گوگل در حال کار بر روی یک ابزار تحت وب بر مبنای تکنولوژی هوش مصنوعی است که به شما کمک می کند تا مشکلات پوستی خود را دقیق تر تشخیص داده و به شکل بهتری قادر به رفع آنها باشید. این موضوع در آخرین رویداد Google I/O که اخیراً (اردیبهشت 1400) برگزار شده، اعلام شده است. گوگل در این مراسم اعلام کرده که این ابزار تا اواخر سال 2021 عرضه می شود و از طریق عکس، شرایط پوست کاربر را بررسی می کند. همچنین گوگل اعلام کرده است که در این تکنولوژی هوش مصنوعی از «65 هزار تصویر از شرایط مختلف پوستی، میلیون ها تصویر از وضعیت دقیق پوست و هزاران مثال مختلف از وضعیت پوست سالم استفاده کرده و تمامی این اطلاعات را از آمارهای رسمی جمعیتی و نژادی استخراج کرده است». علاوه بر این گوگل در این ابزار رنگ پوست کاربران را نیز مد نظر قرار می دهد و سعی دارد به نوعی در زمینه از میان بردن تبعیض های نژادی در درمان بیماران رنگین پوست، سهیم باشد.

تکنولوژی جدید هوش مصنوعی گوگل قادر به تشخیص سلامت پوست کاربر است!

تیم توسعه گوگل در رابطه با نحوه کارکرد عملی این ابزار به این صورت توضیح داده است:

«پس از اینکه این ابزار را اجرا کردید، به سادگی از طریق دوربین گوشی موبایل سه عکس از پوست، مو یا ناخن خود که دچار مشکل شده اند، از زوایای مختلف بگیرید. سپس برنامه از شما سؤالاتی درباره نوع پوست، مدت زمانی که به این مشکل دچار شده اید و موارد دیگر می پرسد. مدل هوش مصنوعی به کار رفته در این ابزار این اطلاعات را آنالیز می کند و از میان 288 شرایط مختلف پوستی که در آن تعریف شده، لیستی از مشکلات احتمالی را که به مورد شما نزدیک تر است نمایش می دهد. شما می توانید از این اطلاعات برای سرچ دقیق تر مشکل پوستی خود استفاده کنید.»

البته توجه داشته باشید که گوگل به هیچ عنوان توصیه نمی کند که کاربران این ابزار را جایگزین دکتر کنند! چرا که اخیراً عبارت "Dr.Google" به شوخی در فضای اینترنتی رواج پیدا کرده و ممکن است تا کاربران مبتدی تر دچار این سوء تفاهم بشوند که گوگل سرویسی با این نام ارائه داده است! البته از طرف دیگر رواج این عبارت گوگل را بر آن داشته است تا دقت و حساسیت خود در حوزه های مربوط به سلامتی را بیش از پیش کند. به عنوان مثال گوگل اعلام کرده است که ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی آن (که در بالا در مورد آن صحبت کردیم)، دقتی معادل با تشخیص یک درماتولوژیستِ تحت لیسانس پزشکی ایالات متحده را دارد. اما به هر حال برای تشخیص مطمئن تر، کاربران می توانند به پزشک متخصص پوست مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که این ابزار جدید گوگل هم اکنون تحت لیسانس سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قرار ندارد و به همین دلیل ابتدا در کشورهای اروپایی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همان طور که اشاره شد، این ابزار از اواخر سال 2021 برای کاربران قابل استفاده خواهد بود.

منبع: androidcentral