در اوایل شهریور ماه بود که گوگل یک آپدیت جدید را با نام «آپدیت محتوای مفید» برای بخش سرچ خود ارائه داد. در این به روز رسانی، یک سیستم رتبه بندی اتوماتیک معرفی شد که به محتوای اورجینال و سودمند اهمیت زیادی می داد. به عبارت دیگر گوگل اعلام کرده بود که در این سیستم، سایت هایی که محتوای آنها اورجینال است در نتایج سرچ جایگاه بهتری خواهند داشت.

اما اکنون Business Insider گزارش داده است که پس از گذشت چند هفته از اعمال این به روز رسانی، بسیاری از تولید کنندگان محتوا اعلام کرده اند که محتوای اورجینال آنها در نتایج سرچ گوگل جایگاه پایین تری از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی دارد!

بهای زیاد الگوریتم سرچ گوگل به محتوای تولید شده

از آنجایی که مدل های زبانی بزرگ مانند ChatGPT بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت و وب سایت های مختلف توسعه داده شده اند، احتمال وجود محتوای بازنویسی شده در محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بسیار بالا است. این موضوع عملاً در ادعای گوگل مبنی بر اولویت دادن به محتوای اورجینال در رتبه بندی نتایج سرچ در تضاد است! این طور که به نظر می رسد، تولید کنندگان محتوا و صد البته سئو کارها دوران چالش برانگیزی را با گوگل تجربه خواهند کرد!

گوگل در مورد به روز رسانی الگوریتم سرچ خود به طور خلاصه به این موارد اشاره کرده است:

«سیستم محتوای سودمند گوگل سرچ با بهره بردن از سیستم های رتبه بندی اتوماتیک ما، سیگنالی را به مخاطب ارسال می کند تا او را مطمئن کند که محتوایی که در نتایج سرچ مشاهده می کند، تا حد امکان اورجینال است. شما می توانید در بلاگ گوگل در مورد چگونگی عملکرد این سیستم بیشتر بخوانید و از مطالب گفته شده در راستای ارتقای محتوایی که تولید می کنید، بهره ببرید».

بهای زیاد الگوریتم سرچ گوگل به محتوای تولید شده

در طرف مقابل، Business Insider به یک پست ایجاد شده در فروم WebmasterWorld.com اشاره کرده است که در آن شخصی مدعی شده که محتوای «طولانی، کاملاً صحیح از لحاظ قواعد نگارشی و پر از تصاویر اورجینال و مرتبط با متن» او جایگاه خود در سرچ گوگل را به یک محتوای «500 کلمه ایِ تولید شده توسط هوش مصنوعی» داده است! این کاربر در ادامه عنوان کرده است که این مسیری که گوگل در پیش گرفته، افراد را مجبور می کند تا به سراغ منتشر کردن محتوای «اسپم یا مردۀ تولید شده شده توسط هوش مصنوعی» بروند!

به طور کلی گوگل به شکل دوره ای آپدیت های جدیدی را برای موتور جستجوی خود ارائه می دهد تا تجربۀ سرچ کاربران را ارتقا دهد و جلوی افرادی را که با انتشار محتوای بد و غیر سودمند باعث شلوغ شدن بی مورد نتایج سرچ می شوند، بگیرد. این تغییرات ممکن است باعث کاهش ورودی ترافیک بسیاری از وب سایت ها شود که در این حالت صاحبان این سایت ها باید به دنبال روش هایی برای ارتقای محتوای خود و سازگار کردن آن با الگوریتم های جدید گوگل باشند.

بهای زیاد الگوریتم سرچ گوگل به محتوای تولید شده

در جدیدترین آپدیت، گوگل یک «راهنمایی ارزیابی خود» را برای کاربران ارائه داده و به آنها توصیه کرده است که حتماً آن را مطالعه کنند. شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به این مطلب دسترسی پیدا کنید:

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content

اگر سایت شما در اثر تغییرات جدید گوگل با افت ترافیک مواجه شده است، در مطلب بالا می توانید به دنبال راه حل آن باشید.

منبع: neowin