شرکت جی اسکیل (G.SKILL) به تازگی اعلام کرده است که رکورد بالاترین سرعت حافظه رم در دنیا اکنون در اختیار محصول ساخت این شرکت است! ماژول رم Trident Z5 DDR5 در کنار پردازنده اینتل Core i7-12700K و در صورت استفاده بر روی مادربرد ایسوس ROG Z690 Apex می تواند به سرعت 8704 MT/s دست پیدا کند! برای اینکه این میزان سرعت را بیشتر درک کنید، باید به شما بگوییم که برای تست پردازنده رده بالا و نسل دوازدهمی اینتل Core i9-12900K از حافظه های رمی با سرعت 4800 تا 5000 MT/s استفاده شده و این میزان سرعت به خوبی پاسخگوی نیازهای این پردازنده بوده است!

جی اسکیل با عرضه حافظه رم Trident Z5 DDR5 رکورد سرعت رم در دنیا را شکست!

البته به این نکته توجه داشته باشید که جی اسکیل این نتایج را در شرایط خاصی به دست آورده است. به عنوان مثال این شرکت نه تنها بر روی پردازنده، بلکه بر روی ماژول حافظه نیز از نیتروژن مایع استفاده کرده است؛ چیزی که برای کاربران خانگی امکان پذیر نیست و عملاً این میزان سرعت برای مصارف عمومی کاربردی ندارد. همچنین برای دستیابی برای به سرعت 8704 MT/s، باید زمان بندی حافظه را از 40-40-40-76 به 127-120-120-120 تغییر داد که به معنای کاهش میزان بازدهی عملکرد سیستم است.

با در نظر موارد بالا باید گفت که این حافظه رم بر روی سیستم های گیمینگ و سیستم های مختص تولید محتوای گرافیکی عملکرد مناسبی نخواهد داشت. با این وجود اکنون می توان گفت که در صورت استفاده از آخرین نسل قطعات سخت افزاری، می توان به بالاترین سرعت عملکرد حافظه رم دست پیدا کرد. شرکت های سازنده حافظه رم مانند G.SKILL و XPG پیش از این توانسته بودند تا بدون قربانی کردن تایمینگ به سرعت 5000 MT/s دست پیدا کنند و اکنون می توان انتظار داشت که در آینده ای نه چندان دور، سرعت بالاتر حافظه رم برای شرایط کاربردی نیز در دسترس قرار گرفته و تکنولوژی های مربوط به این حوزه ارتقا پیدا کند.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که DDR5 در نسل جدید مادربردها جایگزین DDR4 خواهد شد و جدیدترین پردازنده ها نیز از آن پشتیبانی خواهند کرد. اینتل به زودی پردازنده های نسل دوازده خود را راهی بازار می کند. این پردازنده ها در کنار حافظه های رم DDR5 بهترین عملکرد را ارائه می دهند. اما هنوز اخباری در رابطه با پشتیبانی پردازنده های AMD از DDR5 منتشر نشده است. البته به احتمال قریب به یقین AMD نیز به زودی در صدد آپگرید پردازنده های خود برخواهد آمد. به هر حال توجه داشته باشید که در حال حاضر اگر قصد جمع آوری یک کامپیوتر را دارید، احتمالاً در پیدا کردن حافظه های رم DDR5 در بازار به مشکل می خورید! اما می توانید مادربردهایی را پیدا کنید که از جدیدترین پردازنده های اینتل پشتیبانی می کنند و نیازی به حافظه رم DDR5 هم ندارند. در هر صورت پیشنهاد می شود که اگر قصد جمع آوری یک سیستم قدرتمند با جدیدترین سخت افزارها را دارید، کمی منتظر بمانید تا شرکت های تولید کننده حافظه رم نسخه های کاربردی DDR5 را راهی بازار کنند.

منبع: windowscentral