دیگر پیدا کردن یک لپ تاپ کوچک با کانفیگ سخت افزاری قدرتمند چندان کار سختی نیست و چندین مدل با این مشخصات توسط برندهای مختلف به بازار عرضه شده اند. لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED یکی از همین مدل ها است که در آن از قطعات مدرن و پیشرفته امروزی استفاده شده است. پردازنده نسل 13 اینتل و کارت گرافیک RTX 4050 باعث شده تا این لپتاپ گزینه جذابی به نظر برسد! اما این تمام ماجرا نیست و لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED یک سری نقاط ضعف نیز دارد. این نقاط ضعف بیشتر به جنبه های نرم افزاری مربوط می شود که در ادامه بیشتر آنها را بررسی می کنیم.

لپتاپ گیگابایت Aero 14 OLED سخت افزار قدرتمندی دارد، اما از لحاظ نرم افزاری چندان جالب نیست!

لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED یک مدل کوچک و باریک است. بدنه این دستگاه از آلومینیوم محکم ساخته شده است و دوام بالایی دارد. همچنین این لپ تاپ تنها 17 میلی متر ارتقاع دارد که 10 درصد از آن به ارتفاع کلیدهای کیبورد مربوط می شود. به عبارت دیگر ارتفاع صفحه کلید این لپ تاپ فقط 1.7 میلی متر است، موردی که حتی در مدل های بزرگتر و رده بالاتر هم دیده نمی شود!

شرکت گیگابایت در لپ تاپ مدل Aero 14 OLED از کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4050 و پردازنده اینتل Core i7-13700H استفاده کرده و قدرت سخت افزاری فوق العاده ای به آن بخشیده است! درست است که سیستم خنک سازی این لپتاپ به دلیل کوچک بودن ابعاد کلی آن کمی محدود است، با این حال گیگابایت توانسته با بهره بردن از فناوری های اختصاصی خود، عملکرد قطعات را در یک سطح پایدار و استاندارد نگه دارد. به طوری که توان مصرفی حرارتی پردازنده و کارت گرافیک این دستگاه به ترتیب 40 و 35 وات اعلام شده که مقادیر کاملاً استانداردی به حساب می آیند.

لپتاپ گیگابایت Aero 14 OLED سخت افزار قدرتمندی دارد، اما از لحاظ نرم افزاری چندان جالب نیست!

صفحه نمایش OLED و درخشان لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED یکی دیگر از نقاط قوت این مدل است. این صفحه نمایش دقت رنگ بسیار بالایی را ارائه می دهد و با اپلیکیشن X-Rite Color سازگار شده است. با این برنامه می توانید از بالاترین پتانسیل های این نمایشگر بهره مند شوید.

در نگاه اول، لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED یک مدل قابل حمل قدرتمند به نظر می رسد که امکان انجام کارهایی مانند طراحی یا بازی را در هر مکانی به شما می دهد. اما همان طور که اشاره کردیم، این دستگاه یک سری نقاط ضعف هم دارد. به عنوان مثال این لپ تاپ از فناوری فست شارژ USB Power Delivery پشتیبانی نمی کند. این موضوع می تواند بر روی جنبه های «قابل حمل بودن» دستگاه تأثیر منفی بگذارد. در آزمایش های انجام شده، لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED فقط با شارژر سنگین و زمخت خود سازگار است و نمی توان از شارژرهای دیگر در کنار آن استفاده کرد.

لپتاپ گیگابایت Aero 14 OLED سخت افزار قدرتمندی دارد، اما از لحاظ نرم افزاری چندان جالب نیست!

درست است که صفحه نمایش این گجت از پنل OLED قدرت می گیرد، اما در هنگام کار با آن باید بین «روشنایی» و «دقت رنگ بالا» یکی را انتخاب کنید! به عبارت دیگر اگر روشنایی این صفحه نمایش را بالا ببرید، دقت رنگ آن افت می کند و بالعکس!

اما بزرگترین انتقادی که به لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED وارد شده است، عملکرد بسیار ضعیف اپلیکیشن Gigabyte Control Center بر روی آن است. بسیاری از کاربران اعلام کرده اند که در هنگام کار کردن با این اپلیکیشن بر روی این دستگاه بارها با مشکلاتی مانند کرش سیستم یا کندی در عملکرد آن مواجه شده اند! این در حالی است که این برنامه برای کنترل نرم افزارهای لپ تاپ ضروری است و تأثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری این دستگاه دارد.

در مجموع می توان لپ تاپ گیگابایت Aero 14 OLED را یک مدل «قدرتمند از لحاظ سخت افزار و ضعیف از لحاظ نرم افزار» نام گذاری کرد!

منبع: notebookcheck