هوش مصنوعی مولد (Generative AI) شاخه ای از تکنیک ها و مدل های هوش مصنوعی است که به منظور تولید محتوای اورجینال شامل عکس، متن، موزیک و حتی ویدئو طراحی شده است. این تکنولوژی با اعمال یک سری الگوریتم هوشمند بر روی مجموعه وسیعی از داده ها، مدل هوش مصنوعی را تمرین می دهد و الگوها و ساختارهای جدیدی برای تولید محتواها را به آن می آموزد. در ادامه مدل هوش مصنوعی براساس مثال هایی که از این طریق یاد گرفته، محتوای یونیک و منحصر به فرد را ارائه می دهد.
الگوریتم های هوش مصنوعی مولد می توانند با ترکیب و برون یابی دانش آموخته شده، خروجی های خلاقانه تولید کنند و ابزارهای ارزشمندی را برای کارهایی مانند تولید محتوا، بیان هنری و تجمیع داده ها فراهم نمایند. Dall-E 2 و Midjourney مثال های بسیار خوبی از هوش مصنوعی مولد هستند. در این میان مالک و مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، به تازگی وعده داده است که هوش مصنوعی مولد به زودی با تمامی سرویس های این شرکت ادغام خواهد شد و تمامی افراد در سرتاسر دنیا می توانند به این فناوری بر روی دستگاه های خود دسترسی داشته باشند.

ادغام سرویس های متا با هوش مصنوعی

آقای زاکربرگ در جلسه ای که میان مدیران ارشد متا برگزار شده است، از برنامه های متا در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد پرده برداشته است. مطابق با اظهارات زاکربرگ، این فناوری قرار است در «تک تک محصولات این شرکت» مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب به زودی شاهد معرفی یک دستیار هوش مصنوعی برای پلتفرم هایی مانند WhatsApp و Messenger خواهیم بود. همچنین اینستاگرام به یک چت بات هوش مصنوعی با 30 پرسونالیتی مختلف مچهز خواهد شد.

علاوه بر این در خبرها آمده که متا در حال کار کردن بر روی قابلیت ادیت عکس از طریق هوش مصنوعی مولد برای استفاده در اینستاگرام است. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا تصاویر خود را با استفاده از پیام های متنی تغییر دهند و متعاقباً عکس های ویرایش شده را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارند. همچنین زاکربرگ اعلام کرده است که ابزارهای تولید پست برای کاربران فیسبوک ارائه خواهد شد. این ابزارها برای کسانی که از خدمات تبلیغاتی پلتفرم فیسبوک نیز استفاده می کنند، کاربرد خواهد داشت.

ادغام سرویس های متا با هوش مصنوعی

هنوز برنامه زمان بندی شرکت متا برای عرضه نسخه نهایی این ویژگی های جدید اعلام نشده است. با این حال این طور که به نظر می رسد، آقای زاکربرگ برای رونمایی هر چه سریع تر از این فناوری های جدید، هیجان و اشتیاق زیادی دارد و دوست دارد تا سریع تر محصولات شرکت های زیرمجموعه او ماجراجویی خود با هوش مصنوعی مولد را آغاز کنند! در همین راستا در چند وقت اخیر دورهمی های داخلی پر تعدادی در شرکت های تابعه متا ترتیب داده شده تا کارمندان این شرکت ها پیشنهادهای خود را برای استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی مولد مطرح کنند!

ادغام سرویس های متا با هوش مصنوعی

با توجه به اینکه سرویس هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ به طور گسترده ای در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و اپلیکیشن آنها تقریباً بر روی گوشی همه نصب است، این اقدامات متا می تواند هوش مصنوعی مولد را بیش از پیش با زندگی روزمره افراد گره بزند.

منبع: gizmochina