در حالیکه نزدیک بود هواوی به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی های موبایل هوشمند در جهان از سامسونگ سبقت بگیرد، اکنون ورق به کلی برگشته است و این شرکت در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی جدی است. عرضه تراشه ها به تولیدکنندگان گوشی های هوشمند پایین آمده و از آنجایی که نشانه ای هم از بهبود روابط تجاری میان ایالات متحده و چین به چشم نمی خورد، در سال میلادی جاری هواوی نمی تواند امسال گوشی های زیادی بفروشد. این شرکت چینی به فروشندگان اعلام کرده است که امسال فقط 70 تا 80 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش می رساند؛ اما با این تفاسیر انتظار می رود که فروش هواوی در سال 2021 حتی از 50 میلیون واحد نیز کمتر باشد.

شرایط نامساعد هواوی به کاهش فروش این شرکت منجر شد.

هواوی در موقعیت سختی گیر افتاده است. تحریم هایی که از طرف ایالات متحده آمریکا به این کشور تحمیل شده اند، منجر به کاهش قابل توجهی در فروش جهانی گوشی های هوشمند هواوی در طول سال میلادی 2020 گشته اند. در واقع مدیریت تاثیری که این تحریم ها بر روی شرایط مالی این شرکت گذاشته اند به قدری طاقت فرسا شده است که واگذار کردن حق تولید به یکی از مارک های فرعی محبوب هواوی نتوانسته است چاره گشا باشد. هواوی تصمیم دارد تا برای نجات دادن خود از ورشکست شدن، به کارهای به غیر از تولید گوشی های هوشمند و تبلت روی بیاورد. خبرها حاکی از این هستند که این شرکت می خواهد هر آنچه که برایش باقی مانده را در پرورش خوک سرمایه گذاری کند!

کاهش فروش 60 درصدی هواوی در سال 2021

با این حال این شرکت از کسب و کار فروش گوشی های هوشمند خود که هنوز در اروپا و آسیا رونق دارد ناامید نشده است. طبق گزارش یکی از منابع معتبر، هواوی به تامین کنندگان خود گفته است که امسال انتظار دارد 60 درصد کمتر از سال های گذشته فروش کند و سفارش های خود را متناسب با این انتظار تنظیم خواهد نمود. براساس اطلاعات بدست آمده هدف فروش هواوی حدود 70 تا 80 میلیون واحد گوشی موبایل هواوی برای سال 2021 است. این رقم را با 189 میلیون گوشی که این شرکت در سال 2021 و 24 میلیون دستگاهی که در سال 2019 فروخته است مقایسه کنید. می توانید به وضوح ببینید که خوش بینی هواوی در آغاز جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در حال کمرنگ شدن است.

کاهش فروش 60 درصدی هواوی در سال 2021

علاوه بر این، هواوی مجبور است در مصرف موجودی تراشه های باقی مانده خود هم صرفه جویی کند؛ این تراشه های هنگامیکه این شرکت جزو مشتری های TSMC بود ساخته شده اند و حالا رو به اتمام هستند. پیش بینی می شود که تراشه های موجود برای تولیدات امسال هواوی کفایت کنند اما به همین خاطر بسیاری از گوشی های هوشمند این شرکت چینی به اتصال 4G محدود خواهد شد؛ زیرا به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند مودم های 5G را وارد کند.

امید بستن هواوی به لغو تحریم ها

در این بین، هواوی امیدوار است که دولت جدید آمریکا برخی از این تحریم ها را لغو کند تا بتواند ضمن افزایش دامنه خدمات هوش مصنوعی و خدمات مبتنی بر وب (cloud) خود، به سرمایه گذاری در زمینه تولید گوشی های هوشمند ادامه دهد. اوایل ماه فوریه 2021، مدیر عامل هواوی اعلام کرد که این شرکت در انتقال تمام فناوری های 5G آزادی دارد؛ این فناوری ها شامل برنامه های منبع، کدهای تمام اسرار طراحی سخت افزار و همچنین دانش و طراحی تراشه می باشد. ایالات متحده، استرالیا، انگلستان و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل نگرانی های امنیتی با سرعت تمام تجهیزات شبکه هواوی را از زیرساخت های خود خارج می کنند؛ بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا آنها اهمیتی به پیشنهاد این شرکت برای بررسی فناوری های 5G را می دهند یا نه. از طرفی دیگر، ایجاد یک نسخه کربن از اندروید احتمالا تحریم های بیشتری را به همراه خواهد داشت و کوالکام بسیار خرسند است که می تواند خلاء بازار ناشی از کاهش تدریجی محصولات هواوی را جبران کند.