سال 2023 را به جرأت می توان سال هوش مصنوعی نام گذاری کرد! در این میان ChatGPT و Google Bard به عنوان دو چت بات هوش مصنوعی اصلی در دنیا شناخته می شوند و توانسته اند با ارائه عملکردی منحصر به فرد، توجه ها را به سمت خود جلب نمایند. با وجود اینکه ChatGPT در بسیاری از موارد از گوگل بارد سرتر است، اما ربات هوش مصنوعی گوگل نیز یک سری مزایا دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم. پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی گوگل بارد در چه زمینه هایی از ChatGPT بهتر عمل می کند؟

1. خواناتر بودن پاسخ ها و تشخیص سؤالات صوتی

در مجموع می توان گفت که گوگل بارد در مقایسه با هوش مصنوعی ChatGPT پاسخ های بهینه تری را ارائه می دهد و کم حرف تر است! همچنین این چت بات هوش مصنوعی تمایل دارد تا پاسخ ها را به قطعات کوچک تری تقسیم کند و آنها را به شکل قالب بندی شده به کاربر ارائه دهد. گوگل بارد در این راستا از بولت، شماره گذاری، متن بولد شده و جملات کوتاه در پاسخ های خود استفاده می کند. این ویژگی باعث می شود تا متن نهایی خوانایی بهتری داشته باشد و برای کاربر دلپذیرتر شود. در عکس زیر می توانید یک نمونه از پاسخ های Google Bard را مشاهده می کنید:

خواناتر بودن پاسخ ها و تشخیص سؤالات صوتی

در طرف مقابل ChatGPT در اغلب موارد از بولت یا شماره گذاری در پاسخ های خود استفاده نمی کند و پاسخ های آن از پاراگراف های طولانی و یکپارچه تشکیل می شوند. البته اگر از این چت بات بخواهید، این موارد را در پاسخ های خود رعایت می کند. با این حال گوگل بارد بدون اینکه از او خواسته شود، این موضوعات را رعایت می کند. در عکس زیر پاسخ ChatGPT را ببینید:

خواناتر بودن پاسخ ها و تشخیص سؤالات صوتی

علاوه بر این کاربران می توانند سؤالات خود را به صورت صوتی از گوگل بارد بپرسند. در حال حاضر ChatGPT از این قابلیتی برخوردار نیست و فقط سؤالات متنی را تشخیص می دهد. به هر حال چت کردن صوتی با یک ربات هوش مصنوعی می تواند برای بسیاری از کاربران جذاب تر باشد!

2. نقل قول ها، منابع و تأییدیه ها

ابتدا باید بگوییم که نه Google Bard و نه ChatGPT در ذکر منابع پاسخ ها به اندازه Bing Chat دقیق و کامل عمل نمی کنند. با این حال اگر بخواهیم از بین این دو یکی را انتخاب کنیم، بدون شک گوگل بارد انتخاب ما است. چت بات هوش مصنوعی گوگل در برخی از موارد لینک منبعی را که از آن برای ارائه پاسخ استفاده کرده، به کاربر نشان می دهد؛ در حالی که در پاسخ های ChatGPT هیچ لینکی درج نمی شود. حتی در پایین پاسخ های گوگل بارد یک دکمه “Google It” هم دیده می شود که به کاربر اجازه می دهد تا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، آن را در گوگل جستجو کند. اگر لینک منبع در پاسخ گوگل بارد درج نشده بود، کاربران می توانند از این چت بات بخواهند تا منابع استفاده شده را ذکر کند و سپس لیست کاملی از منابع به آنها نمایش داده می شود.

به عنوان مثال یکی از کارشناسان وب سایت ویندوز سنترال از Google Bard خواسته تا منابعی را که برای خلاصه سازی کتاب «غرور و تعصب» از آنها استفاده کرده، نمایش دهد. در پاسخ، گوگل بارد لینک هایی از ویکی پدیا، Google Books و وب سایت BBC را ارائه داده است. حتی گوگل بارد توضیح داده است که از اطلاعاتی که از چت با سایر کاربران دریافت کرده برای این منظور بهره برده است.

نقل قول ها، منابع و تأییدیه ها

اما ChatGPT در این زمینه بسیار بسته تر و محتاط تر عمل می کند. زمانی که کارشناس ویندوز سنترال از این چت بات پرسیده که اطلاعات ذکر شده در پاسخ را از کجا آورده، با این پاسخ روبرو شده است: «من پاسخ ها را براساس الگوها و ارتباطاتی که از طریق آنالیز حجم انبوهی از اطلاعات به دست آورده آورده ام، ارائه می دهم». زمانی که بر روی منابع اطلاعات پافشاری کنید، ChatGPT باز هم یک سری پاسخ های کلی و انحرافی را ارائه می دهد و اصل منابع را نمایش نمی دهد.

خواناتر بودن پاسخ ها و تشخیص سؤالات صوتی

3. استفاده از حقایق و اطلاعات کاملاً امروزی در پاسخ ها

اگر چه ChatGPT و Google Bard از لحاظ ظاهری و عملکرد مشابه به نظر می رسند، اما در طراحی آنها از تکنولوژی های کاملاً متفاوتی استفاده شده است. ChatGPT از فناوری GPT-4 به عنوان مدل زبانی خود بهره می برد و دیتابیس آن بر مبنای اطلاعات سال 2021 جمع آوری شده است. اما گوگل بارد از هوش مصنوعی LaMDA قدرت می گیرد و در پاسخ های خود از دیتابیس عظیم گوگل و سرچ های انجام شده توسط کاربران استفاده می کند. این موضوع سبب شده تا پاسخ های گوگل بارد در مقایسه با ChatGPT به روز تر و کاربردی تر باشند.

منبع: windowscentral