چند ماهی از معرفی رسمی نسخه موبایل کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 می گذرد و اکنون این مدل پرچم دار در بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ و رده بالا مورد استفاده قرار گرفته است. عملکرد کلی RTX 4090 نسبت به مدل های موبایل نسل قبلی (مانند RTX 3080 Ti) به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است و بازی های سنگین با آن سریع تر اجرا می شوند. با این حال عملکرد کارت گرافیک تا حد بسیار زیادی به پردازنده، سیستم توزیع ولتاژ، سیستم خنک کننده و قطعات داخلی لپ تاپ هم بستگی دارد. به عبارت دیگر، کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 در تمام لپ تاپ های موجود در بازار عملکرد یکسانی را ارائه نمی دهد و در برخی از این مدل ها کند عمل می کند. در ادامه این مقاله سریع ترین و کند ترین لپ تاپ مجهز به این کارت گرافیک را به شما معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

لپتاپ های مجهز به کارت گرافیک انویدیا RTX 4090

کارت گرافیک های سری GeForce RTX 30 Ti چندان در دنیای لپ تاپ های گیمینگ با استقبال روبرو نشدند. زمانی که این کارت گرافیک ها را با نسخه بدون Ti آنها مقایسه می کنیم، مشاهده می شود که این مدل ها در بهترین حالت تنها 10 درصد سریع تر عمل می کنند و تفاوت چندانی با آنها ندارند. اما انویدیا در کارت گرافیک های جدید سری RTX 40، این نقص را به خوبی برطرف کرده است.

کارت گرافیک پرچم دار RTX 4090 (نسخه موبایل) از لحاظ قدرت عملکرد به مراتب از مدل های RTX 3070 Ti و RTX 3080 Ti بهتر است و در حال حاضر در بیش از 17 لپ تاپ گیمینگ از برندهای معتبر مورد استفاده قرار گرفته است. اما کدام یک از این لپ تاپ ها در هنگام اجرای بازی های سنگین سریع تر عمل می کنند؟

سریع ترین و کند ترین لپتاپ مجهز به کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 کدام است؟

بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی توسط 3DMark انجام شده، لپ تاپ های زیر سریع ترین مدل های مجهز به کارت گرافیک موبایل RTX 4090 هستند:

•    Asus ROG Strix Scar 17 G733PY
•    Schenker XMG Neo 16 E23
•    MSI Titan GT77 HX
•    Alienware m18 R1

پس اگر یک گیمر حرفه ای هستید و بودجه کافی برای خرید یک لپ تاپ رده بالا را در اختیار دارید، این چهار مدل برایتان از بهترین انتخاب ها خواهد بود. این لپ تاپ ها از بالاترین پتانسیل های کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 بهره مند هستند و برای اجرای سنگین ترین بازی ها کاربرد دارند. همچنین اگر از باکس خنک کننده آبی در کنار لپ تاپ Eluktronics Mech-17 GP2 استفاده شود، این مدل نیز در اجرای بازی های گرافیکی عملکرد ایده آلی را ارائه می دهد. توجه داشته باشید که این باکس خنک کننده از نوع اکسترنال است و باید به صورت جداگانه خریداری شود.

سریع ترین و کند ترین لپتاپ مجهز به کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 کدام است؟

در طرف مقابل، لپ تاپ های زیر کند ترین مدل های مجهز به کارت گرافیک RTX 4090 هستند:

•    Asus ROG Zephyrus M16
•    Asus ROG Flow Z13

کارت گرافیک RTX 4090 در لپ تاپ های بالا در مقایسه با نمونه های ذکر شده در بخش «سریع ترین مدل ها»، بین 15 تا 20 درصد کندتر هستند. شاید دلیل این موضوع، ضخامت کمتر این دو لپ تاپ نسبت به دیگر مدل های مجهز به کارت گرافیک RTX 4090 باشد.

البته این نکته را فراموش نکنید که حتی کندترین لپ تاپ مجهز به کارت گرافیک RTX 4090، همچنان عملکرد بهتری را نسبت به لپ تاپ های RTX 3080 Ti ارائه می دهند. پس در خرید این لپ تاپ ها شک نداشته باشید!

منبع: notebookcheck