ارائه آپدیت جدید گوگل در زمینه حریم شخصی چیز عجیبی نیست و این شرکت هر چند وقت یک بار این کار را انجام می دهد. اما این بار این آپدیت جدید یک سری زنگ خطر را برای تمامی کاربران اینترنت به صدا درآورده است! این زنگ خطر به خصوص برای کسانی که هنوز «انقلاب هوش مصنوعی» را باور ندارند، بلندتر هم هست!

استفاده گوگل از اطلاعلت موجود در اینترنت جهت آموزش ابزارهای هوش مصنوعی

بر اساس گزارشی که توسط Gizmodo پوشش داده شده، در بخش آخر جدیدترین آپدیت گوگل در مورد حریم شخصی چنین آمده است:

«به عنوان مثال، ما از اطلاعاتی که به صورت عمومی در دسترس قرار دارند، برای تمرین دادن مدل های هوش مصنوعی گوگل و توسعه سرویس هایی مانند Google Translate، Bard و Cloud AI استفاده می کنیم».
این در حالی است که قوانین حریم شخصی گوگل پیش از این آپدیت، فقط به «مدل های زبانی» و به طور خاص فقط به Google Translate اشاره شده بود. در این آپدیت به طور کاملاً شفاف بیان شده که هر چیز عمومی در اینترنتِ گوگل برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی مانند بارد استفاده خواهد شد.

آیا این موضوع غافلگیر کننده است؟! اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم نه! گوگل به نوعی نگهبان و دربان اینترنت است و خدمات زیادی را به طور رایگان در اختیار جهانیان قرار داده است. اگر سایت داشته باشید، حتماً با اهمیت تولید محتوا آشنایی دارید. درست است که این محتوا به بهبود رتبه سایت شما در گوگل و جذب مخاطب کمک زیادی می کند، اما به نظر منطقی می رسد که گوگل هم از این محتوا برای توسعه پروژه های خود مانند ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کند. این، یک بازی برد برد است!

استفاده گوگل از اطلاعلت موجود در اینترنت جهت آموزش ابزارهای هوش مصنوعی

اما این موضوع قطعاً تبعاتی خواهد داشت و ممکن است اختلالاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال اخیراً شاهد این بودیم که دسترسی به API وب سایت Reddit به مشکل خورد و کاربران پر تعداد این سرویس را با چالش های زیادی مواجه کرد. حتی ایلان ماسک، مالک جنجالی توییتر، هم به تازگی اعلام کرده که اقدامات جدید گوگل باعث شده تا توییتر با افت سرعت در پاسخ دهی مواجه شود (البته ممکن است این ادعا 100 درصد هم صحیح نباشد).

مطمئناً این اقدام گوگل مجدداً بحث در مورد آموزش ابزارهای هوش مصنوعی را داغ خواهد کرد. پیش از این OpenAI نیز درگیر این مسائل شده بود و در نهایت محدودیت هایی را در اطلاعات مورد استفاده برای تمرین دادن مدل زبانی GPT خود اعمال کرد، همان مدلی که مایکروسافت از آن برای توسعه Bing Chat بهره برده است. البته مایکروسافت یک موتور جستجوی اختصاصی هم دارد که قطعاً از اطلاعات آن برای تمرین دادن بینگ چت استفاده می کند؛ هر چند موتور جستجوی بینگ در مقایسه با گوگل تعداد کاربران به مراتب کمتری دارد.

مورد دیگر، قانونی بودن این اقدام گوگل است. در حال حاضر اتحادیه اروپا در این رابطه با Google Bard مشکلاتی دارد و باید ببینیم که سرانجام این موضوع به کجا خواهد کشید. تا زمانی که قوانین رسمی برای این موضوع وضع نشود، گوگل مجاز است که هر کاری که صلاح می داند انجام دهد!

استفاده گوگل از اطلاعلت موجود در اینترنت جهت آموزش ابزارهای هوش مصنوعی

به طور کلی مدل های هوش مصنوعی باید توسط چیزی آموزش داده شوند. گوگل تصمیم گرفته که خوراک ابزارهای AI خود را از محتوای عمومی موجود در اینترنت تأمین کند؛ اما به نظر نمی رسد که گوگل برنامه ای برای پرداخت غرامت یا هزینه به تولید کنندگان این محتوا داشته باشد! تمام افراد و سازمان هایی که سایت دارند، دوست دارند تا با تولید محتوای ارزشمند، خود را در رتبه بندی گوگل بالا بکشند و بیشتر دیده شوند، اما به نظر می رسد گوگل می خواهد از این محتوا سوء استفاده کند!

خود را آماده کنید، روزهای پر چالشی در راه است!

منبع: windows central