بی شک کمپانی ایسوس یکی از برترین و معتبرترین تولید کننده انواع مختلف کارت گرافیک در سراسر دنیا بوده و توانسته با تولید قوی ترین و پرسرعت ترین کارت گرافیک ها طرفداران و کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند! از نمونه مدل های کارت گرافیک که از قدرت و عملکرد بی نظیری برخورداربوده و قادر به اجرای بازی های سنگین گرافیکی است می توان به مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB اشاره کرد. شرکت ایسوس به منظور بالا بردن کارایی و قدرت این مدل کارت گرافیک از فرکانس پایه 1560 مگاهرتز، فرکانس بوست 1950 مگاهرتز، 10752 هسته CUDA، 112 واحد رندرینگ خروجی (ROP) استفاده کرده تا قادر به اجرای بازی های روز با رزولوشن 4K باشد. در ضمن ایسوس جهت اجرای بدون مشکل بازی ها با رزولوشن 8K از حافظه پرسرعت GDDR6X با ظرفیتی برابر با 24 گیگابایت همراه با باس حافظه 384 بیتی استفاده کرده است. ساخته شده بر اساس معماری Nvidia Ampere یکی دیگر از ویژگی هایی است که در ساخت این مدل کارت گرافیک استفاده شده است! در ادامه مقاله قصد بررسی کامل و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک را داریم، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

ASUS TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB، آماده اجرای بازی های سنگین گرافیکی!

طراحی!

شرکت ایسوس در ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB نسبت به نسل های قبلی از طراحی حرفه ای بهره برده است. از تغییراتی که در طراحی حرفه ای این مدل از کارت گرافیک نسبت به نسل های قبلی وجود دارد می توان به سیستم خنک کنندگی، فن های بزرگ تر، ضخامت دیواره حلقوی و تغذیه پردازنده پرقدرت اشاره کرد. فن های اضافه شده در این مدل کارت گرافیک از نوع Axial (سه گانه محوری) بوده و دارای 20 درصد حجم بزرگ تر نیز هستند! ضخامت دیواره حلقوی نیز کم تر شده تا موجب افزایش گردش هوای خنک در داخل کارت گرافیک شود. از دیگر ویژگی های این مدل کارت گرافیک مناسب گیمر های حرفه ای ایسوس نیز می توان به بهینه سازی مضاعف در تلاطم جریان هوا اشاره کرد که باعث شده تا میزان نویزی که کارت گرافیک هنگام اجرای بازی تولید می کند را در سطح پایینی نگه دارد. بخش خنک کنندگی از دیگر بخش های ارتقا یافته این مدل از کارت گرافیک محسوب شده که به لطف افزایش ابعاد هیت سینک به وجود آمده تا ضخامت آن را به 2.3 اسلات برساند! در نتیجه می توان گفت که کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB ایسوس نسبت به نسل های گذشته خود دچار تغییرات گسترده شده تا برای اجرای بازی های سنگین گرافیکی و نرم افزارهای سنگین با هیچ چالشی روبرو نشود.

مجهز به فن های AXIAL

شرکت ایسوس در ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB از 3 عدد فن پرقدرت از نوع AXIAL بهره برده است. پره های استفاده شده این مدل از کارت گرافیک نسبت به مدل های قبلی از افزایش قابل ملاحظه ای (20 درصد بزرگ تر) برخوردار هستند! در ضمن فن های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک دارای موتورهای پرقدرتی هستند که بر روی بلبرینگ دو توپی قرار گرفته تا قادر باشد نسبت به بلبرینگ های دیگر از کارایی و عمر زیادی برخوردار باشند. از دیگر ویژگی فن های تعبیه شده می توان به چرخش هماهنگ فن های جانبی و چرخش معکوس فن مرکزی اشاره کرد. ایسوس این ویژگی را جهت کاهش تلاطم جریان هوا اضافه کرده تا موجب افزایش مضاعف کارایی سیستم خنک کنندگی شود! در ضمن شرکت ایسوس به منظور کاهش میزان مصرف انرژی و میزان نویز از خاموشی خودکار فن ها استفاده کرده است. این ویژگی هنگام پایین آمدن مصرف برق کارت و پایین آمدن دمای GPU به زیر 50 درجه سانتیگراد فعال می شود.

ASUS TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB، آماده اجرای بازی های سنگین گرافیکی!

دارای فناوری MaxContact و نورپردازی RGB

فناوری MaxContact یکی از ویژگی های مثبت و مهم کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB ایسوس محسوب شده که وظیفه دریافت حرارت از مدار مجتمع کارت گرافیک و انتقال آن به پره های هیت سینک را بر عهده دارد. این مدل کارت گرافیک با توجه به بهره مندی از این فناوری توانسته به سطح داخلی صیقل داده شده برسد تا سطح پخش کننده حرارت بتواند با مدار مجتمع تماس بهتری برقرار کند! این ویژگی باعث بهبود انتقال حرارت خواهد شد! در ضمن این مدل از کارت گرافیک دارای سیستم نورپردازی بوده که در بالای محفظه تعبیه شده است. سیستم نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده و با توجه به قابلیت شخصی سازی که در اختیار دارد به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید جلوه های نوری مختلف را بر حسب سلیقه خود به نمایش دربیاورید! از دیگر ویژگی های سیستم نورپردازی استفاده شده در کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB ایسوس می توان به قابلیت همگام سازی آن با دیگر لوازم و قطعات شرکت ایسوس (مادربرد و ...) اشاره کرده که باعث می شود تا سیستم گیمینگ شما از نورپردازی یک دستی بهره مند شود! لازم به ذکر است که شرکت ایسوس به منظور آگاه سازی کاربر نسبت به اتصالات ناقص این کارت گرافیک نیز از چراغ های LED استفاده کرده است.

ASUS TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB، آماده اجرای بازی های سنگین گرافیکی!

قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور!

شرکت ایسوس در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB از پورت های متعددی استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل 2 عدد پورت HDMI 2.1 و 3 عدد پورت DisplayPort 1.4a می شود. کاربر با استفاده از پورت های تعبیه شده قادر خواهد بود از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 4320x7680 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک قادر به ارائه خروجی تصویر 8k توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. فناوری DLSS یکی دیگر از ویژگی های موجود در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. این فناوری با بهبود دادن تصاویر می تواند باعث افزایش چشم گیر فریم ریت آن ها شود. از بنیادی ترین عناصری که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرند می توان به فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره کرد. شرکت ایسوس در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF Gaming RTX 3090 Ti OC Edition 24GB از این فناوری بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد. شرکت ایسوس به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کرده ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند.

منبع: asus