در میان تولید کنندگان کارت گرافیک های قدرتمند، شرکت گلکس نیز مشغول تولید انواع مختلف کارت گرافیک های کامپیوتری است! این شرکت نیز همانند دیگر شرکت هایی که قصد مطرح کردن خود در بازارهای جهانی را دارند در تلاش است با تولید محصولات به روز همراه با ویژگی های متعدد سهمی از بازار را به دست آورد. از نمونه کارت گرافیک های رده بالا و مناسب پردازش های سنگین می توان به مدل GeForce RTX 3070 Ti OC اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از معماری Nvidia Ampere قادر است بازی ها را با روان ترین شکل و پردازش های سنگین را نیز بدون چالش به اجرا دربیاورد! پردازنده قدرتمندی که در دل این کارت گرافیک گنجانده شده با توجه به بهره مندی از تعداد 6144 واحد هسته CUDA و حداکثر فرکانس 1770 مگاهرتز می تواند بار دیگر رضایت اکثر کاربران را در پی داشته باشد! حافظه اختصاصی 8 گیگابایتی نیز با وجود پهنای باند 608 گیگابایتی همراه با رابط 256 bit توانسته توان کارت گرافیک را تا حد زیادی افزایش دهد! پورت ها و فناوری های پیشرفته نیز از دیگر مشخصات مهم کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC محسوب می شود که به منظور خروجی تصویر تا 4 مانیتور و بالا بردن کیفیت اضافه شده اند! جهت در سلامت نگه داشتن قطعات داخلی از گزند حرارت که در پردازش های سنگین به وجود می آید نیز از سیستم دفع حرارت (متشکل از فن های قدرتمند) استفاده کرده است. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک شرکت GALAX خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی کارت گرافیک Galax GeForce RTX 3070 Ti OC

معماری انویدیا Ampere و پورت های متعدد!

شرکت GALAX در ساخت کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC از جدیدترین سیستم و پیشرفته ترین قطعات استفاده کرده است. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر، عملکرد دو برابری Ray Tracing است. این طراحی باعث می شود تا کارت گرافیک قادر باشد بیشترین توان عملکرد خود را در اختیار کاربر قرار دهد! کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC با توجه به گرافیک فوق العاده ای که در اختیار دارد می تواند پخش زنده روان و بدون لگ را برای شما به ارمغان بیاورد. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید یک استریم روان و کاملا حرفه ای داشته باشید. در ضمن این مدل از کارت گرافیک با برخورداری از ترکیب رمزگشایی و رمزگذاری نسل بعد می تواند تمامی ویدئوهای شما را با بهترین جزئیات به نمایش بگذارد. از دیگر امکاناتی که راحتی استریم کردن را برای شما فراهم می کند می توان به نرم افزار جدید NVIDIA Broadcast اشاره کرد. این نرم افزار به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند برای شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. امکاناتی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وب کم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید! 

پشتیبانی از DirectX12 Ultimate را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC گلکس محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! در ضمن این مدل کارت گرافیک از رابط Open GL نسخه 4.6 نیز بهره می برد! شرکت گلکس کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC خود را مجهز به پورت های متعددی نیز کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل یک عدد پورت HDMI 2.1 و سه عدد پورت DisplayPort 1.4a  می شود. کاربر با استفاده از پورت های تعبیه شده قادر خواهد بود از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! در ضمن شما با استفاده از پورت HDMI قادر خواهید بود تا حداکثر کیفیت تصویر (8K) را از کارت گرافیک به مانیتور مورد نظر خود انتقال داده و از مشاهده آن لذت ببرید! کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC گلکس با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 256 بیت، سرعتی برابر با 19 گیگابین در ثانیه و پهنای باند 608 گیگابیت در ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت.

بررسی کارت گرافیک Galax GeForce RTX 3070 Ti OC

فناوری های پیشرفته و سیستم دفع حرارت!

شرکت گلکس در ساخت این مدل کارت گرافیک از درایورها و فناوری های اختصاصی شرکت انویدیا نیز استفاده کرده که باعث می شود تا عملکرد کارت گرافیک از افزایش محسوسی برخوردار شود! فناوری های استفاده شده در کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC شامل Nvidia DLSS، Nvidia GeForce Experience، Nvidia G-SYNC، Nvidia GPU Boost، Game Ready، Ray Tracing و Nvidia Studio می شود.

  • Nvidia G-Sync: این فناوری وظیفه ارائه تصاویر روان همراه با نرخ به روز رسانی بالا را بر عهده داشته و به کاربر این امکان را می دهد بدون کوچک ترین پارگی و یا سکته تصویر مشغول انجام بازی های ویدئویی خود باشند!
  • Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!
  • Ray Tracing: از بنیادی ترین عناصری که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرند می توان به فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره کرد. شرکت گلکس در طراحی و ساخت کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC از این فناوری بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.
  • NVIDIA DLSS: گلکس به منظور افزایش نرخ فریم بدون افت کیفیت تصاویر از هوش مصنوعی DLSS بهره برده است. DLSS با توجه به کمک گرفتن از فناوری رندر پیشرفته می تواند به نرخ فریم قابل توجهی دست یابد! در نتیجه می توان گفت که این ویژگی گیمرها را قادر خواهد ساخت تا بتوانند بازی های سنگین گرافیکی خود را روی بالاترین سطح تنظیمات قرار داده و به بالاترین کیفیت تصاویر و نرخ فریم دست یابند.
  • Game Ready: درایورهایی استفاده شده در سری GeForce قادر به ایجاد بهترین و لذت بخش ترین تجربه اجرای بازی های ویدئویی هستند! این نوع درایور با توجه به گذراندن آزمایشهای گوناگون کانفیگ سخت افزاری می توانند بالاترین عملکرد و کارکرد را داشته باشند.

بررسی کارت گرافیک Galax GeForce RTX 3070 Ti OC

از دیگر ویژگی های مثبتی که در طراحی کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC استفاده شده می توان به سیستم خنک کنندگی قدرتمند از نوع Wings اشاره کرد. سیستم خنک کنندگی تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل دو عدد فن 120 میلی متری می شود که در کنار یکدیگر تعبیه شده اند! از ویژگی فن های تعبیه شده می توان 11 پره با طراحی هوشمندانه اشاره کرد که در کنار یکدیگر به عمل دفع حرارت کارت گرافیک کمک می کنند. طراحی هوشمندانه نیز باعث شده تا فن های در زمان کارکرد با کم ترین نویز به کارکرد خود ادامه دهند. قابلیت خاموشی خودکار فن ها نیز از مهم ترین ویژگی های سیستم دفع حرارت محسوب می شود. طبق اعلام سایت اصلی شرکت گلکس فن های تعبیه شده در کارت گرافیک GeForce RTX 3070 Ti OC از جدیدترین مکانیزم خاموشی خودکار برخوردار بوده که موجب می شود تا فن ها در پردازش های سبک و عدم نیاز به کارکرد کاملا متوقف شده و تنها در مواقع نیاز شروع به چرخش خواهند کرد. در آخر نیز باید به این نکته اشاره کرد که این مدل از کارت گرافیک شرکت GALAX از ابعادی برابر با 254x142x54 میلی متر (همراه با براکت) برخوردار است!

منبع: galax