شرکت گیگابایت در حال کار کردن بر روی یک کارت گرافیک پایه کوتاه (Low-Profile) با هسته GeForce RTX 4060 است. این طور که در تصاویر منتشر شده مشاهده می شود، این کارت گرافیک از سیستم خنک سازی مبتنی بر سه فن بهره می برد. در ادامه با مشخصات کارت گرافیک Gigabyte GeForce RTX 4060 بیشتر آشنا خواهید شد.

گیگابایت از کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Low-Profile رونمایی کرد

استفاده از سیستم خنک سازی سه فنه در کارت گرافیک های فول سایز امر رایجی است؛ اما در مدل های لو پروفایل یا پایه کوتاه کمتر از این سیستم استفاده شده است. حتی می توان ادعا کرد که کارت گرافیک گیگابایت GeForce RTX 4060 Low-Profile اولین مدل پایه کوتاه است که به سه فن مجهز شده است.

گیگابایت از کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Low-Profile رونمایی کرد

کارت گرافیک گیگابایت GeForce RTX 4060 Low-Profile دو اسلات مادربرد را اشغال می کند و به صورت نیم قد طراحی شده است. براکت ورودی/ خروجی این مدل از کارت گرافیک گیگابایت به اندازۀ یک مدل تمام قد فضا اشغال می کند؛ به این ترتیب اگر گیگابایت این براکت را با یک نسخه نیم قد و کوچکتر تعویض کند بهتر خواهد شد. کارت گرافیک پایه کوتاه جدید گیگابایت دارای بدنه ای مشکی رنگ است و همان طور که اشاره شد بر روی آن سه فن به کار رفته است. این فن ها تمام طول بدنه این کارت گرافیک را پوشش می دهند و حتی فن سومی کمی از بدنه هم بیرون زده است! بعید است که گیگابایت چنین کارت گرافیکی با فن بیرون زده از بدنه را راهی بازار کند و به نظر می رسد که صرفاً این موضوع در عکس های اولیه منتشر شده از این قطعه اتفاق افتاده باشد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Low-Profile گیگابایت فاقد بک پلیت است اما یک هیت سینک با انبوهی از فین های آلومینیومی بر روی آن دیده می شود. لازم به ذکر است که کانکتور برق این کارت گرافیک از نوع 8 پین است که می تواند جریان برق بیشتری از نیاز اولیه این قطعه (110 وات) را به آن منتقل کند.

با خرید کارت گرافیک گیگابایت GeForce RTX 4060 Low-Profile می توانید یک سیستم مالتی تسکِ چهار مانیتوره را راه اندازی کنید. برای این منظور دو پورت HDMI و دو پورت DisplayPort بر روی بدنه این کارت گرافیک تعبیه شده است.

گیگابایت از کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Low-Profile رونمایی کرد

در حالیکه استفاده از سه فن برای یک کارت گرافیک در این اندازه بیش از حد نیاز به نظر می رسد، با این حال Gigabyte با بهره بردن از این راه حل سعی در ارتقای مدل های پایه کوتاه داشته است. می توان گفت که کارت گرافیک گیگابایت GeForce RTX 4060 Low-Profile با بهره بردن از این سیستم خنک سازی قوی، از مدل های مشابه در این دسته بندی طول عمر بیشتری خواهد داشت. با این حال فراموش نکنید که اغلب کارت گرافیک های لو پروفایل از هسته های قدیمی و پایه ای مانند Radeon RX 6400 و GTX 1650 قدرت می گیرند و اصولاً نیازی به استفاده از فن های زیاد در آنها نبوده است.

با توجه به مجهز بودن کارت گرافیک جدید گیگابایت به هسته GeForce RTX 4060، می توانید با استفاده از آن از تکنولوژی های مدرن انویدیا بر روی سیستم خود بهره مند شوید. از جمله این تکنولوژی ها می توان به ری تریسینگ (رهگیری پرتو)، مصرف انرژی بهینه، قابلیت های AV1 و قدرت کافی برای اجرای بازی های eSports اشاره کرد. قیمت کارت گرافیک گیگابایت Gigabyte GeForce RTX 4060 هنوز اعلام نشده است.

منبع: wccftech