نرخ خرابی بالای پردازنده های Ryzen 5000

پردازنده های سری دسکتاپ مدل Ryzen 5000 شرکت AMD که بر پایه معماری Zen 3 ساخته می شوند و مادربردهای X570 مربوطه، در چند وقت اخیر مورد بررسی های فراوان توسط جامعه فناوری قرار گرفته اند و نظرات فوق العاده ای را دریافت کرده اند. بسیاری از محققان که این پردازنده کامپیوتر را بررسی می کنند، ادعا دارند که سری Ryzen 5000 بهترین پردازنده های AMD تا به امروز به شمار می روند و عملکردی عالی از خود نشان می دهند. با این حال، طبق گزارش PowerGPU، نرخ خرابی این پردازنده ها و مادربردهای AMD از سایرین بسیار بالاتر است.

PowerGPU در صفحه رسمی توئیتر خود اعلام کرد که پردازنده های Ryzen 5000 شرکت AMD نرخ خرابی بسیار بالایی دارند و این نرخ حتی در مدل های رده بالا افزایش می یابد. در حال حاضر AMD با مشکلات فراوانی در زمینه تامین تراشه ها مواجه شده است و نمی تواند نیاز بسیاری از کاربرانش برای پردازنده های Ryzen 5000 و Ryzen 3000 را به طور مناسب برآورده کند که هر دوی آنها مبتنی بر طراحی 7 نانومتری شرکت TSMC هستند. علی رغم فروش یک میلیون پردازنده Ryzen 5000 در سه ماهه گذشته سال میلادی، سهم AMD در بازار برای اولین بار از زمان راه اندازی اولین تراشه Ryzen بر پایه معماری Zen پایین آمد و این شرکت جایگاه اول را به اینتل واگذار کرد. تحلیلگران اعتقاد دارند که تمرکز ویژه اینتل روی بازار پردازنده های اقتصادی و مقرون به صرفه تاثیر قابل توجهی بر روی به وقوع پیوستن این اتفاق داشته است.

عقب ماندن ADM از اینتل

در تاریخ 13 فوریه 2021 PowerGPU می نویسد: «خرابی در پردازنده های جدید AMD همچنان ادامه دارد. 8 واحد پردازنده Ryzen 5950 از 50 واحد، 4 واحد پردازنده Ryzen 5900 از 50 واحد، 4 واحد پردازنده Ryzen 5800 از 100 واحد و 3 واحد پردازنده Ryzen 5600 از 120 واحد همان اول راه از بین رفتند.» این منبع همچنین اعلام کرده است که فقط یکی از پردازنده های اینتل در طی این بررسی ها خراب شده اند که آن هم یک پردازنده Core i7-9700K بود. PowerGPU اشاره می کند که قبل ازعرضه پردازنده های Ryzen 5000 شرکت AMD میزان خرابی اینتل 80 درصد و میزان خرابی محصولات AMD فقط 20 درصد بود؛ در دو سال گذشته تنها یکی از پردازنده های مرکزی این شرکت از کار افتاده بود. از زمان راه اندازی Ryzen 5000، شاهد نرخ خرابی بالاتری در تراشه ها هستیم. این مسئله فقط مختص پردازنده ها نیست، حتی بردهای X570 نیز با خرابی های بسیار زیادی رو به رو شده اند.

عقب ماندن ADM از اینتل

این شرکت گزارش می دهد که آنها هر هفته حداقل سه یا پنج مادربرد X570 و B550 دریافت می کنند که در نهایت خراب می شوند. هنوز مشخص نشده است که ریشه این مشکلات در تولید آنهاست یا در چیز دیگری. همچنان بسیاری از کاربران از زمان ارائه پردازنده های سری دسکتاپ Ryzen 5000 بدون هیچ ایرادی از آنها استفاده می نمایند اما با توجه به میزان خرابی بالایی که از طرف PowerGPU گزارش شده، حتما باید این مشکل مورد بررسی قرار بگیرد. برخی دیگر از کاربران ادعا داشته اند که لاین های USB 3 در پردازنده های سری Ryzen 5000 مشکلات عجیبی در زمینه ثبات بوجود آورده اند.

به نظر می رسد که مشکلات پردازنده های Ryzen 5000 به صورت گسترده ای در بین کامپیوترهای شخصی دیده می شود. یکی از کاربران ادعا کرده است که با افرادی در کره نیز در استفاده از پردازنده های Ryzen 5000 روی مادربردهای X570 یا B550 با مشکل مواجه شده اند. شخص دیگری می گوید که پردازنده هایی که توانایی ضعیفی در اورکلاک FCLK دارند، در این آمارها حساب نشده اند.

منبع: wccftech