مراسم Google I/O 2023 در تاریخ 20 اردیبهشت 1402 برگزار شد و گوگل در آن به معرفی دستاوردهای جدید خود پرداخت. در این مراسم یک سری اتفاقات هیجان انگیزی زیادی افتاد که قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم! پس ادامه متن را از دست ندهید!
سخنرانی اصلی مراسم گوگل آی/او در حدود 2 ساعت طول کشید و در آن پیرامون مسائل مختلفی صحبت شد. همچنین از چند محصول جدید گوگل طی این مراسم رونمایی شده است.

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

هوش مصنوعی همه جا!

همان طور که احتمالاً حدس زده اید، هوش مصنوعی موضوع اصلی این مراسم را تشکیل داده است. در طول این رویداد، گوگل یک سری روش های جدید برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی در محصولات خود را معرفی کرده است. این روش ها در قالب ابزار جدیدی به نام Magic Composer در اپلیکیشن Google Messages به کار خواهند رفت؛ همچنین از آنها در Google Maps و Photos نیز بهره برده خواهد شد.

علاوه بر این، گوگل بر روی ابزارهای جدیدِ قدرت گرفته از Duet AI در اپلیکیشن های Workspace (شامل Docs، Sheets، Slides و...) مانور زیادی داده است. این ابزارها در زمینه های مختلفی مانند نوشتن محتوا، سازماندهی برنامه ها و تولید عکس از کلمات به کاربران گوگل کمک می کنند.

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

خبر خوش برای طرفداران هوش مصنوعی به ربات معروف Google Bard مربوط می شود. اکنون برای استفاده از این چت بات، نیازی به ثبت نام در لیست انتظار ندارید و به سادگی می توانید با آن کار کنید. البته هنوز یک اپلیکیشن مستقل برای بارد ارائه نشده و گوگل آن را با اپ ها و سرویس های مختلفی مانند Adobe Firefly ادغام کرده است.

ارتقای چشمگیر Google Search

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

مدت زیادی است که همه منتظرند تا گوگل برای رقابت با Bing/ChatGPT، هوش مصنوعی را با موتور جستجوی خود ادغام کند. به هر حال الان دیگر هوش مصنوعی به عنوان بخشی جدا نشدنی از دنیای سرچ به حساب می آید (که البته شاید چندان هم خوب نباشد!). در مراسم I/O، گوگل یک تجربه سرچ جدید را معرفی کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا با هوش مصنوعی مولد این شرکت کار کنند. این فناوری به موتور جستجوی گوگل این توانایی را داده تا سؤالات طولانی ترِ کاربران را درک کند و پاسخ های خود را در قالب متن هایی ساده و جامع ارائه دهد. به این ترتیب کاربر از اسکرول کردن مداوم صفحات نتایج سرچ برای پیدا کردن پاسخ درستِ مد نظر خود، نجات می یابد.
این قابلیت جدید هنوز در دسترس نیست و برای کار کردن با آن باید از طریق اپلیکیشن Google app در لیست انتظار ثبت نام کنید.

اندروید 14 و Wear OS 4!

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

مدتی هست که اندروید 14 در مرحله بتا (آزمایشی) قرار دارد و کما بیش با آن آشنا هستیم، اما گوگل در I/O 2023 کمی بیشتر در مورد آن و ویژگی هایی که دارد صحبت کرده است. به عنوان مثال کاربران در اندروید 14 دسترسی های بیشتری برای شخصی سازی Material You دارند و می توانند ظاهر لاک اسکرین و والپیپر گوشی خود را بیشتر از قبل تغییر دهیند. همچنین گوگل از یک ویژگی جدید به نام “Ultra HDR” صحبت کرده است که می تواند کیفیت عکس های ثبت شده با گوشی را چندین سطح ارتقا دهد. ویژگی های امنیتی جدید و امکان استفاده از بک گراند انیمیشنی از دیگر امکانات مورد انتظار اندروید 14 است.

اندروید 14 نسخه Beta 2 هم اکنون برای دستگاه های پیکسل در دسترس است و سایر شرکت های تولید کننده گوشی اندرویدی می توانند از طریق Beta Program به آن دسترسی پیدا کنند.

گوگل همچنین در مورد Wear OS 4 نیز خبرهایی داده است. این شرکت اعلام کرده است که این سیستم عامل باعث افزایش طول عمر باتری گجت می شود و از لحاظ امکانات دسترسی، پیشرفته هایی نسبت به قبل خواهد داشت. همچنین در Wear OS 4 «سرانجام» امکان بک آپ گیری و بازیابی از اطلاعات فراهم شده است. برخی از مورد انتظار ترین اپلیکیشن های گوگل برای گجت های پوشیدنی نیز در راه هستند که از مهم ترین آنها می توان به Gmail و Calendar اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست که کدام ساعت های هوشمند توانایی دریافت آپدیت Wear OS 4 را دارند؛ چرا که مثلاً هنوز محصولات برند Mobvoi با آپدیت Wear OS 3 مشکل دارند و نتوانسته اند خود را با آن سازگار کنند. انتظار می رود گوگل در هفته های آتی در این رابطه توضیحاتی ارائه دهد.

رونمایی از جدیدترین ابزار ادیت عکس گوگل: Magic Editor

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

همه از توانمندی های سرویس Google Photos و امکانات متعدد آن با خبریم. با این حال گوگل با معرفی یک ابزار جدید در طول سخنرانی اصلی مراسم I/O 2023، همه طرفداران این اپ را شگفت زده کرده است! این ابزار “Magic Editor” نام دارد و باعث ارتقای چند پله ای عملکرد Magic Eraser می شود.

تا پیش از این با Magic Eraser فقط می توانستید اشیاء یا اشخاص را از عکس ها پاک کنید؛ اما اکنون این ابزار امکانات جذاب تری را در اختیار شما قرار می دهد! به عنوان مثال با آن می توانید آسمان را از آن چیزی که در عکس است، روشن تر کنید و زمان ثبت عکس را به کلی از شب به روز (و بالعکس) تغییر دهید! همچنین می توانید اشیا و اشخاص را در عکس جابجا کنید و از نقطه ای به نقطۀ دیگر ببرید!

خلاصه اتفاقات مراسم Google I/O 2023

این ویژگی تا اواخر سال جاری برای فقط «برخی از گوشی های پیکسل» ارائه می شود. البته امیدواریم سایر گوشی های اندرویدی نیز از چنین قابلیتی بهره مند شوند.

در مراسم I/O 2023 از محصولات جذابی مانند گوگل پیکسل فولد و پیکسل 7a هم رونمایی شده است. برای آشنایی با این محصولات، می توانید به بخش دوم این مقاله در وب سایت ایده برتر پارسیان مراجعه کنید.

منبع: androidcentral