل به 1.2 گیگابایت افزایش پیدا کرده است!

باید به این نکته هم اشاره کنیم که دو رقیب قدیمی اینتل از دایرکت ایکس نسخه 9 تا 12 به همراه کتابخانه های وولکان، اوپن جی ال و دیگر API های گرافیکی پشتیبانی می کنند، اما اینتل Arc به جز دایرکت ایکس 12، از باقی نسخه های کتابخانه ها و API های گرافیکی پشتیبانی خاصی ندارد و این یکی از بزرگترین ضعف های این کارت گرافیک ها به شمار می آید. پس 2 برابر بودن حجم درایور این کارت گرافیک ها نسبت به محصولات انویدیا و AMD واقعاً عجیب به نظر می رسد! شاید اینتل در این درایور پشتیبانی از API های قدیمی را گنجانده که باز هم کار عبثی است!

درایور کارت گرافیک Arc اینتل با سایز 1.2GB

فرضیه دیگری که در این زمینه مطرح است این است که اینتل در درایور کارت گرافیک های Arc، فایل های مربوط به گرافیک مجتمع Intel Xe که در پردازنده های تایگر لیک و رپتور لیک از آن استفاده کرده را نیز قرار داده است. خوب، AMD هم در درایور مربوط به کارت گرافیک های مجزای خود چنین کاری را می کند! پس چرا حجم درایور آن نصف اینتل است؟!

با در نظر گرفتن تمام این نکات باید گفت که دلیل بالا بودن حجم درایور کارت گرافیک های مجزای اینتل این است که تیم قرمز وقت کافی برای بهینه سازی آن را در اختیار نداشته است. به نظر می رسد اینتل برای تبدیل شدن به یک قطب در این بازار راه درازی در پیش دارد!

منبع: techspot