اگر آمارهای ارائه شده توسط AMD، اینتل و انویدیا صحیح باشد، کارت گرافیک های مورد استفاده اکثر کاربران از مدل های قدیمی است. اما این کارت گرافیک ها برای گیمینگ، انیمیشن سازی، ادیت ویدئو و دیگر کارهای گرافیکی سنگین در این روزها پاسخگو نخواهد بود. در این سال ها چیزهای زیادی تغییر کرده است و شما باید از کارت گرافیک های مدرن با تکنولوژی های جدید مانند تنظیم هوشمند رزولوشن استفاده کنید.

شاید خرید نسل جدید کارت های گرافیک کمی سخت باشد! کارت گرافیک های موجود در بازار در حال حاضر (ساخت انویدیا و AMD) اکتبر سال 2020 عرضه شده اند، اما هنوز به طور گسترده نمی توان به آنها دسترسی داشت. این کارت گرافیک ها شامل NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti، RTX 3070 و RTX 3080 و محصولات ای ام دی شامل Radeon RX 6800، 6800 XT و 6900 XT نسبت به نسل های قبلی پیشرفت های چشمگیری داشته اند. حتی اگر شما به دنبال انجام کارهای ابتدایی مانند استریم ویدئو یا وب گردی هم باشید، یک کارت گرافیک قوی می تواند با بهبود کیفیت نمایش ویدئوها و تصاویر، سیستم شما را کارآمدتر کند؛ به خصوص اگر تا پیش از این از یک کارت گرافیک اقتصادی و معمولی استفاده کرده باشید، این تغییرات را به وضوح احساس خواهید کرد. اگر لپ تاپ یا آی مک شما از Thunderbolt 3 پشتیبانی می کند، شما حتی می توانید توانایی گرافیکی آن را با استفاده از یک واحد پردازنده گرافیکی جداگانه یا یک کارت گرافیک اختصاصی ارتقا نیز بدهید.

سری RTX 3000 از آخرین معماری Ampere بهره می برند و الگوریتم ها و توان پردازشی آنها برای رهگیری پرتو (Ray Tracing)، هوش مصنوعی و برنامه ریزی بهتر بهبود یافته است. به طور کلی این سری نسبت به سری 2000 پیشرفت های چشمپیری داشته است. پردازنده های گرافیکی جدید AMD نیز از معماری نسل دوم RDNA که در سری های S و X ایکس باکس و پلی استیشن 5 مورد استفاده قرار گرفته، بهره می برند و برای اولین بار توانایی پشتیبانی از بازی های 4K را خواهند داشت (پردازنده های قبلی AMD از بازی های 1080p و 1440p پشتیبانی می کردند). این کارت گرافیک های AMD نحوه بهره برداری از حافظه را از طریق کاهش زمان تأخیر در انتقال دیتا و ارتقای پهنای باند تا 2.2 برابر، ارتقا می دهند. همچنین این کارت گرافیک ها به پردازنده این امکان را می دهند تا بدون نیاز به برق و انرژی بیشتر از حد معمول، به فرکانس های بالاتر دست یابند. پردازنده های گرافیکی جدید AMD برای استفاده در کنار پردازنده های سری رایزن 5000 بهینه سازی شده اند. این پردازنده ها همچنین از اینترفیس برنامه نویسی DirectStorage مایکروسافت پشتیبانی می کنند و کارایی بالایی در کنار هاردهای SSD دارند.

در ادامه برخی از کارت گرافیک های کاربردی موجود در بازار، از مدل های پایه ای تا نسبتاً حرفه ای را برای شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

NVIDIA GeForce GT 1030 – مناسب برای جایگزینی با پردازنده های گرافیکی مجتمع

NVIDIA GeForce GT 1030 – مناسب برای جایگزینی با پردازنده های گرافیکی مجتمع

این کارت گرافیک انویدیا قیمت مناسبی دارد؛ اما اگر قصد خرید کارت گرافیک ارزان قیمت دارید، نباید از آن انتظار اجرای بازی های 1080p و حتی 720p مانند Fortnite، CS:GO، League of Legends و دیگر بازی های چند نفره و گروهی را داشته باشید. به طور کلی سری GeForce GT انویدیا به شما کمک می کنند تا بازی هایی را که تا به حال هرگز امکان اجرای آنها بر روی سیستم را نداشتید، حالا بتوانید اجرا کنید. اگر شما از یک کامپیوتر قدیمی با گرافیک مجتمع استفاده می کنید، یک کارت گرافیک GT 1030 می تواند به شما کمک کند. این کارت گرافیک از DirectX12 و Vulkan پشتیبانی می کند و مصرف انرژی بهینه تری نیز نسبت به دیگر مدل های GeForce GTX دارد. بنابراین می توان از آن بر روی سیستم هایی با پاور معمولی استفاده کرد. برخلاف بسیاری از کارت های گرافیک گیمینگ، کارت های GT 1030 به صورت low-profile طراحی شده اند و فقط به یک اسلات برای نصب نیاز دارند.

دو انتخاب برای اجرای بازی 1080p یا ادیت عکس معمولی:

NVIDIA GeForce GTX 1650S یا AMD Radeon RX 5500 XT

دو انتخاب برای اجرای بازی 1080p یا ادیت عکس معمولی:

این دو کارت گرافیک از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به هم دارند و برای اجرای بازی های 1080p با تنظیمات پایین و متوسط کاملاً مناسب اند. همچنین با استفاده از این کارت گرافیک ها می توانید به ادیت عکس در سطح ابتدایی و معمولی بپردازید. هر چند برخی از کاربران ترجیح می دهند تا برای دستیابی به کارایی بیشتر در زمینه ادیت عکس، بودجه خود را صرف خرید CPUهای قوی کنند تا کارت گرافیک!

یکی از تفاوت های این دو مدل که ممکن است بر تصمیم شما در انتخاب میان آنها اثر بگذارد، توان مصرفی آنها است: کارت گرافیک RX 5500 XT نیاز به 30 وات توان بیشتر نسبت به 1650S دارد. البته هر دو کارت گرافیک توان زیر 150 وات نیاز دارند و به این ترتیب به نظر نمی رسد که از لحاظ پاور به مشکلی بخورید.

AMD Radeon RX 5600 XT – اجرای بازی های 1440p با تنظیمات پایین، بازی های 1080p با کیفیت عالی و مناسب برای ادیت عکس نیمه حرفه ای

شاید بتوان کارت گرافیک AMD Radeon RX 5600 XT را یکی از ایده آل ترین انتخاب ها در رنج قیمت متوسط دانست. این کارت گرافیک که نسبت به رقبایش (شامل GTX 1660 Ti) عملکرد مناسب تری دارد، امکان اجرای بازی های 1440p با تنظیمات پایین و اجرای بازی های 1080p با کیفیتی عالی را به شما می دهد. همچنین این کارت گرافیک برای ادیت عکس به صورت نیمه حرفه ای کارایی بالایی دارد.

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti – مناسب برای اجرای بازی های 1440p

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti – مناسب برای اجرای بازی های 1440p

با توجه به کارایی ایده آل این کارت گرافیک، می توان قیمت آن را در مقایسه با رقبایش (شامل کارت های سری 6800) را کاملاً مناسب دانست. این کارت گرافیک همچنین برای استفاده به عنوان یک واحد پردازنده گرافیکی اضافی برای سیستم مک نیز کاربرد دارد. با استفاده از RTX 3060 Ti برای اجرای بازی های 1440p با کیفیتی مطلوب مشکلی نخواهید داشت.

دو انتخاب برای اجرای بازی های 1440p با کیفیتی عالی و بازی های 4K با تنظیمات پایین و ادیت ویدئوی نیمه حرفه ای:

GeForce RTX 3070 یا Radeon RX 6800

دو انتخاب برای اجرای بازی های 1440p با کیفیتی عالی و بازی های 4K با تنظیمات پایین و ادیت ویدئوی نیمه حرفه ای:

از برخی لحاظ کارت گرافیک Radeon RX 6800 نسبت به کارت گرافیک 3070 عملکرد بهتری دارد، اما نه از تمام جنبه ها. به عنوان مثال RTX 3070 برای اجرای بازی های 1080p کارایی بهتری دارد؛ در حالی که RX 6800 برای بازی های 4K مناسب تر است. برای ادیت ویدئو هم RX 6800 از پهنای باند بیشتر و 16GB VRAM پشتیبانی می کند. البته اگر اپلیکیشن ادیت ویدئوی شما از اینترفیس برنامه ریزی CUDA انویدیا استفاده می کنید، RTX 3070 برای شما مناسب تر خواهد بود.

انواع مختلفی از کارت گرافیک در بازار موجود است که متناسب با نوع نیاز خود می توانید نسبت به خرید آنها اقدام کنید. اگر هنوز در این باره به جمع بندی نرسیده اید، با شماره 73027-021 تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید. همچنین می توانید از مدل های کارت گرافیک موجود بر روی سایت ایده برتر دیدن فرمایید.

منبع: cnet