گوگل اخیراً در مراسم Google I/O اعلام کرده است که سرانجام نسخه نهایی لینوکس بر روی کروم بوک عرضه خواهد شد و دیگر شاهد نسخه بتای آن نخواهیم بود. این تغییرات با عرضه سیستم عامل Chrome OS 91 اعمال خواهد شد. گوگل خاطر نشان کرده است که اپلیکیشن های لینوکس در کنار اپلیکیشن های اندرویدی بر روی Chrome OS قابل اجرا خواهند بود و از این جهت امید دارد تا توسعه دهندگان و برنامه نویسان بیشتر به سمت این سیستم عامل جذب شوند. لازم به ذکر است گوگل از این محیط جدید تحت عنوان Linux Development Environment یاد کرده و اعلام کرده است که نسخه نهایی آن برای کاربران قابل استفاده خواهد بود. همچنین گوگل ویژگی های دیگری مانند ارتقای عملکرد پردازنده گرافیکی و پشتیبانی بهتر از اتصال به دستگاه های دیگر با رابط USB را به Chrome OS 91 اضافه می کند تا اپلیکیشن های لینوکسی به بهترین شکل بر روی آن اجرا شوند.

سرانجام نسخه نهایی لینوکس برای کروم بوک عرضه خواهد شد

علاوه بر لینوکس، گوگل این نوید را داده که سیستم عامل اندروید 11 را نیز به کروم بوک خواهد آورد. در واقع این تغییرات اساسی با ارائه نسخه Chrome OS 90 آغاز شده بود که برای برخی مدل های کروم بوک در دسترس بود. اکنون این نسخه از Chrome OS قرار است تا با اضافه شدن چند ویژگی جدید ارتقای عملکرد پیدا کند و برای اپلیکیشن های اندرویدی بهینه تر شود. همچنین قرار است تا تم های تیره برای استفاده در محیط کاربری به آن اضافه شود. پشتیبانی بیشترِ گوگل از اندروید امری اتفاقی نیست. این شرکت اخیراً در تحقیقات خود به این نکته دست پیدا کرده که استفاده از اپلیکیشن های اندرویدی تا سه برابر افزایش داشته و همچنین آپدیت جدید اندروید 11 به عنوان یک ماشین مجازی (Virtual Machine) بر روی Chrome OS قابل استفاده خواهد بود. از آنجا که آپدیت و اضافه کردن ویژگی های جدید به اندروید 11 برای گوگل بسیار آسان است، این شرکت تصمیم گرفته تا حضور اندروید بر روی Chrome OS را پر رنگ تر از قبل کند.

از دیگر برنامه های جدید گوگل برای کروم بوک باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل اعلام کرده تا آخر سال 2021 بیشتر از 50 کروم بوک جدید را به بازار عرضه خواهد کرد. البته در سال های اخیر به کروم بوک ها ویژگی های چندان هیجان انگیزی اضافه نشده و این دستگاه ها بیشتر برای مصارف روزمره و استفاده های دانشجویی و کارمندی مناسب بوده اند. اما برخی مدل های کروم بوک هم بوده اند که در آنها از سخت افزار قدرتمندی استفاده شده و برای مصارف حرفه ای تر می توان بر روی آنها حساب باز کرد. به هر حال گوگل با ارائه آپدیت های جدید برای Chrome OS سعی در ارتقای ویژگی های این سیستم عامل داشته است. به عنوان مثال در Chrome OS 89 ویژگی هایی مانند Nearby Share و Phone Hub به آن اضافه شده و همان طور که اشاره شد در Chrome OS 90, 91 پشتیبانی از اپلیکیشن های لینوکسی و اندروید 11 نیز به آن اضافه خواهد شد. به این ترتیب به نظر می رسد اگر از کاربران کروم بوک هستید، باید منتظر اخبار جذاب بیشتری نیز در این زمینه باشید!

منبع: androidcentral