تکنولوژی فست شارژ در گوشی های هوشمند در سه ماهه اول سال 2023 با رشد قابل توجهی مواجه شده است، به طوری که اکنون حدود 80 درصد از گوشی های جدید از این فناوری با توان 10 وات یا بالاتر برخوردارند. بنا بر گزارش مرکز تحقیقاتی Counterpoint، این آمار در مقایسه با سال 2022 به میزان 6 درصد رشد داشته است.

گوشی های هوشمند فست شارژ در سال 2023

میانگین سرعت فست شارژ گوشی های موجود به 34 وات رسیده است!

این گزارش نشان می دهد که میانگین سرعت فست شارژ گوشی های موجود در بازار جهانی در طی سالیان اخیر یک سیر صعودی را داشته است و از 18 وات در سه ماهه اول سال 2018 به 30 وات در سه ماهه اول سال 2022 رسیده است. این رشد سرعت در یک سال اخیر نیز ادامه داشته و در سه ماهه اول سال 2023 به 34 وات ارتقا پیدا کرده است. دلیل عمده در رشد سرعت فست شارژ، تقاضای بالای منصرف کنندگان برای افزایش طول عمر باتری گوشی های خود بوده است. چرا که شبکه ارتباطی 5G و ارتقای قابلیت های دوربین، صفحه نمایش و پردازنده های مدرن امروزی باعث زودتر تمام شدن شارژ گوشی می شود و مصرف کننده این موضوع را برنمی تابد!

گوشی های هوشمند فست شارژ در سال 2023

اگر بخواهیم با نگاهی دقیق تر و رقابتی تر به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم که شرکت های چینی در زمینه توسعه فناوری فست شارژ از رقبایشان جلوتر هستند. میانگین سرعت شارژ گوشی های چینی از میانگین سرعت جهانی بالاتر و در حدود 50 وات است. این شرکت ها سرعت شارژ بالا را به عنوان یکی از معیارهای جذاب برای کاربر تشخیص داده اند و از این موضوع برای جذب مصرف کننده بهره می برند. به عنوان مثال شرکت های Redmi و Xiaomi سرعت شارژ گوشی های جدید خود را تا 200 وات افزایش داده اند! حتی Xiaomi و OPPO پا را از این هم فراتر گذاشته و گوشی هایی با سرعت شارژ خیره کنندۀ 300 وات را به بازار فرستاده اند!

گوشی های هوشمند فست شارژ در سال 2023

در طرف مقابل، شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ در زمینه ارتقای سرعت فست شارژ گوشی های خود محتاط تر عمل کرده اند و به سلامت باتری و عملکرد کلی گوشی اولویت داده اند. به عنوان مثال در آپدیت iOS 13، اپل ویژگی های جدیدی را برای بهینه سازی شارژ آیفون معرفی کرد که علاوه بر افزایش طول عمر باتری، باعث می شد تا گوشی در زمان کمتری به طور کامل شارژ شود. ویژگی Google Adaptive Battery در اندروید نیز باعث می شود تا گوشی عادت های شارژ روزانه کاربر را فرا بگیرد و تمام شدن شارژ گوشی را به تأخیر بیندازد! بنابر گزارش های دریافتی، سامسونگ نیز در حال کار کردن بر روی یک تکنولوژی باتری جدید است که از فناوری های به کار رفته در سیستم برق وسایل نقلیه الهام گرفته است. انتظار می رود این فناوری جدید جهت ارتقای طول عمر باتری گوشی های سری گلکسی S24 مورد استفاده قرار گیرد.

در این گزارش به تغییر عادات کاربران هم اشاره شده و عنوان شده که در سال های اخیر حدود نیمی از کاربران گوشی های هوشمند حداقل 5 ساعت در روز را به کار با دستگاه خود می گذرانند. این موضوع به دلیل رشد شبکه های اجتماعی، استریم محتوا، گیمینگ و جستجو در اینترنت بوده است.

با توجه به اینکه افزایش ساعات استفاده از گوشی طبیعتاً به کاهش طول عمر باتری دستگاه منجر می شود، تقاضای مصرف کنندگان برای بهبود سرعت شارژ گوشی نیز افزایش یافته است. به همین دلیل تمرکز شرکت های فعال در صنعت تولید گوشی به سمت توسعه فناوری فست شارژ معطوف شده است و روش های خلاقانه ای در این زمینه به کار گرفته شده است. قطعاً این روند در سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت و باید منتظر سرعت های شارژ عجیب و غریب در گوشی های جدید، به خصوص محصولات شرکت های چینی، باشیم.

منبع: gizmochina