کارت گرافیک اینتل Arc A770 با وجود اینکه فرسنگ ها با مدل های پرچم دار AMD و انویدیا فاصله دارد، اما به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ می توان بر روی آن حساب باز کرد. این کارت گرافیک در اجرای بازی با رزولوشن 1080p فوق العاده عمل می کند و حتی قادر است برخی بازی ها را با رزولوشن 1440p نیز اجرا کند.

اکثر کارت گرافیک ها به صورت کارخانه ای اورکلاک شده و پس از آن راهی بازار می شوند، اما کاربری به نام SkatterBencher دست به یک ماجراجویی زده و محدودیت های کارخانه ای کارت گرافیک Acer Predator BiFrost A770 را از میان برده است! بنا به گزارش تامز هاردور، این کاربر توانسته این کارت گرافیک را به فرکانس بالایی اورکلاک کند و یک رکورد جدید را برای کارت گرافیک های سری اینتل Alchemist خلق نماید!

ثبت رکورد جدید کارت گرافیک Alchemist اینتل

به طور پیش فرض، کارت گرافیک های اینتل Alchemist توانایی دستیابی به فرکانس افزایشی 2400 مگاهرتز را دارند، اما SkatterBencher این رقم را به 3586 مگاهرتز ارتقا داده است! به عبارت دیگر، فرکانس افزایشی گرافیک اینتل Alchemist به میزان 25 درصد افزایش پیدا کرده است! البته همان طور که انتظار می رفت، شرایط پایدار این کارت گرافیک در چنین فرکانس بالایی خیلی سریع از بین رفته و در نتیجۀ آن صفحه نمایش فریز و سیستم ری استارت شده است. این کاربر فقط برای چند ثانیه توانسته به این فرکانس دست پیدا کند.

کاربر SkatterBencher خاطر نشان کرده است که در این آزمایش از نیتروژن مایع به عنوان خنک کننده استفاده کرده و دمای محفظۀ آن در حدود 80- درجه سانتی گراد بوده است. پردازنده در طول کل فرآیند این آزمایش به دمای 50- درجه سانتی گراد رسیده است.

با این حال فرآیند اورکلاک کارت گرافیک ایسر پریدیتور BiFrost A770 روند ثابتی نداشته و متناسب با بارِ کاری، فرکانس آن نیز تغییر می کرده است. به عنوان مثال زمانی که بارِ کاری سبک بوده، این پردازنده فرکانس 3400 مگاهرتز را در ولتاژ 1.285 ولت ثبت کرده است و دمای آن بر روی 30- درجه سانتی گراد بوده است.

در بنچمارک 3DMark، همین کارت گرافیک فرکانس 3100 مگاهرتز را ثبت کرده است، اما کاربر نتوانسته بیشتر از یک بار بازی Time Spy را با این فرکانس آزمایش کند. در نهایت نیز بالاترین فرکانس ثبت شده در این بنچمارک طی یک آزمایش کامل، 3012 مگاهرتز با ولتاژ 1.12 ولت بوده است. این کاربر خاطر نشان کرده است که این فرکانس به ارتقای جایگاه گرافیک های A770 در بنچمارک 3DMark Night Raid کمک زیادی کرده است.

ثبت رکورد جدید کارت گرافیک Alchemist اینتل

چالش های اورکلاک گرافیک اینتل Alchemist

با توجه به تنوع فرکانس های ثبت شده توسط گرافیک اینتل Alchemist، به نظر می رسد که در مجموع این کارت گرافیک برای اورکلاک مناسب نیست. در این میان SkatterBencher برخی از چالش هایی را که در راه اورکلاک این گرافیک با آنها روبرو بوده، به صورت زیر شرح داده است:

محدودیت توان مصرفی کارت گرافیک اینتل Alchemist یکی از بزرگترین چالش های این کاربر بوده است. با وجود اینکه این کارت گرافیک در معرض دمای به شدت سرد قرار گرفته بود، توان مصرفی آن نهایتاً به 228 وات می رسید. به همین دلیل این کاربر از نرم افزار Predator BiFrost برای دور زدن این محدودیت استفاده کرده است.

همچنین این کاربر خاطر نشان کرده است که کارت گرافیک به صورت اتوماتیک فرکانس عملکرد خود را در ولتاژهای بالا تغییر می داده است! دلیل این موضوع به خاطر محدودیت ولتاژ مصرفی بوده است. به گفته این کاربر دستیابی به ولتاژهای بالای 1.2 ولت با این کارت گرافیک بسیار سخت بوده است. با این حال SkatterBencher برای دور زدن این محدودیت نیز راه حلی پیدا کرده است و حالت کنترل ولتاژ را از SVID به PMBus تغییر داده است. این تغییر به این کاربر اجازه داده تا خروجی ولتاژ کنترلر MPS MP2979 را به طور مستقیم از طریق دستگاه ElmorLabs EVC2 تنظیم کند.

ثبت رکورد جدید کارت گرافیک Alchemist اینتل

با توجه به این محدودیت ها، کار SkatterBencher در اورکلاک کارت گرافیک اینتل Arc A770 واقعاً تحسین برانگیز است! ولی سؤالی که اینجا ایجاد می شود این است که در شرایطی که کارت گرافیک های پرچم دار انویدیا و AMD به راحتی اورکلاک می شوند، چرا باید این همه زحمت را به جان خرید؟!

منبع: windowscentral