هواوی، غول چینی دنیای تکنولوژی از مدل هوش مصنوعی طراحی شده توسط خود رونمایی کرده است. این مدل بر روی یک پردازنده قدرت گرفته از AI اجرا می شود. هواوی امیدوار است که این دستاورد بزرگ بتواند ظرفیت های جدیدی را به فناوری های محاسباتی کشور چین اضافه کند و نیاز این کشور را به فناوری های آمریکایی در این زمینه از بین ببرد!

رونمایی هواوی از هوش مصنوعی اختصاصی خود

اختراع جدید هواوی به قصد رقابت مستقیم با ChatGPT پا به میدان گذاشته است و هدف از آن، ملی شدن فناوری هوش مصنوعی در چین بوده است! در همین راستا در جریان مراسم Cloud Developer Conference که در تاریخ 7 جولای (16 تیر 1402) در شهر دونگوان چین برگزار شد، شرکت هواوی از مدل زبانی Pangu AI (نسخه 3.0) رونمایی کرده است.

مدل زبانی Pangu AI در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد و در معادن، امور مالی، مراکز دولتی و بخش تولیدی می توان از آن بهره برد. هواوی قصد دارد تا برای کمک کردن به مشتریان خود در زمینه استفاده از این مدل زبانی سرویس هایی را ایجاد کند. همچنین این شرکت قصد دارد تا از این سرویس ها برای آموزش دادن مدل های هوش مصنوعی خود بهره ببرد.

رونمایی هواوی از هوش مصنوعی اختصاصی خود

قلب تپنده مدل زبانی Pangu 3.0 را پردازنده PanguAI و فریم ورک MindSpore AI تشکیل می دهند. هواوی عنوان کرده است که فرآیندهای محاسباتی در چین روز به روز در حال گسترش دهند و منابع سخت افزاری فعلی قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند. این موضوع سبب شده تا بسیاری از شرکت های چینی منابع مالی فوق العاده زیادی را برای خرید واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا صرف کنند.

هواوی امیدوار است که یک گزینه جایگزین برای گرافیک های انویدیا در چین ارائه دهد تا نیاز این کشور را در این زمینه به حداقل برساند. هواوی همچنین اصرار دارد که مدل هوش مصنوعی Pangu یک رقیب برای ChatGPT نیست و صرفاً برای مصارف داخلی و مشتریان سازمانی این طراحی شده است. این نوآوری هواوی تسکین بزرگی برای کشور چین است، چرا که شرکت های این کشور همچنان با تحریم ها و محدودیت های سختگیرانه ایالات متحده دست و پنجه نرم می کنند و برای دسترسی به فناوری های مدرن آمریکایی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رونمایی هواوی از هوش مصنوعی اختصاصی خود

لازم به ذکر است که در نمایشگاه Cloud Developer، بسیاری از شرکت کنندگان از محصولات جدید خود بر مبنای مدل های زبانی بزرگ (LLM) رونمایی کرده اند و نمونه های تبلیغاتی آنها را به معرض نمایش گذاشته اند. جالب اینجاست که هر یک از این شرکت کنندگان در حوزه تخصصی متفاوتی فعالیت دارند! به این ترتیب مدل های زبانی چینی در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند و حوزه های مختلف و متنوعی را پوشش می دهند. قطعاً در آینده ای نزدیک چشم اندازهای جدیدی از مدل هوش مصنوعی هواوی ارائه خواهد شد.

ورود هواوی به دنیای مدل های زبانی هوش مصنوعی به عنوان نماینده کشور چین نگرانی هایی را برای غول های آمریکایی موجود در این حوزه ایجاد کرده است! باید منتظر بمانیم و ببینیم که واکنش شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI به این اقدامات چین چه خواهد بود!

منبع: gizmochina