یادتان هست زمانی اینترنت فضایی بود که انسان ها در آن به دنبال پاسخ سؤالات خود و به اشتراک گذاری تجربیاتشان بودند؟! مطابق با گزارشی که توسط شرکت امنیت نرم افزار Imperva منتشر شده، آن روزها در حال کمرنگ شدن هستند و اکنون ربات ها هم به اندازه انسان ها از اینترنت استفاده می کنند!

مصرف نیمی از اینترنت 2022 توسط ربات ها

در جدیدترین گزارش سالانه شرکت Imperva به نکات عجیب و شاید نگران کننده ای اشاره شده است. بر اساس این گزارش، در سال 2022 حدود 47.4 درصد از ترافیک اینترنت توسط ربات ها مصرف شده است! این آمار در مقایسه با سال گذشته 5.1 درصد افزایش داشته است. پس شاهد چه اتلاف منابع گسترده ای در دنیای اینترنت هستیم، نه؟!

شرکت Imperva ترافیک مصرفی توسط بات ها را به دو دسته تقسیم کرده است: ترافیک ربات های بد و ترافیک ربات های خوب! ربات های بد به زبان ساده آنهایی هستند که وظایف برنامه ریزی شده را برای اهداف مخرب اجرا می کنند. این ربات ها می توانند اطلاعات وب سایت ها را بدون اجازه صاحبان آنها بدزدند یا حملات DDoS به وب سایت ها را سازمان دهی کنند. برخی از ربات های بد حتی می توانند کلاهبرداری و سرقت را تسهیل کنند!

ربات های بد را می توان به صورت جزئی تر هم دسته بندی کرد. اکثر این بات ها در سال 2022 (در حدود 51.2 درصد) در دسته ربات های مخرب پیشرفته جای داشته اند. همچنین 33.4 درصد از آنها در دسته ربات های ساده و 15.4 درصد از آنها در دسته ربات های نسبتاً پیشرفته (متوسط) قرار گرفته اند.

مصرف نیمی از اینترنت 2022 توسط ربات ها

اقدامات مخرب ربات های بد مربوط به حوزه خاصی نمی شود و آنها می توانند هر صنعتی را دچار چالش کنند. اما برخی از حوزه ها بیشتر مورد آزار و اذیت آنها قرار گرفته اند. Imperva گزارش می دهد که سایت های گیمینگ، تله کام و ISP ها، سایت های دولتی و قانونی، صفحات خره فروشی، سرویس های مالی، شبکه های اجتماعی و سایت های مسافرتی بیش از بقیه با حملات ربات های مخرب مواجه شده اند. همچنین بیشتر اهداف این بات ها را سایت های آمریکایی تشکیل داده اند. پس از آمریکا، کشور استرالیا بیشترین چالش را با حملات ربات های مخرب داشته است.

در طرف مقابل، ربات های خوب آنهایی هستند که ویک سری وظایف مفید را اجرا می کنند. از جمله این وظایف می توان به ایندکس کردن صفحات وب سایت های مختلف برای موتورهای جستجو یا مانیتور کردن وضعیت عملکرد وب سایت ها اشاره کرد.

همان طور که مصرف ترافیک اینترنت توسط ربات ها در حال افزایش است، از آن طرف مصرف ترافیک اینترنت توسط انسان ها در حال کاهش بوده است! Imperva خاطر نشان کرده است که مصرف ترافیک اینترنت توسط بشر از 57.7 درصد در سال 2021، به 52.6 درصد در سال 2022 کاهش پیدا کرده است. در این میان بیشترین ترافیک مصرفی اینترنت به دست انسان در سال 2019 رخ داده است. در این سال این میزان مصرف برابر با 62.8 درصد بوده است.

مصرف نیمی از اینترنت 2022 توسط ربات ها

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط Imperva در واقع دهمین گزارش سالانه این مرکز تحقیقات سایبری بوده است. در طول این یک دهه تحولات بی شماری در دنیای اینترنت رخ داده است و سال به سال شاهد پر رنگ تر شدن نقش ربات ها در آن بوده ایم! با این روند، تا 10 سال آینده شاید اینترنت به جولانگاه ربات ها تبدیل شود و دیگر نشانی از بشر در آن دیده نشود!

منبع: techspot