در این مقاله با بررسی یکی از مادربردهای سری Ultra Durable شرکت گیگابایت در کنار شما هستیم! این سری از مادربرد به دلیل قیمت مقرون به صرفه و قابلیت های مختلفی که در اختیار دارد مورد استقبال زیادی قرار گرفته است! از نمونه مادربردهای سری Ultra Durable گیگابایت می توان به مدل B760 DS3H DDR4 اشاره کرد. این مدل مادربرد دارای قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 12 و نسل 13 شرکت اینتل که به Alder Lake و Raptor Lake هستند بوده تا برای کاربرانی که قصد اسمبل سیستم حرفه ای دارند بهترین و مناسب ترین گزینه باشد! قابلیت نصب سیستم دفع حرارت قدرتمند، کارت صدا، کارت شبکه و پورت های متعدد نیز از دیگر ویژگی های مهم B760 DS3H DDR4 محسوب می شود! در ضمن با توجه به بهره مندی از قابلیت EZ-Latch برای اسلات PCIe X16 اشاره کرد که این امکان به کاربر داده می شود تا جهت نصب کارت گرافیک نیازی به استفاده از پیچ گوشتی نداشته باشد! مهندسان شرکت گیگابایت به منظور تغییر میزان دمای پردازنده و مصرف برق بر اساس نیاز کاربر از فناوری PerfDrive استفاده کرده اند که باعث می شود تا مصرف برق و انرژی صرفه جویی زیادی داشته باشد! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد B760 DS3H DDR4 گیگابایت خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H DDR4

پورت ها و هدرهای متعدد!

شرکت GIGABYTE جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... به سیستم کاربر از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد B760 DS3H DDR4 استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل یک عدد پورت PS/2، یک عدد پورت USB Type-C (با قابلیت پشتیبانی از پورت USB 3.2 Gen 2x2)، یک عدد پورت USB3.2 Gen 2 Type-A، چهار عدد پورت USB 2.0/1.1، یک عدد پورت HDMI، یک عدد پورت DisplayPort و یک عدد پورت RJ-45 می شود! با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با قطعات و  لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل دو عدد USB 2.0، یک عدد هدر USB Type-C  با قابلیت پشتیبانی از USB 3.2 Gen 1)، یک عدد هدر USB 3.2، دو عدد هدر USB 2.0/1.1، یک عدد کانکتور 24 پین ATX Main Power، یک عدد کانکتور 8 پین 12 ولت Power، یک عدد هدر CPU Fan، یک عدد هدر CPU Fan/Water Cooling Pump، سه عدد هدر System Fan، یک عدد هدر System Fan/Water Cooling Pump، دو عدد هدر Addressable LED Strip، دو عدد هدر RGB LED Strip، یک عدد هدر Front Panel، یک عدد هدر Front Panel Audio، یک عدد هدر خروجی S/PDIF، یک عدد هدر Trusted Platform Module (For the GC-TPM2.0 SPI/GC-TPM2.0 SPI 2.0 module only)، یک عدد هدر Serial Port و ... می شود!

 

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H DDR4

کارت شبکه و کارت صوتی قدرتمند!

از قابلیت های موجود در مادربرد B760 DS3H DDR4 گیگابایت می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع GbE LAN chip (1 Gbps/100 Mbps) بوده که توسط شرکت Realtek طراحی شده است. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدای استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع Realtek Audio CODEC بوده که می تواند همه انتظارات شما برآورده کند. از ویژگی های کارت صدای استفاده شده نیز می توان به قابلیت پخش صدای HD به همراه پخش صداهای 2، 4، 5.1 و 7.1 کاناله و پشتیبانی از S/PDIF خروجی اشاره کرد. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدایی با کیفیت، شفاف، قوی و بدون نویز را برای شما فراهم کند. شما می توانید این مادربرد را از طریق سه عدد جک 3.5 میلی متری تعبیه شده بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که طبق اعلام سایت اصلی شرکت گیگابایت سیستم صوتی استفاده شده در این مدل مادربرد مجهز به خازن های پیشرفته و محافظ صدا بوده که موجب می شود تا صدای خروجی به صورت کاملا واقعی همراه با وضوح بسیار بالا پخش شود! محافظ صدا نیز به منظور جداسازی صدا از سطح PCB اضافه شده است!

با توجه به اینکه مادربرد B760 DS3H DDR4 در ابعاد 305x244 میلی متر و فرم فاکتور ATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. GIGABYTE در این مادربرد از چیپست B760 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! شرکت GIGABYTE از حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی این مدل مادربرد استفاده کرده تا از قابلیت اجرای برنامه های نیمه سنگین و سنگین برخوردار شوید! این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات مادربرد B760 DS3H DDR4 باید به مجهز بودن آن به چهار عدد کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارد دیسک و درایو نوری) و دو عدد کانکتور M.2 (برای نصب هارد دیسک SSD) اشاره کرد. استفاده از هارد SSD باعث ارتقای چشمگیر سرعت کامپیوتر در بارگذاری سیستم عامل و اجرای برنامه های مختلف می شود.

 

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H DDR4

مجهز به فناوری PrefDrive و سیستم دفع حرارت بی نظیر!

شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B760 DS3H DDR4 جهت ایجاد تعادل بین عملکرد بهینه سیستم های گیمینگ و قابلیت های کولینگ از Smart Fan 6 بهره برده است! Smart Fan 6 این امکان را به کاربر می دهد تا قادر باشد دمای مناطق مختلف برد اصلی را در اختیار داشته باشد! فراهم کردن امکان استفاده به صورت منعطف سیستم های خنک سازی مایع و فن های خنک کننده هوایی که به لطف بهره مندی از کانکتورهای Hybrid میسر شده نیز از دیگر ویژگی های Smart Fan 6 محسوب می شود. لازم به ذکر است که گیگابایت به منظور کنترل این قابلیت از نرم افزار اختصاصی Smart Fan 6 استفاده کرده تا کاربر تنظیمات مربوط به فن های خنک کننده را بر حسب نیاز خود بهینه سازی کند. از دیگر امکانات مثبتی که در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده نیز می توان به فناوری Fan Stop اشاره کرد. مادربرد B760 DS3H DDR4 با توجه به برخورداری از این فناوری این امکان را به کاربر می دهد تا با در اختیار گرفتن عملکرد تمامی فن های اتصال داده شده اقدام به بهینه سازی تمامی قابلیت های بخش کولینگ کند! این ویژگی باعث می شود تا علاوه بر جلوگیری از میزان تولید نویز از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری شود. مهندسان و طراحان شرکت گیگابایت از ویژگی های منحصر به فردی نیز در ساخت این مدل مادربرد استفاده کرده اند که شامل قابلیت Q-Flash Plus و بایوس می شود.

  • Q-Flash Plus: این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا بدون نصب CPU و به راحت ترین شکل ممکن اقدام به آپدیت کارت گرافیک و حافظه رم کند.
  • بایوس: شرکت گیگابایت از این قابلیت جهت زیر نظر داشتن اطلاعات سخت افزاری فن های موجود، فرکانس پردازنده، فضای ذخیره سازی، رابط M.2، رم و وضعیت درگاه های SATA و PCI Express بهره برده است.

بررسی مادربرد Gigabyte B760 DS3H DDR4

فناوری PrefDrive را می توان یکی دیگر ویژگی های مثبتی محسوب کرد که شرکت گیگابایت در طراحی و ساخت مادربرد B760 DS3H DDR4 استفاده کرده است! این فناوری وظیفه ادغام تنظیمات بایوس با یکدیگر را بر عهده داشته تا به کاربر این امکان را بدهد که قادر به برقراری تعادل بین سطوح مختلف عملکرد، مصرف انرژی و دما (بر اساس نیاز خود) هنگام استفاده از پردازنده های نسل سیزدهم Intel Core باشد! گیگابایت جهت تامین جریان برق مادربرد به منظور اورکلاک و یا استفاده های معمولی از ماژول VRM (ماژول تنظیم ولتاژ) در این مدل مادربرد استفاده کرده است! در آخر نیز باید به این نکته اشاره کنیم که این مدل از مادربرد گیگابایت قابلیت پشتیبانی از RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10)، را داشته و می تواند 5333 مگاهرتز فرکانس حافظه در حالت اورکلاک و 3200 مگاهرتز در حالت عادی را ارائه دهد!

منبع: gigabyte