Fitbit یکی از شرکت های تولید کننده ساعت های هوشمند است که محصولات آن طرفداران زیادی دارد. اما موردی که برای اغلب کاربران محصولات Fitbit تا به اینجا جای سؤال بوده، مسائل امنیتی اپلیکیشن ساعت هوشمند این شرکت است. کاربران ساعت های Fitbit تا کنون درخواست های زیادی مبنی بر اضافه شدن قابلیت اعتبارسنجی دو مرحله ای (two-factor authentication یا 2FA) به این اپلیکیشن داشته اند و اکنون به نظر می رسد که درخواست های آنها مورد پذیرش فیت بیت قرار گرفته است! این شرکت به زودی «یک لایه امنیتی جدید» به نسخه های اندروید و iOS اپلیکیشن خود اضافه خواهد کرد.

قابلیت اعتبارسنجی دو مرحله ای (2FA) به اپلیکیشن Fitbit اضافه شد

به نظر می رسد که Fitbit به جای استفاده از روش های نرم افزاری، از روش مبتنی بر متن (text) برای اعتبارسنجی دو مرحله ای استفاده کرده است. البته این موضوع کمی ناامید کننده به نظر می رسد! چرا که Fitbit به تازگی ارتباط نزدیکی با گوگل پیدا کرده و می توانست از روش های اعتبارسنجی با اکانت گوگل بهره ببرد. همچنین می توانست برای این منظور از اپلیکیشن اعتبارسنج اختصاصی خود استفاده کند. به هر حال استفاده از روش مبتنی بر متن ممکن است به کاربر حس اطمینان کافی را ندهد. لازم به ذکر است که Fitbit به منظور اعتبارسنجی دو مرحله ای اپلیکیشن خود، یک SMS حاوی کد فعال سازی برای کاربر ارسال می کند که روشی منسوخ شده و قدیمی به شمار می آید!

اخیراً گوگل نیز اعلام کرده که اعتبارسنجی دو مرحله ای را به صورت اتوماتیک برای اکانت های کاربران فعال کرده است و تغییرات جدید اپلیکیشن Fitbit درست پس از اعلام این خبر انجام شده است. به هر حال اعتبارسنجی دو مرحله ای (2FA) یک روش مؤثر برای افزایش میزان امنیت سرویس ها و اپلیکیشن های اینترنتی است که تمام شرکت های حرفه ای و معتبر از آن استفاده می کنند.

چگونه ویژگی 2FA را بر روی اپلیکیشن Fitbit فعال کنیم؟

کاربران دستگاه های Fitbit مانند Fitbit Versa 3 برای فعال کردن این ویژگی امنیتی جدید باید به بخش Account Settings دستگاه خود مراجعه کرده و گزینه Two-Factor Authentication را فعال کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید قابلیت دریافت SMS بر روی گوشی موبایل شما فعال باشد تا بتوانید پیام کوتاه ارسالی از جانب فیت بیت را مشاهده کنید. همچنین اگر دستگاه شما با قابلیت Google Messages autofill سازگار باشد، پس از دریافت SMS کد دریافتی به صورت خودکار در کادر مربوط به آن در اپلیکیشن وارد می شود. این ویژگی از اشتباه وارد کردن دستی کد در اپلیکیشن جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که در صورت اشتباه وارد کردن چندباره کد در این اپلیکیشن، ممکن است اکانت شما به میزان 24 ساعت معلق شود.

ویژگی Fitbit 2FA در حال حاضر برای برخی از کاربران دردسترس قرار گرفته است. اگر بر روی دستگاه خود این ویژگی را مشاهده نمی کنید، باید مدتی منتظر بمانید تا آپدیت های مورد نیاز اعمال شود. در صورت در دسترس قرار گرفتن این ویژگی برای اکانت فیت بیت شما، پیامی در همین رابطه بر روی دستگاهتان مشاهده خواهید کرد که شما را از این موضوع مطلع می کند.

منبع: androidcentral