جفری هینتون (Geoffrey Hinton) نامی است که با هوش مصنوعی گره خورده است. این فرد در زمینه شبکه های عصبی مصنوعی دستاوردهای متعددی را به دست آورده است و می توان آن را یکی از تأثیرگذارترین اشخاص در رابطه با توسعه فناوری هوش مصنوعی دانست. آقای هینوتن از حدود 10 سال پیش، یا به طور دقیق تر از ماه مارچ 2013، همکاری خود را با گوگل آغاز کرد و به عنوان یکی از افراد اصلی بخش DNNresearch مشغول به فعالیت شد.

اکنون جفری هینتون اعلام کرده است که پس از 10 سال به همکاری خود با گوگل پایان داده است. او هدف خود از این اقدام را «فراهم آوردن امکان هشدار آزادانه به مردم در مورد خطرات هوش مصنوعی» عنوان کرده است! به نظر می رسد کم کم باید از هوش مصنوعی بترسیم و آن را جدی تر بگیریم!

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد

جفری هینتون را یکی از «سه پدرخوانده هوش مصنوعی» نامیده اند. از جمله دستاوردهای آقای هینتون می توان به دریافت جایزه تورینگ در سال 2018 به دلیل فعالیت های تأثیرگذار در حوزه AI اشاره کرد. این شخص به تازگی مصاحبه مفصلی با نشریه نیویورک تایمز انجام داده و در آن از ترک گوگل پس از حدود یک دهه خبر داده است. دلیلی که آقای هینتون به آن اشاره کرده، تضاد منافع ناشی از وضعیت او به عنوان یک کارمند گوگل و تمایلش به صحبت در مورد خطرات هوش مصنوعی بوده است.

آقای هینتون عنوان کرده است که تا زمانی که کارمند گوگل بوده، نمی توانسته در مورد ابعاد خطرناک توسعه هوش مصنوعی به مردم هشدار بدهد. چرا که این کار عملاً ضد منافع شرکت کارفرمای او بوده است و احتمال در پی داشتن تبعات را برای او به همراه داشته است. حالا که جفری هینتون کارمند گوگل نیست، آزادانه می تواند در مورد این مسئله صحبت کند.

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد

اگر چه او بخش مهمی از زندگی اش را صرف تحقیقات مربوط به حوزه هوش مصنوعی کرده، با این حال جفری هینتون همیشه نگرانِ تأثیرات منفی فعالیت های خود بر روی سرنوشت بشریت بوده است! اکنون این شخص اعلام کرده است که از دستاوردهایش پشیمان است و اگر زمان به عقب بازگردد هرگز این مسیر را طی نمی کند!

آقای هینتون در آخرین پست توییتری خود اعلام کرده است: «در مصاحبه ای که با Cade Metz از نیویورک تایمز داشتم، عنوان کردم که گوگل را ترک می کنم تا بتوانم از آن انتقاد کنم. در واقع من از آنجا بیرون آمدم تا بتوانم در مورد خطرات هوش مصنوعی بدون در نظر گرفتن تبعات آن بر گوگل صحبت کنم. در این مسیر گوگل بسیار مسئولانه عمل کرد و همکاری های لازم را با من انجام داد».

در گذشته هینتون صراحتاً مخالفت های خود را با تخصیص بودجه نظامی به پروژه های هوش مصنوعی عنوان کرده بود و نگرانی های خود از توسعه سلاح های کشندۀ خود مختار را ابراز داشته بود! این پروژه ها می تواند به تولید سلاح هایی منجر شود که بدون نیاز به نیروی انسانی، دشمن خود را تشخیص دهند و او را در کسری از ثانیه از پای درآورند!

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد

همان طور که اشاره شد، جفری هینتون در مارچ 2013 به گوگل ملحق شد. در آن زمان گوگل مرکز تحقیقاتی DNNresearch Inc. را خریداری کرده بود و به دنبال توسعه آن بود. عمده فعالیت این مرکز تحقیقاتی به فناوری های ماشین لرنینگ در زمینه تشخیص چهره مربوط می شد. این فعالیت ها زیر نظر گوگل هم ادامه پیدا کرد و تأثیر زیادی بر روی ارتقای قابلیت های جستجوی عکس در موتور جستجوی این شرکت گذاشت. آقای هینتون یکی از افراد اصلی در این زمینه بوده و به دستاوردهای متعددی رسیده است. دستاوردهای این شخص، به نوعی پایه های آن چیزی را که امروزه از آن به عنوان «هوش مصنوعی» یاد می شود، بنا نهاده است.

احتمالاً در هفته های آتی خبرهای زیادی در مورد صحبت های جفری هینتون پس از استعفا از گوگل منتشر خواهد شد! باید ببینیم «پدرخوانده هوش مصنوعی» در مورد خطرات بزرگترین دستاورد زندگی خود چه هشدارهایی به ما می دهد!

منبع: notebookcheck