لپ تاپ ماژولار Framework در آینده رونمایی خواهد شد.

یک استارت آپ مستقر در سان فرانسیسکو به نام Framework به تازگی یک پروژه بلندپروازانه را راه اندازی کرده است؛ یک لپ تاپ نازک و سبک با بهره وری بالا که ادعا می کند می تواند به روش های منحصر به فردی ارتقاء یابد و شخصی سازی و تعمیر شود. بنیان گذار این استارت آپ می گوید که هدف این شرکت این است که محدودیت هایی که موجب ناامیدی کاربران شده بودند را جبران کند. او در گذشته یکی از کارمندان اصلی Oculus بوده و مدتی برای اپل هم کار کرده است. او ادعا می کند که در دوران کار در آنجا متوجه شده است که با صنعتی مواجه هستیم که به طرزی باورنکردنی در هم شکسته است. بنیان گذار Framework توضیح می دهد: «محصولاتی که شرکت های الکترونیکی تولید می کنند، در نهایت به زباله های خطرناکی تبدیل می شوند که آسیب فراوانی به محیط زیست می رساند. لپ تاپی که ما در اختیار کاربران قرار می دهیم، یک اکو سیستم به حساب می آید.» لپ تاپ Framework از یک صفحه نمایش 13.5 اینچی با وضوح 2256 در 1504 پیکسل بهره می برد. این لپ تاپ بدنه آلومینیومی با وزن 1.3 کیلوگرم دارد و انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری 55 وات ساعتی تامین می کند. پردازنده نسل یازدهم اینتل به همراه 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 و چهار ترابایت یا بیشتر حافظه Gen4 NVMe روانه بازار می شود. 

سه مزیت کم نظیر لپ تاپ Framework

همانند سایر لپ تاپ هایی که برای استفاده کاربران عادی ساخته شده اند، خریداران می توانند قسمت های مختلف لپ تاپ Framework از جمله رم، حافظه ذخیره سازی و باتری را تعویض کرده و ارتقاء دهند. این شرکت می خواهد سه مزیت اضافی را در لپ تاپش ارائه کند. اولین مورد این است که شما همچنان خواهید توانست اجزای خارجی لپ تاپ مانند صفحه کلید، صفحه نمایش و حاشیه های اطراف نمایشگر که به صورت مغناطیسی بهم می چسبند و حتی درگاه های موجود در بدنه را از طریق روش های منحصر به فرد ارتقاء داده و شخصی سازی نمایید. اگر از طرفداران دانگل و داک نیستید، امکان انتخاب از بین درگاه های  HDMI، USB Type-A، USB Type-C، microSD و DisplayPort برای شما فراهم خواهد بود.

علاوه بر این، Framework می خواهد ماژول های خود را در یک بازار آنلاین متمرکز به فروش برساند؛ یعنی فروشندگان متفرقه هم می توانند از آنها استفاده کنند. اگر صفحه نمایش لپ تاپ شکست و یا قصد داشتید حاشیه های اطراف نمایشگر را تغییر دهید، به سادگی وارد وبسایت Framework شوید و به جای اینکه در سایت های شخص ثالث به دنبال قطعات بگردید، هر کاری را که می خواهید انجام دهید. قطعات Framework به همراه یک کد QR تولید می گردند و هنگامیکه کد را اسکن کنید، مستقیما وارد صفحه فروش برای ارتقاء قطعه خواهید شد. مزیت سوم این است که می توانید کیت DIY قطعات انتخابی را نیز تهیه کنید. پس از دریافت کیت، خودتان قطعات را سرهم کنید و لپ تاپتان را بسازید. این کیت با عنوان DYI Edition شناخته می شود و به شما امکان می دهد تا سیستم عامل مدنظرتان را نصب نمایید. به گفته استارت آپ Framework، بهره مندی از سیستم عامل لینوکس، ویندوز 10 هوم یا ویندوز 10 پرو بر روی این لپ تاپ امکان پذیر است.

سه مزیت کم نظیر لپ تاپ Framework

پروژه لپ تاپ Framework یک ایده بلند پروازانه و جاه طلبانه است. با این حال، این شرکت نخواهد توانست صرفا با معرفی یک اکوسیستم به آن چیزی دست یابد که پیش بینی می کند. Framework باید اکوسیستمی را ارائه دهد که تولیدکنندگان دلایل خوبی برای بکارگیری آن داشته باشند. اگر جزو کسانی هستید که به صنعت تکنولوژی کامپیوترهای شخصی علاقه دارید، احتمالا می دانید که Framework اولین شرکت در دنیا نیست که شروع به ساخت چنین محصولی کرده است. در گذشته اینتل در حوزه کامپیوترهای ماژولار وارد شده بود؛ تحلیلگران می گویند که Compute Card اینتل از لحاظ تجاری با شکست مواجه شده و ماژولار Ghost Canyon NUC مدت زیادی می شود که قطعه جدیدی دریافت نکرده است. بعلاوه، اولین مدل لپ تاپ Area-51m نیز هرگز پشتیبانی نشد. تلاش گوگل در ساخت محصولات ماژولار هم به نتیجه ای نرسید. Framework در بهار آینده پیش فروش لپ تاپ های خود را آغاز خواهد کرد و در تابستان آن را به بازار خواهد فرستاد. قیمت لپ تاپ Framework هنوز مشخص نیست اما بنیان گذار این شرکت می گوید که قیمت محصول ماژولارشان با دیگرنوت بوک های محبوب قابل مقایسه خواهد بود.

منبع: theverge