در این بخش قصد داریم تا به دو مدل از تبلت های سامسونگ نگاهی بیندازیم و بررسی کنیم که آیا کاربران تبلت Galaxy Tab S6 Lite نیازی به صرف هزینه برای ارتقای مدل تبلت خود به Galaxy Tab S7 FE دارند یا خیر! البته تبلت S7 FE هنوز به صورت رسمی عرضه نشده اما سامسونگ اعلام کرده که این تبلت به زودی در بازارهای جهانی در دسترس خواهد بود. به طور کلی می توان مزایای این تبلت را ابعاد بزرگتر و رزولوشن بالاتر صفحه نمایش، سازگاری با قلم S Pen، پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G، سازگاری با لوازم جانبی متنوع (قابلیت استفاده مانند یک لپ تاپ) و پشتیبانی از Samsung DeX دانست. در طرف مقابل تبلت Tab S6 Lite مقرون به صرفه تر است و از قلم S Pen و تجهیزات جانبی لپ تاپ پشتیبانی می کند. اما عدم سازگاری با شبکه 5G و قابلیت Samsung DeX و ابعاد کوچکتر و رزولوشن پایین تر صفحه نمایش نقاط ضعف آن هستند. در ادامه این دو تبلت را مفصل تر با هم مقایسه می کنیم؛ با ما همراه باشید.

Galaxy Tab S7 FE  یا Galaxy Tab S6 Lite: کدام تبلت سامسونگ برای شما مناسب تر است؟

قدرت عملکرد و مشخصات فنی

تبلت Galaxy Tab S7 FE نسبت به Galaxy Tab S6 Lite از لحاظ سخت افزاری ارتقا پیدا کرده است. اما آیا این ارتقا به آن اندازه ارزشمند هست که بهای سنگینی برای خرید مدل جدید را متحمل شوید؟ پاسخ این سؤال به این عامل بستگی دارد که آیا تبلت شما در حال حاضر پاسخگوی نیازهایتان هست یا بنا به دلیل گسترش کسب و کار خود به تکنولوژی های جدید و به روز تری نیاز دارید. تبلت Galaxy Tab S7 FE به وضوح از لحاظ سخت افزاری ارتقای چشمگیری پیدا کرده و از این جهت برای مصارف جدی تر و حرفه ای تر مناسب است. به خصوص می توان آن را برای دانش آموزان، دانشجویان، بیزینسمن ها و طراحان گرافیکی یک انتخاب ایده آل دانست. این تبلت دارای صفحه نمایش بزرگتر و با کیفیت تری است و به مجموعه ای از ویژگی های کاربردی مجهز شده است.

Galaxy Tab S7 FE  یا Galaxy Tab S6 Lite: کدام تبلت سامسونگ برای شما مناسب تر است؟

هر دوی این تبلت ها از پردازنده هشت هسته ای قدرت می گیرند. اما تبلت S7 FE به اندروید 11 و تبلت S6 Lite به اندروید 10 مجهزند. همچنین تبلت S7 FE از باتری 10090 میلی آمپر ساعتی بهره می برد، در حالیکه تبلت S6 Lite به باتری 7040 میلی آمپر ساعتی مجهز است. با این وجود هر دوی این تبلت ها از مدت زمان شارژدهی 13 ساعت بهره می برند و از فناوری فست شارژ پشتیبانی می کنند.

وقتی صحبت از شبکه های ارتباطی می شود، بزرگترین تفاوت این تبلت ها به پشتیبانی مدل S7 FE از شبکه ارتباطی 5G برمی گردد. همچنین این تبلت از شبکه LTE و وای فای پشتیبانی می کند و این امکان را به شما می دهد تا در هر لحظه ای از طول روز به اینترنت دسترسی داشته باشید. این در حالی است که مدل S6 Lite فقط به وای فای مجهز است و از 5G و LTE پشتیبانی نمی کند. لازم به ذکر است که هر دوی این تبلت ها به بلوتوث 5.0 مجهزند و می توان آنها را به سادگی به انواع کیبورد، ماوس و اسپیکر بلوتوثی متصل کرد.

Galaxy Tab S7 FE  یا Galaxy Tab S6 Lite: کدام تبلت سامسونگ برای شما مناسب تر است؟

اگر شما از هدفون های قدیمی کابلی استفاده می کنید، بهتر است تا پیش از خرید تبلت Galaxy Tab S7 FE هدفون خود را به روز کنید! چرا که این تبلت بر خلاف مدل Galaxy Tab S6 Lite فاقد جک 3.5 میلی متری است. البته هر دوی این تبلت ها دارای پورت USB-C هستند و از هدفون های کابلی جدید پشتیبانی می کنند.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که هر دوی این تبلت ها به چهار گیگابایت حافظه رم مجهز هستند و در دو نسخه با حافظه های 64 یا 128 گیگابایت عرضه شده اند. شما می توانید حافظه داخلی این تبلت ها را با استفاده از کارت حافظه microSD تا یک ترابایت هم ارتقا دهید. دوربین پشتی هر دو تبلت S7 FE و S6 Lite نیز دارای لنز 8 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است. همچنین دوربین جلوی آنها از رزولوشن 5 مگاپیکسل بهره می برد و کارایی مناسبی برای ثبت سلفی و تماس تصویری دارد. تبلت S7 FE از یک ویژگی کاربردی بهره می برد که باعث می شود تا اگر در حین تماس تصویری تبلت را به صورت افقی در دست بگیرید، تصویر شما در مرکز صفحه نمایش باقی بماند. همچنین هر دو مدل دارای سه میکروفون و اسپیکرهای دوگانه AKG هستند و از لحاظ ویژگی های صوتی عملکرد مشابهی را ارائه می دهند.

ظاهر و سهولت استفاده

تبلت Galaxy Tab S7 FE دارای رنگ های رسمی تر و «حرفه ای تر» است و در نسخه های مشکی و نقره ای عرضه شده است. در طرف مقابل تبلت Galaxy Tab S6 Lite رنگ های خودمانی تر و جذاب تری مانند آبی یا ارغوانی دارد. اما تبلت S7 FE دارای صفحه نمایش 12.4 اینچی است که نسبت به صفحه نمایش 10.4 اینچی تبلت S6 Lite بزرگتر است. همچنین صفحه نمایش تبلت S7 FE رزولوشن بالاتری دارد و تصاویر را شارپ تر و طبیعی تر نشان می دهد. پس اگر قصد خرید تبلت برای کارهای گرافیکی دارید، مدل S7 FE برای شما مناسب تر است. اما اگر فقط از تبلت خود برای خواندن فایل های متنی یا مشاهده وب سایت های اینترنتی استفاده می کنید، تفاوت رزولوشن صفحه نمایش این دو تبلت چندان به چشمتان نخواهد آمد!

Galaxy Tab S7 FE  یا Galaxy Tab S6 Lite: کدام تبلت سامسونگ برای شما مناسب تر است؟

اما در بخش سهولت استفاده و میزان کارایی تبلت S7 FE یک پله از S6 Lite جلوتر است! ابتدا بگوییم که هر دوی این تبلت های سامسونگ با قلم S Pen سازگارند و می توانید از طریق قلم مطالب مورد نظر خود را بر روی آنها یادداشت کنید، سایت های اینترنتی را مرور کنید و... اما تبلت S7 FE به Samsung Notes مجهز است که از قابلیت تبدیل متن یادداشت شده با دستخط کاربر به متن تایپ شده بهره می برد. سامسونگ Notes به طور هوشمند این متن تولید شده را ذخیره کرده و آن را هشتگ گذاری می کند. پس می توانید از آن در برای مصارف مختلف استفاده کنید.

تبلت S7 FE در زمینه مولتی تسکینگ نیز عملکرد بهتری دارد و از ویژگی هایی مانند Multi-Active Window برخوردار است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا سه اپلیکیشن را به صورت هم زمان باز کرده و بدون نیاز به عقب و جلو کردن پنجره ها، به آنها دسترسی داشته باشید.

از دیگر مزایای تبلت S7 FE باید به پشتیبانی آن از Samsung DeX اشاره کنیم که به شما اجازه می دهد تا بتوانید از کیبورد در کنار تبلت استفاده کرده و آن را به یک لپ تاپ تبدیل کنید. البته شما می توانید از ماوس و کیبورد در کنار تبلت S6 Lite استفاده کنید اما این تبلت از DeX پشتیبانی نمی کند. لازم به ذکر است که این امکان برای شما وجود دارد تا از تبلت S7 FE به عنوان نمایشگر دوم در کنار یک کامپیوتر سازگار با آن استفاده کنید.

آیا خرید تبلت S7 FE برای کاربران S6 Lite مقرون به صرفه است؟

پاسخ این سؤال برای بیزینس های حرفه ای، دانشجویان و طراحان گرافیکی «بله» است. البته تبلت S7 FE قیمت بالایی دارد و بهتر است اگر واقعاً به تکنولوژی های به روزتر نیاز دارید، به سراغ آن بروید. همان طور که در متن هم اشاره کردیم اگر فقط از تبلت خود برای مرور صفحات وب استفاده می کنید و نیازی به اتصال به اینترنت در تمام طول روز ندارید، تبلت S6 Lite پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود. البته این تبلت از دوام بالایی برخوردار است و به خوبی از عهده حجم کاری سنگین برمی آید. صفحه نمایش بزرگتر، پشتیبانی از شبکه 5G و LTE، سازگاری با Samsung DeX و بسیاری ویژگی های دیگر کاربران را به خرید تبلت سامسونگ Galaxy Tab S7 FE ترغیب می کند! به هر حال بهتر است پیش از اقدام به خرید این تبلت، نیازهای خود را بیشتر مورد بررسی قرار دهید.

منبع: androidcentral