گیگابایت یکی از فعال ترین برندهای تولید کننده انواع قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر مخصوصا کارت گرافیک بوده و با توجه به طراحی مدل های گوناگون که از قابلیت ها و ویژگی های رده بالایی برخوردار هستند توانسته به یکی از معروف ترین برندهای دنیای سخت افزار تبدیل شود. از نمونه کارت گرافیک های گیگابایت که می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه جهت اجرای بازی های ویدئویی باشد می توان به مدل GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک مجهز به حافظه اختصاصی از نوع GDDR6X با ظرفیت 12 گیگابایت بوده و با توجه به برخورداری از پهنای باند 912 گیگابیت بر ثانیه قادر است سنگین ترین بازی هایی که از تنظیمات گرافیکی بالا برخوردار هستند را با روان ترین شکل به اجرا دربیاورد! فناوری های پیشرفته و اختصاصی شرکت انویدیا نیز یکی دیگر از مهم ترین و مثبت ترین ویژگی های این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. با وجود فن های پیشرفته همراه با عملکردی قدرتمند نیز می توان گفت که با یکی از رده بالاترین سیستم هایی خنک کنندگی روبرو هستیم که در ساخت کارت گرافیک استفاده شده است! در ادامه مطلب با بررسی بیشتر و تخصصی تر کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G گیگابایت در کنار شما خواهیم بود، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ Gigabyte RTX 3080 GAMING OC 12G

نسل دوم هسته های RT و نسل سوم هسته های Tensor

GIGABYTE در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G به منظور بالا بردن کارایی و عملکرد دو برابری آن نسبت به نسل های قبلی از نسل دوم هسته های RT بهره برده است. از دیگر ویژگی هایی که به منظور بالا بردن عملکرد کارت گرافیک از آن بهره برده شده می توان به نسل سوم هسته های Tensor اشاره کرد. این ویژگی به دلیل پشتیبانی کردن از الگوریتم های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و پراکندکی ساختاری همچون DLSS بوده که می توانند نسبت به نسل های قبلی کارایی تا 2 برابر بیشتر داشته باشند! در نتیجه می توان گفت که کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G گیگابایت با توجه به بهره مندی از این هسته ها می تواند عملکرد بالایی هنگام انجام بازی ها و یا نرم افزارهایی که وابسته به هوش مصنوعی هستند داشته باشد! پشتیبانی از DirectX12 Ultimate را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! در ضمن این مدل کارت گرافیک از رابط Open GL نسخه 4.6 نیز بهره می برد!

برند گیگابایت کارت گرافیک گیمینگ RTX 3080 GAMING OC 12G خود را مجهز به پورت های متعددی کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل دو عدد پورت HDMI 2.1 و سه عدد پورت DisplayPort 1.4a  می شود. کاربر با استفاده از پورت های تعبیه شده قادر خواهد بود از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! در ضمن شما با استفاده از پورت HDMI قادر خواهید بود تا حداکثر کیفیت تصویر را از کارت گرافیک به مانیتور مورد نظر خود انتقال داده و از مشاهده آن لذت ببرید! کارت گرافیک گیمینگ RTX 3080 GAMING OC 12G گیگابایت با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این مدل کارت گرافیک Gigabyte از باس حافظه 384 بیت و پهنای باند 912 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت.

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ Gigabyte RTX 3080 GAMING OC 12G

مجهز به سیستم خنک کنندگی WINDFORCE 3X

از دیگر ویژگی های مثبتی که در طراحی کارت گرافیک RTX 3080 GAMING OC 12G استفاده شده می توان به بهره مندی از سیستم خنک کنندگی قدرتمند از نوع WINDFORCE 3X اشاره کرد. سیستم خنک کنندگی تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل دو عدد فن 90 میلی متری، یک عدد فن 80 میلی متری و هفت عدد لوله حرارتی مسی می شود که در کنار یکدیگر تعبیه شده اند! فن های تعبیه شده در کناره ها با توجه به طراحی ویژه ای که در اختیار دارند، برخلاف فن مرکزی که موافق عقربه های ساعت می چرخد از چرخشی در جهت مخالف عقربه ساعت برخوردار هستند! این نوع چرخش باعث می شود تا مشکل آشفتگی هوای موجود در فن های عادی که از چرخش در یک جهت برخوردار هستند ایجاد نشود! در ضمن فن های عادی با توجه به جریان هوای برعکسی که تولید می کنند باعث می شود تا کانال های ورودی هوا با یکدیگر تداخل پیدا کرده و در نتیجه باعث می شود تا دفع حرارت از عملکرد ضعیف تری برخوردار باشد! ترکیب فن با هیت سینک های تعبیه شده توانسته اند قدرت سیستم دفع حرارت این مدل از کارت گرافیک را تا چندین برابر بیشتر کنند!

لازم به ذکر است که فن های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک از لبه های مثلثی شکل تشکیل شده اند. این طراحی باعث شکافتن جریان هوا شده تا هوا در بهترین حالت خود به سوی قوس تعبیه شده بر سطح پره ها هدایت شوند! 3D Active Fan نیز از دیگر ویژگی های سیستم خنک کنندگی استفاده شده در کارت گرافیک GeForce RTX 3080 OC 12G گیگابایت محسوب می شود! این ویژگی باعث می شود تا فن ها از قابلیت خنک کنندگی هوشمند برخوردار شوند. 3D Active باعث می شود تا فن های تعبیه شده فقط هنگام انجام عملیات های سنگین و تحت فشار قرار گرفتن GPU شروع به چرخش کنند. این ویژگی علاوه بر بی صدا کردن کارت گرافیک موجب کاهش مصرف انرژی نیز خواهد شد! در ضمن فن های استفاده شده در این مدل کارت گرافیک گیگابایت به دلیل برخورداری از روان کننده گرافن نانو از عمر 2.1 برابری نسبت به فن های معمولی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که مهندسان شرکت گیگابایت از لوله های حرارتی مسی نیز استفاده کرده اند که علاوه بر به حداقل رساندن سطح تماس مستقیم با پردازنده گرافیکی قادر است سلامتی لوله های حرارتی و VRAM را تا حد زیادی تضمین کند!

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ Gigabyte RTX 3080 GAMING OC 12G

مجهز به معماوری پیشرفته و قابلیت استریم باکیفیت!

برند گیگابایت در ساخت کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G از جدیدترین سیستم و پیشرفته ترین قطعات استفاده کرده است. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر، عملکرد دو برابری Ray Tracing است. این طراحی باعث می شود تا کارت گرافیک قادر باشد بیشترین توان عملکرد خود را در اختیار کاربر قرار دهد! کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G گیگابایت با توجه به گرافیک فوق العاده ای که در اختیار دارد می تواند پخش زنده روان و بدون لگ را برای شما به ارمغان بیاورد. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید یک استریم روان و کاملا حرفه ای داشته باشید. در ضمن این مدل از کارت گرافیک با برخورداری از ترکیب رمزگشایی و رمزگذاری نسل بعد می تواند تمامی ویدئوهای شما را با بهترین جزئیات به نمایش بگذارد.

از دیگر امکاناتی که راحتی استریم کردن را برای شما فراهم می کند می توان به نرم افزار جدید NVIDIA Broadcast اشاره کرد. این نرم افزار به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند برای شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. امکاناتی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وبکم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید! از طراحی هایی که باعث می شود تا سیستم گیمینگ شما جلوه ای زیباتر به خودش بگیرد می توان به سیستم نورپردازی RGB اشاره کرد. سیستم نورپردازی استفاده شده در این مدل از نوع Fusion 2.0 بوده و می تواند جلوه ای گیمینگ طور به سیستم شما ببخشد! نورپردازی تعبیه شده از قابلیت پشتیبانی از 16.7 میلیون رنگ به همراه برخورداری از جلوه های متعدد و قابلیت همگام سازی با سایر قطعات گیگابایت برخوردار است! جلوه های متعدد نورپردازی در این کارت گرافیک شامل WAVE, COLOR CYCLE, STATIC, FLASH, DOUBLE FLASH, PULSE می شود.

 

بررسی کارت گرافیک گیمینگ Gigabyte RTX 3080 GAMING OC 12G

دارای فناوری های اختصاصی انویدیا!

شرکت گیگابایت در ساخت کارت گرافیک GeForce RTX 3080 OC 12G از درایورها و فناوری های اختصاصی شرکت انویدیا نیز استفاده کرده که باعث می شود تا عملکرد کارت گرافیک از افزایش محسوسی برخوردار شود! فناوری های استفاده شده در این مدل کارت گرافیک شامل Nvidia DLSS، Nvidia Reflex، Nvidia G-SYNC، Ray Tracing و Nvidia Studio می شود.

  • Nvidia G-Sync: این فناوری وظیفه ارائه تصاویر روان همراه با نرخ به روز رسانی بالا را بر عهده داشته و به کاربر این امکان را می دهد بدون کوچک ترین پارگی و یا سکته تصویر مشغول انجام بازی های ویدئویی خود باشند!
  • Nvidia Reflex: شرکت گیگابایت به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند.
  • Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!
  • Ray Tracing: از بنیادی ترین عناصری که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرند می توان به فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره کرد. شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 GAMING OC 12G از این فناوری بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.
  • NVIDIA DLSS: گیگابایت به منظور افزایش نرخ فریم بدون افت کیفیت تصاویر از هوش مصنوعی DLSS بهره برده است. DLSS با توجه به کمک گرفتن از فناوری رندر پیشرفته می تواند به نرخ فریم قابل توجهی دست یابد! در نتیجه می توان گفت که این ویژگی گیمرها را قادر خواهد ساخت تا بتوانند بازی های سنگین گرافیکی خود را روی بالاترین سطح تنظیمات قرار داده و به بالاترین کیفیت تصاویر و نرخ فریم دست یابند.

در آخر نیز باید به این نکته اشاره کرد که کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3080 OC 12G از دیگر ویژگی ها و قابلیت هایی همچون نرم افزار اختصاصی شرکت گیگابایت (Aorus Engine)، تعداد 8960 واحد هسته CUDA، فرم فاکتور ATX و ابعادی برابر با 320x129x55 میلی متر است! در ضمن با استفاده از نرم افزار Aorus Engine قادر خواهید بود میزان سرعت، ولتاژ و عملکرد فن را بر اساس نیاز خود و نوع پردازش تغییر دهید!

منبع: gigabyte